۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۹۹۷۸۱
رییس قوه قضاییه در جمع قضات دادگستری مازندران:

دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده ها چپ و راست نمی شناسد/ خط قرمزی در رسیدگی ها نداریم

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضاییه گفت: رسیدگی به پرونده های کلان در دستگاه قضا بدون دخالت دادن حساب های شخصی است و در این خصوص چپ و راست نمی شناسد و تنها رسیدگی عادلانه به پرونده رویکرد قوه قضاییه است.
آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه عصر امروز در همایش قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان با اشاره به این که قاضی در منصب انبیاء و اولیای الهی قرار دارد، گفت: جایگاه و مقام قاضی و قضاوت از سوی خداوند متعال مورد تأکید قرار داده شده است.

 

وی با بیان این که یک قاضی در برقراری عدالت در جامعه نقش بسیار مهمی بر عهده دارد، افزود: کسی که جایگاه قضاوت را عهده دار است در جایگاه و شأن خلیفه روی زمین قرار دارد.

 

رییس قوه قضاییه از قضاوت به عنوان یکی از ارزشمندترین مشاغل در جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: منصب قضا از بزرگ ترین عبادت ها محسوب می شود و عظمت و جایگاه قضاوت از سوی خداوند بسیار ارزشمند توصیف شده است.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به جایگاه دستگاه قضایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی، ادامه داد: دستگاه قضایی در قانون اساسی از یک استقلال عمل خاصی برخوردار است و این نشان دهنده جایگاه ارزشمند قوه قضاییه در نظام اسلامی است.

 

وی با اشاره به این که بر اساس اصل 156 قانون اساسی پنج وظیفه مهم بر عهده دستگاه قضایی کشور است، گفت: رسیدگی و صدور حکم، ادای حقوق عامه و گسترش آزادی مشروع، نظارت بر حسن اجرای قانون، کشف جرم و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم از جمله این وظایف دستگاه قضایی در قانون اساسی است.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دستگاه قضایی از نظر فعالیت کاملاً از قوه مجریه مستقل است، تصریح کرد: این در حالی است که در دیگر کشورها دستگاه قضایی مستقل نیست و مسائل آن از سوی قوای مجریه و مقننه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

رییس قوه قضاییه، نظارت جدی بر فعالیت قوه مجریه و  حسن فعالیت های قانونی دولت را از جمله مهم ترین ویژگی های دستگاه قضا در کشورمان اعلام کرد و گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی اختیارات بسیار خوب و وسیعی به قوه قضاییه داده شده که باید از این فرصت در جهت حسن انجام امور و وظایف در کشور بهره گیریم.

 

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مسائل مهم در دستگاه قضایی کشورمان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 15 میلیون پرونده با بهره گیری از همین نیروی انسانی موجود در حال بررسی است.

 

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود از جذب چهار هزار قاضی در دستگاه قضایی در پنج سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان جذب تا پایان امسال و در مدت پنج سال اجرایی می شود.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این که برخی ها این گونه تفسیر می کنند که ورود این مقدار پرونده به قوه قضاییه نشان دهنده وضع نامناسب کشور از لحاظ وقوع جرم است، افزود: باید به گونه ای دیگر به این پرونده نگاه کنیم که این نشان دهنده یک اعتماد عمومی به دستگاه قضا است.

 

وی میزان اعتماد مردم به دستگاه قضایی را مناسب توصیف کرد و با بیان این که میزان مراجعه مردم به مجموعه قضایی کشور نشان دهنده این اعتماد بالا است، ادامه داد: دستگاه قضا نیز در برابر این اعتماد عمومی در جهت برقراری عدالت در کشور از همه ظرفیت ها استفاده خواهد کرد.

 

رییس قوه قضاییه، کار دستگاه قضایی را مجاهدانه اعلام کرد و با بیان این که قانون مداری و عدالت محوری مهم ترین رویکرد قوه قضاییه در برخورد با پرونده ها است، خاطرنشان کرد: رسیدگی به پرونده های کلان در دستگاه قضا بدون دخالت دادن حساب های شخصی است و در این خصوص چپ و راست نمی شناسد و تنها رسیدگی عادلانه به پرونده رویکرد ما است.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که رسیدگی به این پرونده ها تخریب هایی را از داخل و خارج برای سیستم قضایی کشور به همراه دارد، گفت: حرکت اقتدار آمیز دستگاه قضایی به حتم تخریب هایی را به همراه خواهد داشت که این گونه تخریب ها اثری در روند رسیدگی به پرونده ها ندارد.

 

رییس قوه قضاییه با تأکید بر این که دستگاه قضایی با جرم و تخلف در هر جایی برخورد جدی می کند، افزود: قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده ها خط قرمزی نمی شناسد.

 

وی با بیان این که دستگاه قضا در برقراری عدالت و اجرای صحیح قانون بسیار جدی و قاطع است، افزود: امروز برخی پرونده ها کلان در حال بررسی است که در گذشته کسی جرأت رسیدگی به آنها را نداشت.

 

رییس قوه قضاییه با تأکید براین که قوه قضاییه از تخریب ها و برخی حرف های رسانه ای هراسی ندارد بلکه تنها در مسیر قانون حرکت می کند، گفت: دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اجتماعی، اشرار و سارقان مسلح با اقتدار عمل کرده است و به همین مسیر خود نیز ادامه می دهد.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که دستگاه قضایی در برخورد با زمین خواری و تغییر کاربری ها بسیار جدی است، ادامه داد: خوشبختانه مجموعه دستگاه قضایی استان مازندران نیز در این خصوص با جدیت در صحنه حضور دارد./950/پ201/ج

ارسال نظرات