۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۲۹۲
در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت؛

فعالیت‌های قرآنی رسانه‎‌ها در نمایشگاه مطبوعات بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤولان دو خبرگزاری مهم قرآنی به بحث و تبادل نظر در خصوص سطح دینی نمایشگاه مطبوعات امسال پرداختند.
فعالیت‌های قرآنی رسانه‎‌ها در نمایشگاه مطبوعات بررسی شد فعالیت‌های قرآنی رسانه‎‌ها در نمایشگاه مطبوعات بررسی شد فعالیت‌های قرآنی رسانه‎‌ها در نمایشگاه مطبوعات بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی فعالیت‌های قرآنی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات شامگاه سه‌شنبه 26 آبان با حضور حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، علی هادی‌لو دبیر تحریریه خبرگزاری شبستان و مصطفی آجرلو معاون خبرگزاری ایکنا در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

 

فعالیت‌های قرآنی رسانه‌ای همچنان دچار ضعف است

در ابتدای این نشست حسن محمدی با اشاره به وضعیت رسانه‌های قرآنی در کشور، گفت: باید دید وزن فعالیت‌های قرآنی در کشور در چه جایگاهی است، یکی از آرزوهای ما ما قرآن محور شدن فعالیت‌های فرهنگی است، حال باید دید در این حوزه چقدر تلاش صورت گرفته است.

 

وی افزود: متاسفانه جامعه قرآنی کشور در بسیاری از موارد عقب افتاده است اما یکی از حوزه‌هایی که کاملا در آن ضعیف عمل شده است حوزه «آی تی» می‌باشد.

 

مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور، تصریح کرد: طبق آمارها از 300 رسانه دارای مجوز تنها یک رسانه‌ها به‌صورت جدی به قرآن توجه دارد، در بخش رسانه‌های مکتوب نیز فقط یک روزنامه وجود دارد که به‌کار آن نیز انتقادات زیادی وارد است.

 

محمدی در خصوص نمایشگاه مطبوعات نیز، بیان داشت: در نمایشگاه امسال از نمادهای قرآنی خبری نبود، حتی غرفه ایکنا نیز در طراحی خود از نمادهای قرآنی شاخص استفاده نکرده بود که این‌را می‌توانت یکی از ضعف‌های نمایشگاه مطبوعات امسال دانست.


مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور تاکید کرد: در نمایشگاه‌ها باید به جلوه‌های بصری توجه فراوانی شود، هرچند در نمایشگاه مطبوعات امسال نمی‌توان از فعالیت‌های بسیار خوب غرفه خبرگزاری ایکنا غافل بود، ولی باید توجه داشت که اگر یک فرد از خارج مجموعه قرآنی با غرفه ایکنا مواجه شود، آیا به صرف شنیدن نام «ایکنا» می‌تواند حدس بزند که این غرفه قرآنی است.

 

وی در خصوص رسانه‌های دینی، تاکید کرد: نباید رسانه‌ها بهانه بیاورند که چون مخاطب با ما در ارتباط کمی است پس ما نیز نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، بلکه رسانه‌ها باید تلاش کنند و مفاهیم قرآنی را نشر و گسترش دهند.

 

محمدی به فعالیت‌های موفق قرآنی در کشور نیز اشاره کرد و ابراز داشت: برای مثال سریال حضرت یوسف که یک موضوع قرآنی داشت پر مخاطب‌ترین سریال تاریخ تلویزیون شد، از این‌رو می‌شود با توجه به بخش‌های مختلف قرآنی فعالیت‌های بزرگی را انجام داد.

 

وی با انتقاد از نامناسب بودن برخی از فعالیت‌ها در رسانه‌های قرآنی، اظهار کرد: ما در خصوص رسانه‌های قرانی کتارشناسان فنی و خبرنگار بسیار قوی زیادی نداریم، ضمن این‌که رسانه‌های ما نیز قدرت زیادی هنوز در این حوزه ندارند.

 

محمدی در خصوص فعالیت‌ها رسانه‌ای اتحادیه، گفت: ما تلاش کرده‌ایم به هنوان یک حلقه واسط بین موسسات قرآنی و رسانه‌های یک فضای رسانه‌ای به نام «اتقان نویز» را راه‌اندازی کنیم، از این‌رو تلاش ما بر این اصل متمرکز شده است تا با توسعه کار خود به بخش رسانه‌ای در حوزه قرآنی کمک کنیم.

 

وی در پایان تاکید کرد: باید از طریق رسانه‌های قرآنی به دو امر مهم پرداخت، اول این‌که؛ اخبار جامعه قرآنی را به گوش مخاطبان و علاقه‌مندان به این حوزه برسانیم، دوم این‌که، رسانه‌هایی باشیم تا مفاهیم عمیق قرآنی را به تمام جامعه ایرانی منتقل کنیم.

 

همکاری 9 هزار خبرنگار افتخاری با خبرگزاری ایکنا

در بخش دیگری از این نشست مصطفی آجرلو در خصوص فعالیت‌های چندسال اخیر خبرگزاری ایکنا، گفت: اینکا در دوره جدید سهم بسیار زیادی در فعالیت‌های رسانه‌ای قرآنی داشته است، یکی از کارهای مهمی که ایکنا انجام داده است بررسی و پیگیری حادثه منا بوده است.

 

وی افزود: در خبرگزاری ایکنا یک مرکز پژوهشی تشکیل شده است تا در خصوص جنبه‌های مختلف قرانی فعالیت کند.

 

آجرلو با نگاهی کلی به فضای مجازی، ابراز داشت: امروز در کشور ما بیشتر افراد با فضای مجازی سر و کار دارند و طبق آمارها ایرانیان از بیشترین کاربران نرم افزار «تلگرام» هستند، از این‌رو باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.

 

وی در خصوص فعالیت‌های خبرگزاری‌های قرآنی در نمایشگاه مطبوعات، خاطرنشان کرد: خبرگزاری‌های «رسا» و «شبستان» در نمایشگاه امسال فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند و تلاش‌های بسیاری را انجام دادند.

 

آجرلو با انتقاد از برخی فعالان قرآنی، تصریح کرد: باید جامعه قرآنی به فضای رسانه‌ای توجه بیشتری کند، متاسفانه بسیاری از چهره‌ای قرآنی که به نمایشگاه مطبوعات دعوت شده بودند این دعوت را استجابت نکردند، همین عدم تعامل چهره‌های قرآنی با رسانه‌ها می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

 

معاون خبرگزاری ایکنا در خصوص جایگاه کنونی خبرگزاری ایکنا، گفت: ایکنا در بین تمام خبرگزاری‌های تخصصی تنها رسانه‌ای است که در جلسات معاونت مطبوعاتی حق رای دارد که این یک موفقیت برای رسانه‌های قرآنی است.

 

وی در خصوص ایجاد کانون خبرنگاران نبا نیز، بیان داشت: هم اکنون چندین خبرنگار در کانون خبرنگاران نبا حضور دارند و آموزش رسانه‌ای می‌بینند، امیدواریم با توسعه کار خود بتوانیم تعداد این خبرنگاران را افزایش دهیم، ضمن این‌که حدود 9 هزار خبرنگار افتخاری با ما همکاری دارند که تلاش می‌کنیم این رقم را به 50 هزار نفر برسانیم.

 

آجرلو در پایان، تصریح کرد: وضعیت خبرگزاری‌های قرآنی در چندسال اخیر و به‌خصوص نمایشگاه مطبوعات بهتر شده است، این نشان می‌دهد که این خبرگزاری‌های اهتمام بیشتری به حوزه کاری خود دارند، ضمن این‌که می‌توان این پیشرفت را در فعالیت گسترده خبرگزاری‌های قرآنی در نمایشگاه مطبوعات امسال به‌وضوح دید.

 

رسانه‌های قرآنی دچار تکرار شده‌اند

در بخش پایانی این نشست مهدی هادی‌لو با انتقاد از مجموعه رسانه‌های قرآنی، بیان داشت: ما عادت کرده‌ایم که تنها دیگران را نقد کنیم، در حالی‌که خودمان نیز اشکالات زیادی داریم، زیرا ما نیز دچار تکرا شده‌ایم و تنها تبدیل شده‌ایم به رسانه‌هایی که به‌دنبال گزارش گرفتن هستند.

 

وی افزود: باید در رسانه‌های خود به‌دنبال «برندسازی» باشیم و با یک کارگاهی به مخاطب خود تمام روند فعالیت‌های رسانه‌ای خود را ارائه دهیم.

 

دبیر تحریریه خبرگزاری شبستان در پایان، تاکید کرد: پژوهش همچنان حلقه مفقوده فعالیت‌های ماست، از این‌رو باید از حرف‌های تکراری دوری کنیم و سعی کنیم تا نگاه کلی مردم را نسبت به فعالیت‌های قرآنی تغییر دهیم./856/200/ب1

ارسال نظرات