صبر و بصیرت حضرت زینب، قیام کربلا را جاودانه کرد

به گزارش خبرگزاری رسا در زاهدان، حجتالاسلام اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان دوشنبه، 4 آبان در همایش «رهروان زینبی» که در زاهدان برگزار شد، گفت: مشقتها و مصیبتهایی که بر حضرت زینب(س) وارد، غیر قابل تصور است، بطوری که امام زمان(عج) میفرمایند «برای اسارت عمهام زینب(س)، هر آینه باید به جای اشک، خون گریه کرد».
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان وبلوچستان بیان کرد: حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا، سه وظیفه خطیر به عهده داشت که این سه وظیفه را با داشتن دو ویژگی مهم توانست به بهترین وجه به اتمام برساند.
وی تصریح کرد: نخستین مأموریت حضرت، پرستاری از امام زمان خود یعنی امام سجاد(ع)، زنان بیسرپرست و یتیمان بود؛ در میان عرب، کشتن زن ننگ بود و به این دلیل وقتی که به جان امام سجاد(ع) تعرض میشد حضرت زینب (س) خود را سپر ایشان میکردند.
حجتالاسلام تدینی افزود: پس از واقعه عاشورا حضرت زینب(س) 8 ماه در سفر بودند و از شهری به شهر دیگر برده میشدند و از آنجا که در سرزمین شام بیشتر بنیامیه ساکن بودند، حضرت را به آنجا تبعید کردند تا نهایت آزار و شکنجه را ببینند.
وی تأکید کرد: دومین وظیفه خطیر این بانوی بزرگوار، پرستاری از مردم مریض روزگار بود. مردمی که تا قبل از ورود حضرت زینب (س) به سرزمینشان، تصور میکردند که بنیامیه تنها وارثان پیامبرانند.
حجت الاسلام تدینی افزود: حضرت زینب (س) در مقابل مردمی که گمان نمیکردند امام علی(ع) کافر بوده و نماز نمیخوانده و برای مردمی که مسلم را تنها گذاشتند، زیر شلاق و تهدید و آزار خطبه خواندند و چنان خطبههایی خواندند که اشک همین مردم از حقیقت بیخبر را درآوردند.
مدیرکل اوقاف سیستان وبلوچستان ادامه داد: سومین وظیفه مهم حضرت زینب (س) کنار زدن نقاب از چهره بنیامیه بود. این مهم، با خطبههای رسا و کوبندهی حضرت (س) و امام سجاد(ع) به خوبی انجام شد.
وی تصریح کرد: تا پیش از آن روشنگریها، بنیامیه چنان چهره حکومتی اسلامی را به خود گرفته بود که مردم تصور میکردند بنیامیه در کربلا به جنگ با خروج کنندگان بر امامی عادل رفتهاند و پس از آن خطبهها بود که شیون مردمان بلند شد و تازه دریافتند که در کربلا امام زمانشان و اهل بیت پیامبرشان کشته و اسیر شده است.
حجت الاسلام تدینی اظهار کرد: آنچه موجب شد که حضرت زینب(س) بتواند قیام کربلا را جاودانه کنند، صبر جمیل و بصیرت بالای حضرت بود؛ بصیرت به آسانی حاصل نمیشود بلکه تقوا، دینداری، تفکر، اندیشه، تجزیه و تحلیل میخواهد./831/102/ب1