۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۰۲۶۳۸
همزمان با اربعین حسینی؛

5 هزار زائر از خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد پشتیبانی راهپیمایی اربعین حسینی خراسان شمالی گفت: امسال از این استان بیش از پنج هزار زائر در راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق شرکت می کنند.
نوروزيان- نشست ستاد پشتيباني راهپيمايي اربعين حسيني خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، محمدرحیم نوروزیان، رییس ستاد پشتیبانی راهپیمایی اربعین حسینی استان خراسان شمالی، امروز در نشست این ستاد، با اشاره به نام نویسی پنج هزار و 633 نفر در این استان برای سفر به کربلای معلی همزمان با ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: از این تعداد زائر که در سامانه سماء نام نویسی کرده اند تاکنون برای بیش از هزار و 600 نفر ویزای کشور عراق صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه در ایام اربعین امسال زائران عتبات عالیات می بایست دارای ویزا و گذرنامه بوده و همچنین از آمادگی جسمانی کافی برخوردار باشند، افزود: در حال حاضر موعد صدور ویزا برای زائران اربعین آغاز شده و آنها تا ششم آذرماه امسال برای دریافت روادید مهلت دارند.

 

نوروزیان با اشاره به اینکه زائران عتبات عالیات و راهپیمایان اربعین حسینی در مسیر راه به خدماتی نظیر اسکان، تغذیه و حمل و نقل نیاز دارند، خاطرنشان کرد: جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردم می تواند شرایط مطلوبی را برای زائران اربعین حسینی فراهم کند که در این راستا کمک های نقدی مردم در بانک سپه به شماره حساب 2039800003403 جمع آوری می شود.

 

آیین راهپیمایی اربعین حسینی دولتی نشود

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری آیین اربعین و مراسم راهپیمایی زائران حسینی در این ایام، حرکتی مردمی است و نباید دولتی شود، افزود: این آیین عظیم با حضور مردم شکل گرفته و رشد می یابد به همین دلیل نیز حضور دولت در این مراسم تنها به منزله پشتیبانی و پیشگیری از وقوع بحران صورت می گیرد.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: بر همین اساس از سوی دولت اعتباری برای برگزاری و حمایت از مراسم راهپیمایی زائران در اربعین حسینی پیش بینی نشده و پشتیبانی تنها در مواقع بحران انجام می شود.

 

نوروزیان با اشاره به وظایف ستاد پشتیبانی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در استان خراسان شمالی، تصریح کرد: این ستاد پیش از وقوع هر گونه حادثه و بحران، مسؤولیت گروه های مختلف را مشخص کرده و همه در آماده باش کامل هستند تا در مواقع لزوم وظایف خود را به خوبی اجرا کنند.

 

به گفته وی تعامل با استان های پایه، اجرای سیاست های منطبق با ستاد مرکزی، تأمین نظم و امنیت زائران، اطلاع رسانی به زائران و استان های مسؤول و سایر موارد برخی از برنامه ها و دستورالعمل های ستاد پشتیبانی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در استان خراسان شمالی به شمار می روند.

 

نوروزیان با تأکید بر اینکه همه باید مراقب باشند در مسیر رفت و برگشت زائران اربعین حسینی و شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین حسینی در عتبات عالیات مشکلی برای آنها پیش نیاید، اضافه کرد: متأسفانه در سال های گذشته با وجود اینکه برای بازگشت زائران با اتوبوس در مرز مهران قرارداد وجود داشت اما در مسیر بازگشت به دلیل کمبود اتوبوس برای زائران مشکلاتی پیش می آمد و سردرگم می شدند.

 

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل امسال مقرر شده تا امکانات مورد نیاز از قبل پیش بینی و مهیا شده و نمایندگان مربوطه نیز برای هماهنگی در محل حاضر باشند همچنین فرمانداری ها نیز مؤظف شده اند تا آمار و اطلاعات تمامی زائران اعزامی استان به کربلای معلی را داشته باشند.

 

رییس ستاد پشتیبانی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی خراسان شمالی همچنین از مدیریت حج و زیارت استان خواست تا از ظرفیت مدیران کاروان دفاتر زیارتی که تجربه کاری مناسبی دارند در زمینه اعزام زائران عتبات عالیات همزمان با اربعین استفاده بیشتری شود تا در صورت وقوع هر گونه اتفاق از توان آنها بهره گرفته شود.

 

محمدباقر قاصری، سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به ثبت نام بیش از پنج هزار و 600 نفر در این استان برای اعزام به کربلای معلی همزمان با اربعین، اظهار کرد: امسال سفر به عتبات عالیات نیازمند گذرنامه و ویزا بوده اما متأسفانه هنوز برخی از ثبت نام کنندگان در استان گذرنامه ندارند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، آمار افرادی که از خراسان شمالی در راهپیمایی اربعین حسینی در عراق شرکت خواهند داشت کمتر از شمار افراد ثبت نام شده خواهد بود اما پیش بینی می شود در هر صورت بیش از سه هزار نفر از مردم استان همزمان با اربعین حسینی به عتبات عالیات اعزام شوند.

 

سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی یادآور شد: در مراسم اربعین حسینی سال گذشته، هزار و 450 زائر از این استان در عتبات عالیات حضور داشتند./9314/202/ب1

ارسال نظرات