فلسفه قیام عاشورا تشخیص موانع و رسیدن افراد به سعادت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی، استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در مسجد محمدخان بیک قزوین با اشاره به انگیزه قیام امام حسین(ع) گفت: انسان باید به وسعت تاریخ فکر کند اگر کسی همه ابعاد درونی حادثه عاشورا را عمیق و دقیق مطالعه کند به این سوال قرآن پاسخ می دهد که آمدن پیامبران و دادن معجزات برای چیست.
وی در ادامه افزود: خداوند پیامبران را فرستاد تا انسان در زیر سایه دستورات پیامبر و معجزات آسمانی سعادت و نجات پیدا کند خداوند در راه رسیدن به سعادت خطراتی را هم به انسان گوشزد کرده است.
این کارشناس دینی ابراز کرد: خداوند میفرماید ای انسان فقط با انجام عمل نمیتوانی به سعادت برسی بلکه باید موانع را هم تشخیص بدهی، فلسفه قیام حسین بن علی تشخیص موانع بود.
فلسفه قیام عاشورا جلوگیری از پوچ شدن انسان است
این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی سبب میشود که انسان به سعادت نرسد، تصریح کرد: در یک تعبیر فلسفه قیام عاشورا جلوگیری از پوچ شدن انسان است چون انسان گاهی مواقع پوچ می شود حسین بن علی راه اعلی علیین را به بشر نشان داد در قاموس حسین اگر ما ابعاد وسیع کربلا را بی نهایت ندانیم در حق ایشان جفا کردیم.
وی در ادامه با بیان اینکه پیام حسین(ع) یک پیام ملکوتی است، تأکید کرد: قانون حسین(ع) به این خاطر است که کربلا پیام یک انسان قدسی است حسین(ع) امام است، امام هم تسلط بر عالم دارد پیام حسین به اندازه پهنای تاریخ برای انسانها قابل درک است چون یک پیام آسمانی است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسین ابن علی هدفش این است که انسان را از پوچی نجات دهد، اظهار کرد: قرآن به صراحت تأکید میکند که انسان باید مراقب پوچ شدن خودش باشد، راهش این است که بینش و فکر و مکتب حسین(ع) را به نحو احسن بشناسد و در آن تأمل کند.
حجت الاسلام محمدی ابراز کرد: ما یک پوچی پنهان داریم و یک پوچی آشکار، پوچ شدن آشکار مانند خوردن شراب، زنا کردن که انسان را فاسد و پوچ میکند دیگری پوچ شدن پنهان است که کسی در طول تاریخ نتوانسته است آن را از بین ببرد مگر با فرهنگ حسین بن علی.
وی در ادمه افزود: در فرهنگ معاویه هم قرآن و نماز و گریه بود، حسین بن علی میگوید این مردم افراد پوچی هستند که از دین و دیانت چیزی نفهمیدهاند، این قضیه به خاطر پوچی پنهانی مردم بود در اینجا ایمانی میخواهد که انسان خود را از پوچ شدن نجات دهد، از این رو اگر کسی میخواهد از این پوچی نجات پیدا کند باید غم حسین را بشناسد و غم فاطمه را درک کند.
انسانی که از مرگ بترسد همیشه مرده است
این استاد دانشگاه اظهار کرد: حسین بن علی اعلام میکند من خون خودم را می ریزم اما اجازه نمیدهم انسانهای دنیا پوچ و نابود شوند ایشان همه چیز خود را فدا کرد تا به انسان یاد بدهد که پوچ زندگی نکن و پوچ نباش.
وی در پایان گفت: نخستین فرهنگ معاویه ایجاد فضای ترس از مرگ بو،د انسانی که از مرگ بترسد همیشه مرده است، اما اگر نترسد همیشه زنده است، معاویه این باور را در افکار جا انداخته بود که ماندن نشانه حیات است، در حالی که مکتب حسین بن علی(ع)، رفتن را افتخار و زنده بودن در فرهنگ معاویه را مساوی با مرگ می داند./873/202/ب2