۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۹۷۹۴۴
در خانه اندیشمندان علوم انسانی؛

نشست تحلیل سیر نزولی آیات قرآن درباره زنان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «تحلیل سیر نزولی آیات قرآن درباره زنان» با حضور جمعی از زنان مدیر در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار شد.
قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی مهریزی، پژوهشگر علوم دینی در نشست «تحلیل سیر نزولی آیات قرآن درباره زنان» که با حضور جمعی از زنان مدیر بعدازظهر امروز دوشنبه چهارم آبان ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزارشد، با بیان اینکه بیش از 150 آیه در قرآن کریم  مستقیم به زنان اشاره داشته است، گفت: از سال اول تا آخر هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه آیاتی از قرآن کریم است که سوره های مکی  و مدنی نامیده می شود.

 

پژوهشگر علوم دینی در ادامه صحبت های خود  ادامه داد: سوره کوچک‌تر از جمله سوره ناس و فلق مکی هستند و سوره‌های بزرگ‌تر  از جمله بقره و نساء مدنی هستند که  به ترتیب در مکه و در مدینه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

 

وی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم زنان در سه حوزه مدیریتی از جمله خانواده، اجتماع و سیاست در قرآن کریم مطرح شده اند، خاطرنشان کرد: حضرت مریم(ص) با وجود نداشتن پدر از خود رفع تهمت می‌کند، خواهر حضرت موسی(ع) با تدابیر امنیتی به همراه زن فرعون موانع را برطرف می کنند و این نمونه مدیریت زنان در خانواده است.

 

حجت الاسلام مهریزی در ادامه با اشاره به نقش مدیریتی دختران حضرت شعیب در پیدا کردن حضرت موسی(ع) برای انجام امور کارهایشان، خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت اجتماعی دختران شعیب برای پدرشان پیشکار پیدا می کند، بلقیس هم از جمله زنانی است که مدیریت سیاسی و عاقبت اندیشی او  قومش را از معرض تهاجم دشمنان در امان نگه می دارد.

 

پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه دو زن در قرآن کریم همواره به عنوان الگوی مطرح بوده اند، گفت: حضرت مریم و زن فرعون نمونه ای از این زنان هستند که با وجود مشکلات و سختی‌های که در زندگی خود داشتند به عنوان الگوی برای همه انسان ها مطرح می شوند، در حالی که برخی زنان که حتی همسر پیامبر هم بوده اند از جمله همسر نوح این ویژگی را نداشته اند.

 

وی با اشاره به نقش و ویژگی مثبت دختران در قرآن کریم، عنوان کرد: نمونه ای از این دختران از جمله حضرت مریم، دختران شعیب جایگاه و نقش مثبتی را دارند اما در مقابل هم برخی پسران مثل پسر حضرت نوح جایگاه منفی را دارند و برخی هم مثل پسر لقمان به نیکی از آنها یاد می شود.

 

حجت الاسلام مهریزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بررسی سوره های قرآن کریم در زمان قبل از هجرت و بعد از هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه گفت: در برخی از آیات از جمله سوره قلم که اشاره به زنده به گور کردن دختران دارد، نسبت به این نگاه منفی به دختران مذمت و نکوهش شده است.

 

کارشناس علوم قرآنی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به حضور زنان مختلف در قران کریم آز جمله بلقیس، دختران شعیب، حضرت مریم، آسیه گفت: مردسالاری و زن سالاری بد است، قرآن نمی خواهد زن جای مرد را بگیرد، می خواهد موضوع کرامت انسانی بین زن و مرد برابر باشد و در سوره اعراف هم در رابطه با آدم و حوا آمده است که هر دو وسوسه شدند و هر دو گناه را مرتکب شدند و مجازات شدند.

 

شایان ذکر است، این نشست با همکاری شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد با همکاری انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان برگزار شد./818/202/ب2

ارسال نظرات