۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۳۰۱۴۰۵

بازدید اسلام‌شناس استرالیایی ـ‌ افغان از مراکز فرهنگی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ رییس بخش عربی و اسلام‌شناسی دانشگاه ملی استرالیا در ادامه سفر خود به ایران، با حضور در شهر مقدس مشهد، از کتابخانه مرکزی، موزه قرآن و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد، بازدید کرد.
بازديد اسلام‌شناس استراليايي ـ‌ افغان از مراکز فرهنگي آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا، امین صیقل، رییس بخش عربی و اسلام‌شناسی دانشگاه ملی استرالیا که به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایران حضور دارد، با حضور در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با امکانات و خدمات مختلفی که این مرکز علمی و فرهنگی به طالبان علم و فرهنگ ارایه می‌دهد، آشنا شد و از گستردگی این خدمات و گنجینه ارزشمند کتب چاپی و خطی کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار شگفتی کرد.

 

وی در این بازدید با اشاره به دیجیتالی شدن کلیه کتابخانه‌های مهم استرالیا، خواستار ارتباط متقابل کتابخانه مرکزی آستان قدس با این کتابخانه‌ها شد.

 

نکته قابل توجه در این بازدید وجود دو کتاب امین صیقل به زبان انگلیسی در فهرست کتب کتابخانه بود که سبب رضایت و تعجب وی شد.

 

این اسلام‌شناس در ادامه بازدید خود از موزه قرآن آستان قدس رضوی دیدن کرد و قدمت، ارزش هنری و منحصر به فرد بودن نسخ موجود در نمایشگاه به خصوص منسوب بودن به اهل بیت (ع)، موجب شگفتی وی شد و از مسئولین موزه درخواست کرد تا کپی بسیاری از نسخ موجود برای ارائه به کتابخانه دانشگاه ملی استرالیا را به وی اعطا کنند.

 

امین صیقل در ادامه با حضور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حجت‌الاسلام شرعتی‌تبار، مدیرعامل این بنیاد دیدار کرد. در این دیدار شریعتی‌تبار درباره روز سیزده آبان (با این توضیح که این دیدار روز چهارشنبه 13 آبان انجام شد) و مبارزه انقلاب اسلامی با نظام سلطه همچنین توطئه‌های استکبار جهانی ضد انقلاب اسلامی ایران و رشد اسلام حقیقی در جهان مطالبی ارایه داد و با اشاره به مسایل پیچیده و بغرنج کنونی جهان اسلام، داعش و گروه‌های تکفیری را مولود نظام سلطه برای بدنام کردن اسلام دانست.

 

وی همچنین از امین صیقل خواست که تلاش کنند تا چهره واقعی اسلام که دین رحمت و صلح است به مخاطبان و جامعه علمی و مردم استرالیا معرفی شود.

 

پس از آن امین صیقل با اشاره به برخی از مسایل که در فعالیت‌های علمی دانشجویان و اساتید محل فعالیتش مطرح است، در قالب سه سؤال خواستار پاسخ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی شد.

 

«فرق حکومت در نظام ولایت فقیه و خلافت که امروز داعش از آن دم می‌زند، چیست؟»، «استمرار ارزش‌های مطرح شده توسط امام راحل (ره) در نظام جمهوری اسلامی ایران و بر مبنای ولایت فقیه، پس از ایشان چگونه خواهد بود؟» و «علت اهمیت بیش‌تر امام رضا (ع) نسبت به سایر ائمه شیعه برای شیعیان به خصوص شعیان ایران چیست؟»، سه سؤال مطرح شده توسط امین صیقل بودند که شریعتی‌تبار به طور مبسوط و مدلل و با استناد به آیات و روایات و ادله تاریخی، به تمامی آنها وی پاسخ داد.

 

پس از دیدار از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، امین صیقل و هیأت همراه او عازم دانشگاه فردوسی مشهد شد و مورد واحدیان، مدیر همکاری‌های علمی ـ بین‌المللی و هاشمی، معاون آموزشی این دانشگاه قرار گرفت. این اسلام‌شناس استرالیایی ـ افغان، در مدت حضور خود در دانشگاه فردوسی مشهد با رؤسای دانشکده‌های الهیات و معارف اسلامی، ادبیات و علوم انسانی و علوم اداری و اقتصاد و تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه گفت‌وگو و بحث و تبادل نظر کرد./840/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

ارسال نظرات