۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۲۹۷۷۱۱
احکام(15)

مخالفت شوهر موجب سلب تکلیف شرعی نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم اقامه فرمان الهی را اولویت شرعی هر مسلمان خواند و گفت: مخالفت شوهر موجب سلب تکلیف شرعی از بانوان نمی‌شود؛ از این‌رو اگر زن از سوی شوهرش از خواندن نماز منع شده باشد، طبق حکم فقه باید به تکلیفش عمل کند و شوهر در این مسأله بر وی ولایت ندارد.
حجت الاسلام وحيد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحید پور، شامگاه امروز در برنامه زمزم معرفت که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) با موضوع پاسخگویی به مسایل شرعی برگزار شد، انجام کارهایی که با طمأنینه نماز سازگار نیست را از مبطلات نماز دانست و گفت: انجام سایر کارهایی که با هیأت نماز منافاتی ندارد و به صحت نماز خللی وارد نمی‌کند.


کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، صاحبان ابزارالات سنگین که ابزار خود را دراختیار دیگران برای انجام کار قرار داده‌اند را از شرایط خاص در پرداخت خمس برشمرد و ابراز داشت: به عنوان مثال فردی کامیونی را در اختیار راننده‌ای قرار داده است و اگر بخواهد خمس این کامیون را پرداخت کند برای پرداخت خمس مجبور است که خود کامیون را بفروشد و زندگی وی دچار عصر و حرج می‌شود؛ در چنین صورتی مشهور عالمان فرموده‌اند که لازم نیست خمس را نقدی و یک‌جا بدهد بنابراین پرداخت خمس به صورت اقساط را جزء شرایط دانسته اند.


وی افزود: برخی از عالمان پرداخت خمس را برای چنین اشخاصی معاف دانسته که مرحوم آیت الله بهجت از جمله این عالمان است.


حجت الاسلام وحید پور در پاسخ به سؤال یکی از زائران حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در باره نگاه به نامحرم گفت: نگاه به صورت زن مشروط بر اینکه آرایش نکرده باشد و دست تا مچ بدون مفسده مشکل فقهی ندارد، اما برخی از فقها این نوع نگاه حتی بدون مفسده را هم جایز ندانسته و مکلفین باید برای حل این موضوع به مرجع خود مراجعه کنند.


استاد حوزه علمیه قم، ممانعت شوهر از نماز خواندن همسرش را موجب صلب ولایت شوهر خواند و عنوان داشت: اگر زن از سوی شوهرش از خواندن نماز منع شده باشد، طبق حکم فقه باید به تکلیفش عمل کند و شوهر در این مسأله بر وی ولایت ندارد.


حجت الاسلام وحید پور، بلند یا آهسته خواندن نماز بر خلاف قواعد فقهی در حمد و سوره را از مبطلات نماز عنوان داشت، گفت: در قواعد فقهی خجالت در اجرا و اقامه احکام الهی عذر نیست؛ بنابراین آهسته خواندن نماز به بهانه خجالت در جایی که شرعا باید بلند می‌خواند باطل است و بالعکس این جریان نیز همین‌گونه است.



کارشناس مسائل فقهی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها فرستادن صلوات را مستحب مؤکد دانست و گفت: با فضلیت ترین ذکر صلوات بر رسول اکرم(ص) است.


وی ادامه داد: واجب نیست با شنیدن نام حضرت رسول اکرم(ص) صلوات بفرستند؛ اما خود رسول اکرم(ص) می‌فرمایند بر من جفا کرده است کسی که نام من را بشنود و بر من و اهل بیت من صلوات نفرستد./837/پ202/س

ارسال نظرات