۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۹۶۲۹۶
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد:

توسعه اقتصادی بدون زیربنای فرهنگی، سبب جدایی امت از ولایت می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با بیان این‌که توسعه اقتصادی بدون زیربنای فرهنگی، سبب جدایی امت از ولایت می شود، گفت: جنبه های اقتصادی یکی از مهم ترین عوامل جدا کردن امت اسلامی از خط امام زمانشان است.
حجت الاسلام اخلاقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد، شب گذشته در مراسم عزاداری شب چهارم محرم که در محل حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار شد، گفت: حادثه کربلا ظرفیت مناسبی برای بازسازی فکری و فرهنگی جامعه اسلامی است و هر زمان که محبّان اهل بیت توجه بیشتری به ابعاد این حماسه داشته اند، جامعه اسلامی به رشد فکری، فرهنگی و اعتقادی والاتری دست یافته است.

 

توسعه اقتصادی بدون زیربنای فرهنگی، سبب جدایی امت از ولایت می شود

حجت الاسلام اخلاقی، عوامل اقتصادی جامعه اسلامی در زمان امام حسین(ع) را یکی از مهم ترین عوامل در وقوع حادثه کربلا خواند و اظهار داشت: در عرصه بررسی علل و عوامل پدید آمدن واقعه عاشورا، علل اجتماعی، سیاسی فردی زیادی وجود دارد که مفصلاً به آنها پرداخته شده است. اما جنبه های اقتصادی این حادثه یکی از مهم ترین عوامل جدا کردن امت اسلامی از خط امام زمانشان است.

 

وی تشریح کرد: زمانی بر امت اسلام اوضاع سخت و فقر شدیدی حاکم بود. زندگی انصار در کنار مهاجرین و تنگناهای شدید مالی که حاصل از فشارهای اقتصادی دشمن بود، کار را بر امت اسلامی عصر پیامبر سخت کرده بود اما مومنین و مسلمانان واقعی، با هرکدام از این مشقّات انگیزه بیشتری برای پایداری بر خط ولایت پیدا می کردند و به تصدیق قرآن کریم «وَ ما زادَهُم الّا ایماناً وَ تَسلیما».

 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: اما به خاطر غنایمی که از فتوحات خلیفه دوم عاید مسلمین شد و نیز نهادینه شدن فرهنگ اندوزی و روحیه تجمّل گرایی در مردم که در عصر معاویه اتفاق افتاد، اوضاع اقتصادی جامعه اسلامی بهبود یافت و به تدریج فشار اقتصادی از روی خانواده اسلام برداشته شد. اما این توسعه اقتصادی پشتوانه فکری و فرهنگی نداشت و به همین خاطر امت اسلامی در دوران خلافت امیرمومنان، صراحتاً به بهانه زن و فرزند و امورات جاری زندگی از یاری ولی معصوم سر باز می زد.

 

وی پس از تبیین ابعاد دیگری از دلبستگی تدریجی امت اسلام به پشتوانه اقتصادی خود، جهالت را دشمن اصلی امام حسین (ع) معرفی کرد و گفت: مهم ترین دشمن ائمه اطهار و انبیای الهی، جهالت مردم بوده است. اساساً رسالت همه انبیا به خاطر از بین بردن این عامل بوده است. جهل واژه ای است که بعثت متوقف بر آن است، کربلا به خاطر آن حادث شد و امروز هم ما گرفتار نوع خطرناک تر و فریبنده تری از آن بنام جهالت مدرن هستیم.

 

شهوت و غضب پایه های جهالت بشر هستند

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به دو عنصر شهوت و غضب به عنوان پایه های جاهلیت انسان خاطرنشان کرد: هرگاه بشر با بی بند و باری و عدم پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاقی، جامعه خود را آلوده به شهوت کرد و با غضب ورزی های بی اساس، بنا را بر خونریزی و جنگ و کشتار گذاشته است، به بن بست جهل خود رسیده است. می توان مشاهده کرد که جهل جامعه رسول خدا به خاطر جنگ های چند ده ساله قبایل، صدها نفر را به کام مرگ می کشاند و همچنین به دلیل گسترش آزادی های کاذب، شهوترانی تا چه حد در میان مردمان بدوی آن دوران مرسوم و طبیعی بود.

 

وی با توصیف برکات فرهنگی انقلاب اسلامی پیامبر اکرم (ص) به نقش موثر اعتقادات و باورهای الهی و دینی در زمینه جلوگیری از بروز جاهلیت اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی پیامبر اسلام نقطه عطفی برای جامعه جاهلی زمان پیامبر بود. اما پس از آن حضرت و به دلیل عدم حضور فعال امام معصوم و ولی خدا در عرصه مدیریت جامعه، اسلام دچار انحراف و چند دستگی شد.

 

مسبّبان فاجعه کربلا، پیروان اسلام اموی و خوارج بودند

حجت الاسلام اخلاقی افزود: دو شاخه انحرافی از اسلام منشعب شد که یکی اسلام اموی مبتنی بر زر و زور و ثروت اندوزی و مکر و فریب معاویه بود و دیگری اسلام خشک و افراطی و تعصبی خوارج. این دو اسلام که هر دو، دو روی سکه جهالت ارتجاعی آن دوران بودند، برای یک مدت طولانی امت اسلامی را گرفتار خود ساخت و عمده تلاش های ائمه اطهار (ع) نیز معطوف به مبارزه با همین اسلام های التقاطی و جاهلیت های ارتجاعی می شد. تاجایی که اتحاد شمشیر اسلام خوارجی با سکه های اسلام اموی، امام حسین (ع) را به صحرای کربلا کشاند و فاجعه عاشورا را رقم زد.

 

وی با ابراز نگرانی از وضعیت جدیدی که در جامعه درحال به وجود آمدن است، گفت: امروز جامعه جهانی گرفتار نوع جدیدی از جاهلیت شده است که نه تنها تفاوت زیادی با جاهلیت عربی در صدر اسلام و جاهلیت بصیرتی در دوران امام حسین (ع) ندارد، بلکه به مراتب خطرناک تر و فریبنده تر از آن نیز شده است. انسان امروزی درحالی که بویی از ایمان و تقوای الهی نبرده است، با سلاح های مهیب و دیپلماسی نافذ خود می تواندبسیار خطرناک تر از عرب بدوی عصر پیامبر باشد.

 

حجت الاسلام اخلاقی ادامه داد: رسانه های به روز و ابزارهای تبلیغی کارآمد در خدمت نشر عقاید مادی گرایانه این جاهلیّت قرار دارد و آن را فریبنده تر از سکه های طلای اموی و عباسی در دوران ائمه می نمایاند. متاسفانه علیرغم توصیه ها و هشدارهای مکرّر رهبر معظم انقلاب، این جاهلیت مدرن در جامعه ما درحال گستر ش است و به خاطر عده ای دنیاطلب، رفاه اقتصادی مهم تر از چرخیدن چرخهای عزت و دیانت مردم معرفی می شود.

 

وی تصریح کرد: امروزه نیز می بینیم که استکبار جهانی هیچ ابایی از ترویج خشونت و شهوت در میان جامعه ما ندارد. اسلامی که بنام اسلام اموی معرفی شد، امروزه به عنوان اسلام آمریکایی و حاصل از نیرنگ ها و توطئه های آمریکا شناخته می شود و همچنین اسلامی که به نام اسلام خوارج مطرح شده بود، از سوی گروه های تکفیری و وهابی بنام اسلام داعشی دنبال می شود و حاصل اتحاد مجدد شمشیر اسلام داعشی و سکه اسلام آمریکایی، چیزی به جز التهاب و بحران نیست. هر آنچه که امروز در یمن و سوریه و عراق و افغانستان به وقوع می پیوندند، به خاطر همین اتحاد شوم است.

 

استکبارجهانی، سردمدار جهالت مدرن بشر امروزی است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، ترویج فرهنگ شهوترانی از سوی رسانه های غربی و همچنین برافروخته شدن آتش جنگ در همه کشورهای اسلامی را معلول جاهلیت مدرن بشر امروز دانست و ضمن تبیین جایگاه متعالی معارف انقلاب اسلامی در جهان، اظهار داشت: در میان همه این کشمکش ها و نادانی های بشر امروزی، چهره هایی همچون امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب که برخاسته از همان اسلام ناب محمدی هستند، حقیقتا شگفت آور و انقلابی هستند.

 

وی یادآوری کرد: زمانی که انسان ها به قیمت ریاست و به طمع قدرت، از انجام هیچ کاری ابا ندارند، حضرت امام (ره) در وصیت معروف خود خطاب به شهید بهشتی می فرمودند اگر این ملت به جای درودهایشان، مرا مورد لعن قرار می دادند، در انگیزه من برای اقامه حکومت اسلامی و  پیاده کردن دین خدا تغییری حاصل نمی شد. این شخصیت والا همان امامی است که هشتاد سال بر نمازشب و یاد خدا مداومت داشت و به خاطر تعالی خود و جامعه اسلامی، لحظه ای از دین دست برنداشت.

 

حجت الاسلام اخلاقی در انتها ابراز امیدواری کرد: ان شاء الله خداوند متعال ما را از صالحان و مصلحین قرار بدهد و بر روحیات انقلابی و اسلامی خود استوارمان بگرداند تا شرمنده تلاش ها و زحمات حضرت امام (ره)، رهبر معظم انقلاب وشهدای این امت نباشیم./863/201/ب1

ارسال نظرات