۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۹۶۳۱۶
محقق و پژوهشگر علوم قرآنی:

دین برای غربی‌ها یک امر الهی نیست، بلکه یک سلیقه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نخاولی گفت: دین یک امر الهی و قطعی برای غربی ها نیست، بلکه برای آنها یک سلیقه است و برهانی برای ضرورت اش ندارند.
نخاولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق، در شب چهارم از مراسم دهه اول محرم در مسجد و مجتمع فرهنگی المنتظر(عج) گفت: عصیان برای ملائک معنا ندارد در قرآن هیچ گزارشی از عصیان ملائک نداریم.

 

وی در ادامه افزود: جنیان که در ملکوت اسفل قرار دارند امکان عصیان، توسل و شهادت برای شان وجود دارد و شاید فطرس که برای توسل خدمت اهل بیت (ع) فرود آمد از جنیان باشد. تمام ملائک برای انجام وظایف و ماموریت ها خلق شده اند و اگر عصیان برایشان مقدر باشد، نظام تکوینی جهان دچار بی نظمی می شود.

 

حجت الاسلام نخاولی خاطر نشان کرد: هنگامی که موضوعی در نظرتان مجهول واقع شود، شما نسبت به آن بی اعتقاد خواهید بود ،زیرا از درجه اهمییت در ذهن تان خواهد افتاد. به طور مثال اگر کسی به عالم عقول اعتقادی نداشته باشد؛نه در دنیا و نه در آخرت نمی تواند آن را درک کند. ما به اندازه فهمی که در خود ایجاد کنیم، مسائل را درک می کنیم و برایمان شهود می کند این یک قانون است و در همه مکان ها و زمان ها صادق است.

 

وی در ادامه به ضرورت بررسی و مقایسه بین ادیان پرداخت و افزود: هجمه ها و حمله هایی که به دین می شود این ضرورت برای ما ایجاد می شود که آن را برررسی کنیم. بعضی دین را مستقیما مورد هدف گیری قرار می دهند مانند هاشم آغاجاری از تئوریسین های دوره اصلاحات که دین را افیون توده ها می پندارد.

 

وی اضافه کرد: یک روش دیگری که یک عده برای مبارزه با دین در طول تاریخ فراهم کرده اند؛ روش غیر مستقیم است. کتب تاریخ تمدن بزرگترین خیانت را به تاریخ به ویژه به دین کرده اند. حضرت ابراهیم(ع) در دو تمدن بزرگ و تاریخی به نام تمدن مصر و بین النهرین نقش آفرینی کرده است اما ایشان در هر دو این تمدن ها کاملا سانسور شده و هیچ یادی از او نشده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال حمورابی در دوره حضرت ابراهیم(ع) زندگی می کرده است و شما اگر تاریخ تمدن را ورق بزنید اسم او را بارها خواهید دید. علت این است که قلم ها در آن دوران در دست قدرت ها بوده است. حتی هیچ اسمی از حضرت سلیمان و ملک افسانه ای ایشان که تمامی موجودات اعم از جن و انس و حیوانات در خدمت این ملک بوده اند، پیدا نمی کنید. درکتاب تاریخ تمدن ویل دورانت تنها از حضرت موسی و عیسی(ع) یاد شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: همانطور که انبیا وظایفی دارند و پرچم داران حکومت الهی اند در مقابل تمام شیاطین از جن و انس در تلاش اند که ایشان را نابود کنند به همین علت حضرت ابراهیم (ع)را در آتش افکندند تا هیچ نشانه ای از ایشان در زمین نماند ،اما قرآن می فرماید: «و مکرو مکرالله و الله خیر الماکرین» تا نام ایشان بزرگ باشد و تا ابد باقی بماند.

 

حجت الاسلام نخاولی ابراز کرد:در کتب تاریخ تمدن به طور غیر مستقیم سرگذشت دین را مورد خدشه قرار می دهند و می گویند در ابتدا در هستی هیچ دینی وجود نداشته و ملت ها به تدریج به روح پرستی، جن پرستی و یک سری موجودات مبهم می پرستیدند همین سیر تاریخی به گفته مورخین مغرض ادامه می یابد تا به ادیان شرک آلود مانند فیشیتیسم و ستاره پرستی و بت پرستی روی می آورند. و بعد از این دوران بشر به ادیان الهی یهود، مسیحیت، زرتشت و اسلام گرایش پیدا می کند.

 

این محقق و پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه گفت: غربی ها کاری به حقانیت دین ندارند و تنها به عنوان یک پدیده به آن می نگرند و حتی تمام موارد بالا را نیز دین خطاب می کنند. تاریخ تمدن دارای اشکالات فراوانی است که به مواردی از آن اشاره می کنم.

 

وی در ادامه متذکر شد: علت این است که بشریت دستش از علم، عقل و فلسفه روشن قطعی تهی است. از طرف دیگر غربی ها کتاب‌های انجیل و تورات شان مورد تحریف قرار گرفته است و به همین دلیل دین شان دارای نارسایی است به اضافه عدم وجود عقل مستدلی که بر پایه برهان باشد، سبب دین گریزی آن ها و رجوع به حدس و گمان شده است، که این حدس و گمان نیز غلط است.

 

وی اظهار داشت: دین یک امر الهی و قطعی برای غربی ها نیست، بلکه برای آنها یک سلیقه است و برهانی برای ضرورت اش ندارند هنگامی که عقل و نقل از دین کنار برود، پس خیالات تاریخی جای آن را می گیرد.

 

حجت الاسلام نخاولی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: در نگاه قرآن، بشر از دین جدا نیست، بشر بدون دین یعنی خداوند معاذالله کار لغو انجام داده است اما توجیه مورخین غربی این است که با پیشرفت جوامع و صنعتی شدن آنها، ملت ها به تدریج به ادیان متکامل تر رو آوردند و کار به جایی رسید که دین را از متن زندگی شان خارج کردند./930/202/ب3

ارسال نظرات