۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۳۵۹
حجت الاسلام دانشمند:

عمده معضلات و مشکلات امروز جامعه به دلیل عدم باور حقیقی به مرگ است

خبرگزاری رسا ـ محقق و خطیب حوزه علمیه اصفهان بخش عمده مشکلات امروز جامعه را فراموشی یاد مرگ دانست و گفت: ما گاهی اوقات معاد را بازی و شوخی گرفتیم چرا که نمی‌شود انسان به معاد اعتقاد داشته باشد و در عین حال نیز حق الناس برگردن داشته و ظلم کند.
حجت الاسلام مهدي دانشمند محقق و مبلغ حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام مهدی دانشمند، امشب در مجموعه فرهنگی رضوان، بخش عمده مشکلات امروز جامعه را فراموشی یاد مرگ دانست و گفت: بدون شک مشکلات امروز جامعه به دلیل فراموشی یاد مرگ است و ما گاهی اوقات معاد را بازی و شوخی گرفتیم چرا که نمی‌شود انسان به معاد اعتقاد داشته باشد و در عین حال نیز حق الناس برگردن داشته و ظلم کند، تمام معضلات امروز جامعه برای این است که به قیامت باور حقیقی نداریم.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان درک تفاوت بین معاد و قیامت را قدم نخست در معادشناسی دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات تصور می‌شود معاد و قیامت یکی است، در حالی که معاد از واژه عود و به معنای بازگشت است و زمانی که روز قیامت می‌رسد ابتدا در صور نخست دمیده می‌شود و تمام موجودات و انس و جن می‌میرند و 40 سال که مشخص نیست این 40 سال دنیایی است یا اخروی در همان حال می‌مانند و بعد از آن در صور دوم دمیده شده و صحرای محشر برپا می‌شود.

 

این خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های بهشت اظهار کرد: گاهی تصور می‌شود که بهشت تنها همان تعاریفی است که غالبا درباره شراب طهور و حوری گفته می‌‌شود در حالی که در بهشت دو نوع نعمت وجود دارد یکی مادی و یکی معنوی و در بهشت خدا با انسان حرف می‌زند و شیعیان علی(ع) را بر منابر نور می‌نشانند.

 

وی عذاب‌های جهنم را نیز دو نوع مادی و معنوی معرفی کرد و افزود: عذاب‌های جهنم علاوه بر آتش و عذاب‌های مادی شامل عذاب‌های معنوی نیز می‌شود و همین که خداوند در جهنم به گناهکاران توجهی ندارد، بزرگ‌ترین عذاب است، از دیگر ویژگی‌های قیامت این است که «و اذا الوحوش حشرت» یعنی حیوان‌ها هم محشور می‌شوند البته دلایلی برای محشور شدن حیوان‌ها در قیامت برشمردند اما شاید یکی از دلایل آن این باشد که به انسان نشان دهند که برخی حیوان‌ها از برخی انسان‌ها صحیح تر زندگی کردند.

 

حجت الاسلام دانشمند ادامه داد: در قیامت تمام انسان‌ها یک سن، یک قد، یک شکل و همه یکجا محشور می‌شوند و بعد از محشور شدن به چهار دسته تقسیم می‌شوند، دسته نخست السابقون یعنی همان انبیا و 14 معصوم، دسته دوم اصحاب یمین یعنی شهدا، مؤمنین، اولیا، صلحا و خوبان؛ دسته سوم اصحاب شمال یعنی گناهکاران، ظالمان و رباخوران و دسته چهارم اصحاب اعراف یعنی بچه‌هایی که درشکم مادر روح به آنها دمیده شد و سقط شدند یا دیوانگان و مجانین و ناقص الخلقه‌ها هستند و روز قیامت هر پیامبری پرچم خود را در دست می‌گیرد و پیروان دین آنها در دور او جمع می‌شوند تا پاسخگوی اعمال خود باشند.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: در قیامت چهار دادگاه برپا می‌شود که نخستین آن مربوط به علمای دین و روحانیان است و بزرگ‌ترین گناه علمای دین کتمان ما انزل الله است، کسانی که لباس پیغمبر بر تن دارند باید روی منابر بگویند که ظلم به مردم می‌شود و کسانی که ظلم به مردم می‌کنند همشهری و هموطن خود ما هستند و خود ما هستیم که به خود ظلم می‌کنیم و نباید از ترس جان و مال و آبرو آنچه که حق است به مردم گفته نشود./867/202/ب2

ارسال نظرات