۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۹۴۴۶۱
وزیر بهداشت در دیدار مراجع و علما:

بی کفایتی سعودی ها کاملا مشهود است/ عربستان در مدیریت خود تجدید نظر کند

خبرگزاری رسا ـ وزیر بهداشت با بیان این که اگر عربستان اجازه بنا در منا را می داد چنین مشکلاتی پدید نمی آمد، گفت: اگر عربستان در مدیریت خود تجدید نظر نکند و همین روحیه را ادامه دهد در سال های آینده نیز چنین حوادثی خواهیم داشت.
سيد حسن هاشمي ، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي قاضي زاده وزير بهداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در دیدار با مراجع تقلید و علما با بیان این که فاجعه حج سبب آزردگی مسلمانان و ملت ایران شد، گفت: از لحظات ابتدایی این فاجعه دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد تا امور آسیب دیدگان و جانباختگان را پیگیری کند.


وی افزود: برای دنبال کردن امور مصدومان و مجروحانی که در بیمارستان بستری بودند و انتقال اجساد به داخل کشور از دولت عربستان درخواست ویزا شد و متأسفانه به دلیل این که عربستان در ایام تشریق تعطیل است و عید قربان مهم ترین تعطیلی آنان به شمار می رود پس از 4 روز تأخیر به مکه مکرمه مشرف شدیم.


وزیر بهداشت با بیان این که تا چند روز پس از حادثه دولت عربستان جنازه ها را تحویل نمی داد و امکان ارتباط با آن ها وجود نداشت، اظهار داشت: با مقامات عالی دولت عربستان جلسات متعدد و طولانی داشتیم که به سبب آن مسؤولان عربستان را ترغیب کردیم تا افراد ایرانی را در عربستان دفن نکنند.


وی ادامه داد: در جلسات با مسؤولان عربستانی گله گذاری هایی مطرح شد که ما اعلام کردیم کار گروه حاضر پزشکی بوده و سیاسی نیست، ما وظیفه خود می دانیم که خانواده ها را از نگرانی درآورده و اجساد را به کشور منتقل کنیم.


هاشمی با بیان این که در جلسات مقرر شد تا کارها به وزارت بهداشت عربستان سپرده شود، ابراز داشت: در جلسات مقرر شد که تمام اجسادی که ایرانی هستند به راحتی و بدون تعیین هویت به ایران منتقل شوند، تا کنون 300 نفر از جانباختگان وارد کشور شده و 90 جسد دیگر تا یکی دو روز آینده وارد کشور می شوند.


وی عنوان کرد: 65 نفر از حجاج هنوز مفقود هستند و ممکن است عده ای در نهایت گمنام باقی بمانند و به دلیل برخی مشکلات از جمله متلاشی شدن اجساد ضرورت دارد که در مکه دفن شوند؛ ترغیب و امید دادن به مردم از سوی بزرگان برای تسلای خاطر آن ها بسیار مهم است.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعید است که عمدی در وقوع فاجعه منا در کار باشد اما بی کفایتی سعودی ها کاملا مشهود است، پیش بینی می کنیم با توجه به لجاجتی که سعودی ها دارند نتوانیم بر مدیریت آن ها تأثیرگذار باشیم اما مدیریت در حج باید دچار یک تحول عظیم شود.


وی اضافه کرد: اگر عربستان اجازه بنا در منا را می داد چنین مشکلاتی پدید نمی آمد، بستگان و نزدیگان حجاج مفقود را باید تشویق کرد تا متقاعد شوند که اگر انتقال آن ها ممکن نبود در مکه دفن شوند؛ اگر عربستان در مدیریت خود تجدید نظر نکند و همین روحیه را ادامه دهد در سال های آینده نیز چنین حوادثی خواهیم داشت./1323/پ202/ج

ارسال نظرات