۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۹۷۹۳۶
از ابتدای امسال تاکنون؛

مردم خراسان شمالی 44 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند/ فعالیت 170 روحانی در زمینه ترویج زکات

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی با اشاره به فعالیت 170 روحانی در زمینه ترویج رکات در استا، گفت: مردم دین دار این استان از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 44 میلیارد ریال زکات پرداخت کرده اند.
زکات

عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از جمع آوری بیش از 44 میلیارد ریال زکات در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: این میزان زکات از سوی اهالی حدود 300 روستای خراسان شمالی پرداخت شده است.

 

وی با اشاره به افزایش میزان جمع آوری زکات در استان، اظهار کرد: تمامی زکات جمع آوری شده در هر روستا و منطقه خراسان شمالی، صرف امور نیازمندان و محرومان همان منطقه شده و به هیچ عنوان از منطقه خارج نمی شود.

 

اهرابی اصیلی اضافه کرد: زکات جمع آوری شده در هر روستا در زمینه های رفع نیاز محرومان، ایجاد اشتغال، بهداشت و درمان، مسکن و سایر نیازهای آن منطقه و روستا هزینه شده و اجرای پروژه های عمرانی در روستاهای محل جمع آوری زکات از اولویت های بعدی هزینه کرد زکات است.

 

وی با اشاره به اینکه البته از چند سال پیش تاکنون اجرای پروژه های عمرانی در روستاها و مناطق مختلف استان خراسان شمالی از محل زکات جمع آوری شده صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: تاکنون از محل زکات جمع آوری شده، بیش از 300 پروژه عمرانی در روستاهای مختلف این استان اجرا شده است.

 

اهرابی اصیلی اجرای طرح هایی نظیر مسجد، حسینه، خانه عالم، غسالخانه، کتابخانه، راه‌های ارتباطی بین مزارع و سایر طرح های عمرانی مورد نیاز منطقه را از جمله پروژه های اجرایی از محل زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی دانست و افزود: در اجرای این پروژه ها افزون بر زکات جمع آوری شده، از اعتبارات دولتی نیز استفاده می شود.

 

وی با یادآوری اینکه در سال های گذشته غالب زکات جمع آوری شده در روستاها و مناطق خراسان شمالی در همان مناطق صرف اجرای پروژه های عمرانی می شد، تصریح کرد: پیش از این به طور معمول 70 درصد زکات جمع آوری شده در مناطق مختلف استان برای اجرای طرح های عمرانی در همان منطقه و 30 درصد آن صرف رفع نیازهای مستمندان و اجرای امور فرهنگی می شد اما از سال گذشته در این روند بازنگری شده است.

 

اهرابی اصیلی ادامه داد: با توجه به دستورات اسلامی در زمینه هزینه کرد زکات، از سال گذشته رفع نیاز مستمندان و کمک به محرومان از محل زکات جمع آوری شده نسبت به اجرای پروژه های عمرانی در اولویت قرار گرفته و بر همین اساس امسال نیز غالب زکات جمع آوری شده در استان صرف دستگیری از مستمندان می شود.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در ادامه از فعالیت بیش از 170 روحانی مبلغ در زمینه ترویج فرهنگ زکات و جمع آوری آن در استان خبر داد و افزود: علاوه بر این روحانیان، در حال حاضر حدود دو هزار و 350 نفر هم به عنوان عاملان افتخاری جمع آوری زکات با شورای زکات استان خراسان شمالی همکاری دارند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ سازی زکات افزون بر روحانیان مبلغ، ائمه جماعات مساجد روستایی نیز با شورای زکات خراسان شمالی همکاری می کنند، خاطرنشان کرد: این روحانیان در محافل و مجالس مذهبی و نیز نمازهای یومیه برای گسترش فرهنگ پرداخت زکات در بین کشاورزان و روستاییان فعالیت می کنند.

 

به گفته وی با فعالیت روحانیان مبلغ و مروج زکات و نیز ائمه جماعات، اکنون در بیش از 300 روستای خراسان شمالی فرهنگ پرداخت زکات نهادینه شده به گونه ای که خود روستاییان پس از برداشت محصول برای پرداخت زکات پیش قدم شده و مراجعه می کنند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 918 هزار نفر جمعیت داشته که حدود نیمی از آنها در روستاها ساکن بوده و عمدتا به مشاغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند./9314/302/ب2

ارسال نظرات