۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۳۰۳۵۲۰
حجت الاسلام فرحزاد مطرح کرد؛

ولایت مداری، مهم ترین پایه در امر به معروف و نهی از منکر/ تولی و تبری محکم ترین دستاویز دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به محکم ترین دستاویز دینی، گفت: نیکی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداوند متعال مهم ترین دستاویز دینی شمرده می شود که به مفهوم تولی و تبری اشاره دارد، همچنین عده ای در کربلا نماز و روزه را ادا و امر به معروف و نهی از منکر می کردند اما ولایت نداشتند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تربت حیدریه، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، شب گذشته در مهدیه این شهرستان با بیان این که تعبیر های زیادی در روایات ما برای ذکر صلوات بیان شده است، اظهار کرد: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند ذکر و یاد پیامبر با صلوات حاصل می شود، همچنین در روایت دیگر آمده است که کسی که یکبار صلوات بفرستد، خداوند متعال هزاران صلوات با هزاران ملائکه به تمام کسانی که صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند، نازل می کند.

  

حجت الاسلام فرحزاد، با اشاره به یک سخن از مرحوم آیت الله بهجت در این زمینه خاطرنشان کرد: ایشان در کلامی می فرمایند که اگر انسان حق نماز را ادا کند،  از بدی ها و پلیدی ها رهانده می شود؛ در حقیقت هر کس که در شبانه روز 5 بار نماز های خود را بر پا کند، بدن او همیشه معطر است زیرا که با شستشوی روحی گناهان را از خود دور کرده است.


وی افزود: عده ای دیگر روزه را دستاویز محکم تر می دانند زیرا که انسان 16 ساعت چیزی نمی خورد و نمی نوشد تا اراده تقویت شود، در حقیقت روزه مایه تثبیت اخلاص می شود، گاهی بنا بر نظر برخی ها روزه از نماز جایگاه بالاتری دارد زیرا که انسان ملزم به پرداخت کفاره در صورت عدم به پا داشتن آن می شود و موجبات سازندگی را در انسان فراهم می کند.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به محکم ترین دستاویز دینی تاکید کرد: مهم ترین دستاویز این است که به خاطر خداوند متعال با خوب ها خوب باشیم و با انسان های پلید مقابله کنیم، این بیان به مفهوم تولی و تبری اشاره دارد، در حقیقت دوستی با دوستان خداوند متعال ارزش بالایی داشته و به عنوان ریشه دینی محسوب می شود. برخی ها در کربلا نماز و روزه می خواندند و امر به معروف و نهی از منکر می کردند اما ولایت نداشتند.


حجت الاسلام فرحزاد با بیان این که دین جز دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداوند متعال نیست، یادآور شد: در حقیقت مرکز دشمنی ها در سراسر جهان طاغوت است، زیارت عاشورا نیز به مفهوم تولی و تبری اشاره مستقیم دارد و پیوند با شجره طیبه صالحین را در وجود انسان تقویت می کند.


وی با بیان این که اقتضائات زمانه نباید در دین خداوند متعال دو دستگی و تفرقه ایجاد کند، اظهار کرد: انسان باید به اصلاح بخش های غلط و اشتباه زندگی بپردازد، نماز، روزه، خمس و زکات نیز از فروعات دین بوده و پس از پایبندی به ریشه ولایت حاصل می شود؛ در حقیقت این امکان وجود ندارد که انسان هم خداوند متعال و هم دشمنان دین را پیروی کند.


وی ادامه داد: پیامبر عظیم شان اسلام و اهل بیت ایشان برای بیان معارف راه های مختلفی را انتخاب می کردند، امام در یکی از جلسات خود این سوال را مطرح کردند که در بستر ایمان و نجات کدام ابزار مغتنم تر شمرده می شود؟


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه الکرسی و معارف مفهومی آن تصریح کرد: در آیه الکرسی آمده است که هر کس کفر را دور بریزد و به خداوند متعال ایمان بیاورد، به ریسمان محکمی چنگ زده است که هرگز گستتنی نیست، برخی ها از میان سایرین نماز را محکم ترین دستاویز می‎دانند زیرا که عاملی است که انسان را از فساد و فحشاء باز می دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت تبری از دوستان ناباب که یاس و ناامیدی را در وجود انسان پرورش می دهند، گفت: تمام منفی بافی ها متعلق به شیطان است و تمام بد های عالم دوست نابابابی آنان را همراهی کرده است، امروزه شبکه های مجازی و گروه های ناهنجار جامعه اسلامی را به تباهی داده است که باید تلاش کرد تا مقابل این مکر و حیله ها گرفته شود، همچنین شخصیت و شاکله انسانی را نباید با رفتار های غلط و بی بنیه از بین برد./864/
202/ب3

ارسال نظرات