۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۹۹۷۸۰
احکام(۲۳)

روش‌ تطهیر مال مخلوط به حرام / مال حرام با نذر و پرداخت خمس پاک نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، داشتن سال مالی را زمینه‌ای برای اقتصاد اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر صاحب مال بداند و علم داشته باشد که کل مال حرام است با نذر و خمس پاک و حلال نمی‌شود و باید کل مال مورد نظر برای تعیین محل مصرف به مرجع تقلید تسلیم گردد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، سه‌شنبه شب در آئین بیان احکام شرعی در موضوع اقتصاد اسلامی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، به راهبرد تزکیه اموال مخلوط با حرام پرداخت و گفت: تزکیه مال حلال از مال حرام را یک اصل اساسی برای رسیدن به یک برنامه صحیح مالی برای یک سال مالی شرعی است.

 

کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، داشتن سال مالی را یک زمینه لازم برای اقتصاد اسلامی عنوان کرد و گفت: اقتصاد اسلامی زمینه‌هایی دارد و رفتار اقتصادی مردم در الگوی اقتصاد اسلامی بر خلاف نظام های اقتصادی دیگر یک رکن است.

 

حجت الاسلام ربانی به تبیین حالات اموال از نگاه حلال یا حرام بودن پرداخت و تصریح کرد: اگر صاحب مال بداند و علم داشته باشد که کل مال حرام است با نذر و خمس پاک و حلال نمی‌شود و باید کل مال مورد نظر برای تعیین محل مصرف به مرجع تقلید تسلیم گردد.

 

کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان حالت دوم ممکن در یک مال گفت: ممکن است مقداری از مال مورد نظر حرام باشد و صاحب آن هم مشخص است.

 

وی افزود: برخورد صحیح شرعی با چنین شرایطی برای مال این است که باید میزانی که از مال مشخص است به صاحب آن برگردد.

 

حجت الاسلام ربانی حالت مفروض دیگر برای اموال را چنین بیان داشت: ممکن است میزان مال حرام را فرد نمی‌داند ولی صاحب مال را می‌شناسد، رفتار شرعی و صحیح این مکلف از نظر شرع مقدس این است که باید صاحب مال را راضی کرده و با تفاهم مساله را حل کنند.

 

کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه اگر مقدار مال حرام معلوم باشد و صاحب آن نامعلوم باشد، باید رد مظالم بدهد مثلاً صدقه بدهد تا بتواند مال را تزکیه و قابل مصرف کند، عنوان کرد: اگر مال حلال و حرام به نحوی مخلوط است که نه صاحب آن معلوم و نه مقدار آن معلوم است باید خمس کل اموال خود را بدهد تا مال حلال و قابل استفاده شود./837/پ202/ف2

ارسال نظرات