۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۰۷۷

‌جوامع هدف در «نفوذ» و «جنگ نرم»

خبرگزاری رسا ـ هدف اصلی و نهایی جنگ نرم طراحی شده، انحلال درونی و استحاله داخلی جمهوری اسلامی از طریق تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و به ویژه جوانان است.
نفوذ

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا،  نظام سلطه بعد از پایان جنگ تحمیلی و ارتحال امام(ره) و ناکامی در براندازی مستقیم نظام جمهوری اسلامی راهبرد خود را بر «براندازی از درون» ازطریق تهاجم فرهنگی و بهره‌گیری از عوامل و سرپل‌های داخلی استوار کرد که البته در این مسیر هم، به رغم تحمیل هزینه‌های سنگین بر مردم ایران و به ویژه در فتنه تیر 78 و خرداد 88 ناکام ماند. در این راهبرد سرپل‌ها دیگر نه نیروهای بیگانه یا ضد انقلاب نشاندار، بلکه باید از کسانی باشند که سابقه انقلابی وحضور در مبارزات داشته، اما فاصله‌گیری از اصول و ارزش‌های انقلاب و نقد آن وجه بارز آنها در دور جدید بود. لازمه تحقق این سناریو، مهره‌گزینی از میان نخبگان، منفعل سازی، ناکارآمد‌سازی بود. تا آنجایی که یکی از مقامات امریکایی در آن زمان اعلام نمود: «ما برای براندازی انقلاب اسلامی از درون دنبال انقلابیونی می‌گردیم که در عین ستودن خمینی، بشود آنان را به خدمت گرفت.»

 

تداوم حرکت نظام در چارچوب اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی در عین حفظ اقتدار وتوان بازدارندگی در حوزه‌های امنیتی ونظامی به رغم تحمل بی‌نظیر‌ترین تحریم‌های اقتصادی، نظام سلطه را به تجدید نظر در راهبردهای خود در مواجهه با نظام اسلامی واداشت. تحولات داخلی بعد از انتخابات یازدهم و عرصه مذاکرات هسته‌ای سبب اتخاذ راهبرد جدید توسط امریکایی‌ها علیه نظام اسلامی شده است. این راهبرد اگرچه به لحاظ تمرکز برجنگ نرم وآسیب‌های فرهنگی واجتماعی درون ایران تفاوت زیادی با راهبردهای گذشته ندارد؛ اما به لحاظ تاکتیک‌ها وابزار وجوامع هدف در دوحوزه «نفوذ» و« جنگ نرم » بر مؤلفه هایی استوار است که شناخت آن نیازمند تأملی ویژه است.

 

مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان سپاه تلاش دشمن برای نفوذ، را از جمله تهدیدات بزرگ دانستند و یادآور شدند: نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند. در زمینه سیاسی بیگانگان به‌دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیری‌ها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.

 

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت بیداری عمومی در مقابل ترفندهای دشمنان افزودند: آنها منتظرند که ملت و نظام خوابشان ببرد که اهدافشان را محقق کنند اما ملت و مسئولان نمی‌گذارند امید شیطانی بیگانگان درباره به خواب رفتن ملت، در دل دشمن پا بگیرد. ایشان تأکید کردند: باید پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی را چنان در کشور مستحکم کنیم که هیچ چیز در ادامه این مسیر درخشان خللی ایجاد نکند که این وظیفه اساسی همه نخبگان است. رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مهم‌ترین هدف دشمن از نفوذ ومذاکره را تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم دانسته و یادآور شدند: شرایط کنونی از لحاظ فعالیت‌ها و تلاش‌های دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آنها احاطه‌ اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است زیرا آنها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم درخصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.

 

اهداف دشمن در نفوذ را به شرح زیر می‌توان برشمرد:

 

1- تغییر سیاست از تقابل و تعارض به سیاست تعامل و ارتباط.

 

2- کمک به استمرار حضور جریانی در کشور و قدرت سیاسی که در بهترین حالت خود به دنبال شعارهای انقلابی و... مرگ بر امریکا و اسرائیل نباشد و علاقه مند به ارائه تصویری از ایران باشد که با استانداردهای سیاسی – اجتماعی غرب همسو باشد.

 

3- تهی کردن نظام از ماهیت حقیقی آن با افول شعارهای انقلاب و تمرکز بر ماهیت حقوقی (ساختار جمهوری اسلامی) و دور شدن از محتوای انقلاب همچون استکبارستیزی، دشمن شناسی، فرهنگ شهید و شهادت، ساده‌زیستی، مجاهدت و. . .

 

4- تلاش جهت ارائه تصویری دوگانه از درون حاکمیت ایران نسبت به امریکا و بازی در قطب بندی‌های مذکور برای تعمیق شکاف‌های ایجاد شده.

 

5- القای تنها بودن رهبری در مبارزه با امریکا با متمایز کردن بقیه مسؤولان.

 

6- زمینگیر کردن جریان انقلابی کشور با شعار لزوم توسعه و جبران عقب‌ماندگی کشور با شعار تعامل و لزوم مبارزه با افراط گرایی.

 

7- شناسایی ظرفیت‌های داخلی کشور در حوزه اجتماعی، نظامی و برنامه‌ریزی برای نحوه مواجهه با آن در پروسه 10 الی 15 ساله.

 

8- ایجاد انفعال در دوستان منطقه‌ای انقلاب با القای تسلیم ایران و مدل‌سازی برای آنان.

 

9- ایجاد اشتباه محاسباتی در مسئولان و نخبگان ایران با تزریق این القا که سیاست‌های موجود منطقه‌ای جمهوری اسلامی محکوم به شکست است و ایران با تعامل با امریکا می‌تواند به اهداف منطقه‌ای خود برسد.

 

10- اثرگذاری در فضای داخل ایران به کمک گروه‌های همراه و همسو و تأثیرگذار روی افکار عمومی با تبدیل امریکا از یک کشور متخاصم به یک کشور دارای منافع مشترک با ایران.

 

11- حذف تفکر و عمل انقلابی زمامداران جمهوری اسلامی و تبدیل ایران به کشوری که در چارچوب هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی کار می‌کند.

 

12- اثرگذاری روی افکار عمومی مردم ایران با هدف عدم مشارکت مردم در مباحث چالش برانگیز و روندهای پرخطر ( با حذف روحیه انقلابی و جهادی).

 

13- تبدیل ایران از یک بازیگر منطقه‌ای مقابل امریکا به یک بازیگر همراه (همراه‌سازی ایران در حل مسائل کلیدی منطقه مثل سوریه، عراق، لبنان و یمن در راستای سیاست‌های منطقه‌ای خود با تعمیم فرمول مذاکرات هسته‌ای برای حل سایر مسائل در غرب آسیا.

 

اما در حوزه جنگ نرم جامعه مخاطب دشمن، مردم به ویژه نخبگان، دانشگاهیان، دانشجویان، جوانان و عناصر فعال هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکر شده و حساب شده را، استحاله جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن دانستند. ایشان با تأکید بر اینکه تغییر باطن و سیرت به معنای تغییر انگیزه‌ها، شعارها، معارف انقلابی و اهداف بزرگ است، افزودند: در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده اهداف امریکا، صهیونیسم و شبکه قدرت جهانی باشد.

 

اهداف عمومی در جنگ نرم، هدف‌گیری باورهای اعتقادی دینی، سیاسی و فرهنگی مردم، به ویژه جوانان و نخبگان در عرصه‌های زیر است:

 

1ـ دشمن تلاش دارد باورهای اعتقادی مردم در خصوص دین، خانواده، مسئله «زن و مرد»، استقلال، مقابله با بیگانه، مردم سالاری اسلامی و مسائل گوناگون فرهنگی را دستکاری یا تغییر دهد.

 

2ـ تغییر باور به گذشته از دیگر اهداف مورد نظر در جنگ نرم است، مردم ما نسبت به رژیم فاسد و مستبد گذشته باورهایی دارند که در جنگ نرم تلاش بر این است تا این گذشته زشت و پلید و سیاه به گذشته‌ای درخشان و زیبا تغییر یابد. آنها می‌خواهند با تغییر باور به گذشته، نتیجه بگیرند که لزومی به وقوع انقلاب اسلامی برای از بین بردن آن گذشته، وجود نداشته است

.

3ـ تغییر باور به آینده و حال از دیگر اهداف جنگ نرم است، آنها می‌خواهند به جوان امروزی القا کنند که وضع کنونی کشور مایه شرمندگی است و رسیدن به پیشرفت در آینده نیز غیرممکن است تا نشاط و تحرک و علم‌آموزی و امید به آینده را از نسل جوان بگیرند.

 

4ـ ایجاد باورهای غیرواقعی در جوانان نسبت به جهان به ویژه امریکا و اروپا و ترسیم کشورهایی پیشرفته، راحت، امن و بدون مشکل از آنها.

 

5ـ ترویج دین حداقلی و دین سکولار که با هر رفتار شخصی و اجتماعی قابل انطباق است.

 

6ـ هدف اصلی و نهایی جنگ نرم طراحی شده، انحلال درونی و استحاله داخلی جمهوری اسلامی از طریق تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و به ویژه جوانان است./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات