۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۳۰۳۲۹۵

توصیه های آیت الله مکارم به زائران اربعین حسینی/ اربعین رستاخیز عظیمی است که در دنیا شبیه و مانند ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اربعین رستاخیزی عظیمی است که در دنیا شبیه و مانند ندارد، گفت: اربعین گوهر گرانبها و گنجینه عظیمی است که سبب عظمت اسلام و مکتب اهل بیت است، باید هرچه بهتر از آن بهره برداری کرد.
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به روایتی از امام حسن عسگری(ع) تصریح کرد: همه باید در مسائل تربیتی دارای تحمل، صبر و استقامت باشند و از اسوه های هدایت که انبیا و اولیای الهی هستند درس و الگو بگیرند که برای ایمان آوردن افراد متحمل چه مرارت ها و سختی هایی می شدند.
 
 این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود اعتیاد را یکی از مسائل بسیار مشکل جامعه دانست و گفت: آماری که در این زمینه ارائه می شود بسیار وحشتناک است؛ همه دست اندرکاران و مسؤولان باید به فکر باشند؛ البته این مساله از یک ناهنجاری اجتماعی فراتر رفته و به یک موضوع سیاسی تبدیل شده و دشمن برای آن برنامه ریزی کرده است.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل غاصب با وجود این که زمین های کمی در اختیار دارند، بخشی از زمین های خود را برای کشت خشاش اختصاص دادند تا به صورت رایگان بین جوانان لبنانی توزیع کنند اما جوانان هوشیار حزب الله مراقب بودند و اجازه ندادند آنها به اهداف خود دست یابند و البته چنان شکستی را به آنها تحمیل کردند که سابقه نداشت.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: مسؤولان باید هوشیار باشند، مراکز فرهنگی باید کار فرهنگی کنند، رسانه ها باید مردم و نسل جوان را آگاه کنند؛ برخی ممکن است نق بزنند، نباید اعتنا کرد، باید با قدرت جلوی این کار گرفته شود.
 
این مرجع تقلید در ادامه با تسلیت در پیش بودن اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: اربعین حسینی امسال باید باشکوه و بدون مشکل برگزار شود.
 
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اربعین حسینی، توصیه هایی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) ارائه کرد و گفت: اربعین رستاخیزی عظیمی است که در دنیا شبیه و مانند ندارد.
 
وی تبلیغات جناحی و سیاسی را با اهداف حضرت سید الشهدا و یاران باوفای ایشان در تعارض دانست و خواستار پرهیز از این گونه مسائل شد.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اربعین گوهر گرانبها و گنجینه عظیمی است که سبب عظمت اسلام و مکتب اهل بیت است، باید هرچه بهتر از آن بهره برداری کرد.
 
متن کامل بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت اربعین حسینی که در درس خارج نیز از سوی این مرجع تقلید قرائت شد به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اربعین حسینى رستاخیز عظیمى است که در دنیا شبیه و مانند ندارد، بیست میلیون نفر یا کمى کمتر یا بیشتر براى بزرگداشت شهیدانى که چهارده قرن پیش براى مبارزه با ظلم و ستم و حفظ عزت و شرف برخاسته‌اند پیاده از راه‌هاى دور و نزدیک به سوى مرقد آنها حرکت مى‌کنند، حتى افراد ناتوان و معلول نیز با آنها همراهى دارند و این بزرگ‌ترین نمایش فداکارى و قدرت در راه عزت و آزادگى و شرف است. ما به همه آنها دعا مى‌کنیم که سالم بروند و سالم برگردند و زیارتشان مقبول درگاه خدا شود و دعاهایشان وسیله نجات مسلمین از چنگال ظالمان گردد.
 
در اینجا لازم مى‌دانم چند نکته را به همه زوار عزیز و گروه‌هایى که به آنها خدمت مى‌کنند یادآور شوم :
 
اوّل: همگى سعى کنند نیت‌هایشان کاملا خالص باشد و به همین دلیل از هرگونه تبلیغات شخصى و جناحى بپرهیزند که بسیار با اهداف مقدس شهدا ناسازگار است.
 
دوم: همگى به یکدیگر مخصوصآ به کسانى که به هر دلیل در راه مى‌مانند کمک کنند و مشکلات آنها را حل نمایند.
 
سوم: از هرگونه عجله و شتاب که ممکن است خدایی ناکرده موجب به هم ریختن صفوف و حوادث دردناکى مانند فاجعه منا شود بپرهیزند و خونسردى و آرامش خود را در هر حال حفظ کنند.
 
چهارم: از زیارت طولانى پرهیز کنند و به زیارت مختصر قناعت نمایند و محل را براى دیگران خالى بگذارند و به دستور «زر فانصرف» عمل کنند.
 
پنجم: گردانندگان مواکب به مسائل فرهنگى توجه فراوان داشته باشند و از این رستاخیز عظیم براى آن استفاده کنند، نمازها را اوّل وقت بخوانند، خواهران حجاب را کاملا رعایت کنند و از خرافاتى که موجب وهن این مراسم باشکوه مى‌شود، خوددارى نمایند.
 
ششم: قوانین و مقررات را که مایه نظم جمعیت مى‌شود کاملا رعایت کنند و از آلوده ساختن محیط زیست جدآ بپرهیزند.
 
هفتم: براى حلّ مشکلات جهان اسلام و فتنه‌هاى دشمنان و نجات مظلومان از چنگ ظالمان و وحدت مسلمین دنیا و برآمدن حاجات از صمیم دل دعا کنند.
 
در پایان معروض مى‌دارد که اربعین گوهر گرانبها و گنجینه بسیار پرارزشى است که سبب عظمت اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است، باید هر چه بهتر از آن بهره‌بردارى نمود.
 
خداوند همه را حفظ کند و موفق دارد.

/924/پ202/ج

ارسال نظرات