۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۲۹۸۴۶۱
استاد اخلاق حوزه علمیه:

گناهان بشر به خاطر جهل است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: دلیل به گناه افتادن مردم جهل و نادانی آنان است و اگر پرده جهل کنار برود حقایق بر انسان معلوم خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين احدي

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، حجت الاسلام مهدی احدی استاد اخلاق حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه 6 آبان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در حسینیه بیت الرضا نیروی هوایی تهران برگزار شد بیان داشت: اگر سیدالشهدا زینت آسمان‌ها و زمین است یعنی اینکه ایشان بزرگترین تجلی خداوند بر روی زمین است.

 

خون‌بهای امام حسین نابودی جهل بود

وی افزود: سیدالشهدا(ع) خونش را داد تا انسان را از گمراهی نجات دهد و جهل و نادانی را از انسان بگیرد.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه بشر با چهار مورد ذیل که در روایات آمده انسان می‌شود ادامه داد: نخست شهادت به توحید و رسالت پیامبر(ص) که او را از گناه نگه می‌دارد دوم هر وقت به او مصیبتی رسید جمله «انا لله و انا الیه راجعون» را بگوید سوم هر خوبی که به وی رسید جمله «الحمدالله» را بگوید ودر آخر هنگامی که دچار گناه و معصیت شد سریع احساس پشیمانی کند و از خدا با جمله «استغفرالله» طلب مغفرت کند.

 

اقدام به گناه به خاطر جهل است

حجت الاسلام احدی اظهار داشت: دلیل به گناه افتادن مردم جهل و نادانی آنان است و اگر پرده جهل کنار برود حقایق بر انسان معلوم خواهد شد.

 

وی به تفسیر و تبیین عاقل و غیر عاقل از نگاه عرفانی پرداخت و گفت: برخلاف آنچه که در دانشگاه‌ها به انسان گفته می‌شود که شخص عاقل، سواد دارد و غیرعاقل جهل، در بخش عرفان شخص غیر عاقل به دو دسته عالم و جاهل تقسیم می‌شود و اگر به آنچه که دانست عمل کرد آن‌وقت به مرحله عقل و عاقل بودن دست پیدا می‌کند.

 

این استاد اخلاق اضافه کرد: بسیاری از علما و دانشمندان به واسطه علم دیوار جهل‌شان را شکستند ولی از آنجایی که درگیر نفس و شهوتشان بودند عاقل نشدند؛ ممکن است کسی عالم باشد ولی عاقل نباشد و قرآن این افراد را به «ذلک میت الحیاء» تعبیر می‌کند.

 

قوت یقین و قدرت قلب شرط نابودی جهل

حجت الاسلام احدی نابودی جهل را در قوت یقین و قدرت قلب دانست و ابراز داشت: هرچه باورهای دینی انسان به اوج خود برسد جهل‌ها بیشتر کنار می‌روند؛ آیت الله بهاءالدینی به سبب قوت یقین و قلبی که داشتند آنچنان برخود مسلط بودند که هیچگاه لغزشی از ایشان دیده نشد.

 

عالم در اختیار عقل تجریدی است

وی با تقسیم عقل به تجریدی و تحصیلی ادامه داد: اگر انسان با کسب علم به مرتبه قرب الهی نرسد در مرتبه عقل تحصیلی باقی مانده است در مقابل عقل تحصیلی، عقل تجریدی قرار دارد که انسان با عمل به آن دست پیدا می‌کند و انسان را به کمال و معرفت قطعی هدایت می‌کند.

 

این استاد اخلاق تاکید کرد: آنچه که سبب پیروی دانشجو از غریزه و شهوت می‌شود وابستگی آن‌ها به به عقل تحصیلی است ولی اگر به عقل تجریدی روی بیاورند آن وقت به مراتب عالی عقلی دست پیدا می‌کنند.

 


حجت الاسلام احدی با اشاره به آیات قرآن به بیان ویژگی شهوت پرستان در روز رستاخیز پرداخت و گفت: گناهکاران و شهوت پرستان در روز قیامت به جهت اینکه در دنیای سخن حق را شنیدند و نسبت به آن بی‌تفاوت بودند سر به زیر راه می‌روند.

 

وی در پایان تاکید کرد: انسان اگر عاقبت گناه و معصیت خود را نبیند جاهل است و این باید دانسته شود که آنچه در مقابل جهل است عقل آدمی است نه علم./9668/202/ب1

ارسال نظرات