۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۹۲۲
دبیر علمی هفته قرآن و عترت استان فارس:

جشنواره پژوهش‌های قرآن و عترت در فارس برگزار می‌شود/ آخرین مهلت ارسال آثار 20 آبان‌ماه

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی هفته قرآن و عترت استان فارس با بیان اینکه در این هفته جشنواره پژوهش‌های قرآن و عترت برگزار می‌شود، آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره را ۲۰ آبان‌ماه جاری اعلام کرد.
محمد جواد سلمان پور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، محمدجواد سلمان‌پور، رییس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز امروز صبح، 17آبان در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هفته قرآن و عترت و همچنین اجرای جشنواره استانی پژوهش‌های قرآن و عترت در این هفته گفت: قرآن و عترت دو میراث اصلی نزد ما انسانهاست هردو بزرگترین نعمت و سرمایه خداوند است که به انسان ارزانی شده است.
 
وی تصریح کرد: این ما هستیم که با این نعمت و سرمایه عظیم باید به تجارتی سودمند بپردازیم. تجارتی که سود آن سعادت دنیا و رستگاری اخروی ما را رقم می‌زند.
 
دبیر علمی جشنواره پایان‌نامه‌های قرآنی ادامه داد: برگزاری هفته قرآن و عترت اقدامی و گامی برای استفاده از این میراث، پاسداشت این نعمت و به جریان انداختن این سرمایه است.
 
وی افزود: برپایی جشنواره قرآن، عترت و وقف در نیمه آذرماه به منزله اذانی است که مسلمان را به ادای فریضه نماز فرا می‌خواند، از این رو، هفته یاد شده که به مدیریت فرهنگ و ارشاد فارس و مشارکت اکثر بلکه تمام نهادهای قرآنی در حال شکل‌گیری است، موجب می‌شود به مدت یک هفته بلکه چند هفته و چند ماه مجموعه استان و مردم فارس بر موضوع قرآن و عترت تمرکز پیدا کنند که یکی از جلوه‌های آن وقف است و این تمرکز موجب می‌شود اراده‌ها و عزم‌ها برای عملی ساختن مقاصد قرآن و ائمه جذب شود.
 
دبیر کمیته علمی جشنواره هفته قرآن و عترت فارس ادامه داد: همدلی و همگرایی در این باره در فارس به خاطر این رخداد در حال شکل‌گیری است، زیرا، امروز قرآن و عترت سبب همدلی و همگرایی دستگاه‌ها در فارس شده تا این استان به عنوان قطب قرآنی کشور معرفی و گام بردارد.
 
سلمان‌پور با بیان اینکه هفته و جشنواره بزرگ قرآن و عترت ابعاد مختلف و بسیار زیادی دارد، ادامه داد: یکی از این‌ها استقبال از تجلیل از پژوهش‌های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) است. از این رو، لازم هست این پژوهش‌های قرآنی شناخته و تشویق شود، مهم‌تر این‌که باید افراد مستعد و دانش‌آموختگان استان عرصه و زمینه برایشان فراهم شود.
 
وی با اعلام اینکه در استان فارس بیش از 200 کارشناس ارشد علوم قرآنی وجود دارد که هنوز جایگاه آماده به کار هستند که می‌توانند نیازهای ملی و بین‌المللی کشور را برطرف کند، گفت: پژوهشگران برجسته و گمنام در استان وجود دارند که به واسطه این بر این جشنواره می‌تواند موجب معرفی‌شان شود.
 
دبیر علمی جشنواره قرآن و عترت با توجه به اینکه هفته یادشده آذرماه مشرف به انتخابات مجلس است، اشاره کرد: کمیته علمی جشنواره و فرهنگ و ارشاد صلاح دیدند در این زمینه هم اقدامی کنند که با عنوان اخلاق سیاسی در مرد‌‌م‌سالاری دینی از منظر قرآن همایشی برگزار می‌شود، از این رو، انتخابات مجلس می‌تواند به این واسطه الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی شود.
 
وی با بیان اینکه در سه بخش کتاب، پایان‌نامه و مقالات قرآنی فراخوان داده شده و آثار در دو سطح استادان دانشگاه و پژوهشگران و دانشجویان به داوری گذاشته می‌شوند، ادامه داد: این آثار در این بخش‌ها ارزیابی و نفرات اول تا سوم تقدیر خواهند شد.
 
سلمان پور تأکید کرد: تعداد تعیین شده برای اهدا جوایز نسبت به حجم آثار و پژوهشگران می‌دانیم کمتر است اما این آخرین بار نیست که این رویداد برگزار می‌شود. از سویی، در عرصه پژوهش همایش اخلاق سیاسی در مردم سالاری دینی از منظر قرآن و عترت فراخوان داده می‌شود و مجموعه مقالات در یک کتاب منتشر می‌شود. برای همین منظور نهادها و دانشگاه‌های متعددی مانند دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد، جهاد دانشگاهی، علوم پزشکی، پیام نور و اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان در این کار مشارکت دارند.
 
وی با اشاره به اینکه تاریخ دریافت آثار از ابتدای مهرماه تا بیستم آبان ماه است، اعلام کرد: تا آخر آبان جاری این فرصت برای دریافت آثار امکان ارسال دارد./839/203/ب2
ارسال نظرات