۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۳۰۶۷۷۹

برنامه های هفته وقف در خراسان رضوی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ بهره برداری از 12 پروژه عمرانی، برگزاری 40 نشست علمی صنفی وقف برای اقشار مختلف مردم در مشهد و شهرستان های استان، برگزاری همایش یاوران وقف و برپایی ایستگاه های «همه واقف باشیم» از برنامه های هفته وقف خراسان رضوی است.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته وقف، با بیان این که برنامه های هفته وقف در استان از 14 آذرماه با برگزاری همایش وقف و رسانه آغاز شده است، افزود: در استان بیش از 15 هزار موقوفه، 240 بقعه متبرکه و پنج هزار مسجد وحسینیه وجود دارد که در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده است.

 

وی ضمن تقدیر از تعهد و مسؤولیت پذیری مستأجرین موقوفات در به روزرسانی اسناد اجاره، گفت: با همت همکاران اوقاف و امور خیریه و عزم و تعهد مستأجرین موقوفات، امروز 85 درصد از موقوفات استان دارای سند اجاره به روز هستند که در چارچوب مجوزهای شرعی، تسهیلاتی نیز به آنان ارائه شده است و امیدواریم سایر متصرفان در موقوفات نیز به این جمع بپیوندند.

 

ثبت 174 وقف از ابتدای سال جاری تاکنون

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به ثبت 174 وقف از ابتدای سال جاری تاکنون، تصریح کرد: در این میان، مشهد با 41 وقف، جغتای با 41 وقف و نیشابور با 20 وقف بیشترین تعداد وقف ها را دارا هستند.

 

وی افزود: همچنین از نظر موضوعی، 47 وقف با موضوعات مذهبی، 15 وقف با نیت خیریه، 45 وقف در موضوعات اجتماعی، هشت وقف برای بقاع متبرکه و امامزادگان، 2 وقف برای عتبات عالیات، 6 وقف برای مدارس علمیه و 68 وقف برای مساجد بوده است.

 

برای واقف شدن نیاز نیست سرمایه داری بزرگ باشیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه، بهره برداری از 12 پروژه عمرانی، برگزاری 40 نشست علمی صنفی وقف برای اقشار مختلف مردم در مشهد و شهرستان های استان و برپایی ایستگاه های «همه واقف باشیم» در مراکز عمومی را از جمله برنامه های هفته وقف در استان برشمرد و گفت: در این ایستگاه ها، احکام، شرایط وجزئیات وقف توسط 43 روحانی آموزش دیده برای مردم تبیین می شود به گونه ای که آگاه شوند که برای واقف شدن نیاز نیست حتما سرمایه داری بزرگ باشند بلکه مهم، توجه به نیازهای روز جامعه و کمک برای رفع آن ها است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد، تأسیس و بهره برداری از دفاتر راهنمایی و مشاوره وقف را از دیگر برنامه ها عنوان و اظهار کرد: تاکنون 6 دفتر در محل اداره کل و نیز شهرستان های محوری راه اندازی شده است.

 

وی ادامه داد: همایش یاوران وقف نیز با حضور متولیان، مستأجران، واقفان و همه کسانی که در دستگاه های مختلف به نوعی گره گشای مسیر وقف بوده و از آن حمایت کرده اند 24 آذرماه در مشهد برگزار می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: جهت تحلیل وبررسی ابعاد، آثار وبرکات مسجد گوهرشاد همایشی با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در مشهد و 10 روز پس از آن در هرات(محل مرقد واقف مسجد گوهرشاد) برگزار خواهد شد.

 

وی همچنین دیدار با علما و اساتید حوزه، توزیع 10 هزار بروشور معرفی وقف، نصب 100 بنر راهنمای ثبت وقف در بقاع متبرکه، هماهنگی با ائمه جمعه شهرها برای پرداختن به موضوع وقف در خطبه ها، ارسال پیامک با موضوع وقف، برگزاری مسابقه پیامکی برای مستأجران موقوفات و مسابقه کتابخوانی را از دیگر برنامه های هفته وقف خراسان رضوی اعلام کرد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا در هفته وقف، بیش از پیش برای معرفی و تحلیل خدمات واقفان و اصل وقف به جامعه تلاش کنند.

 

ویژه برنامه های دهه آخر ماه صفر

وی در ادامه با اشاره به ایام رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع)، گفت: ویژه برنامه قرائت زیارت حضرت رسول(ص) در بیش از 30 بقعه متبرکه و برنامه محوری عزاداری نیز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم در محل امامزادگان یاسر و ناصر طرقبه برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین ویژه برنامه «قدم های آسمانی تا امام مهربانی» برای چهارمین سال متوالی در 90 پایگاه در مسیر زائران با محوریت بقاع متبرکه اجرا می شود.

 

وی با اشاره به آمادگی 300 حسینیه و زائرسرا در مشهد برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر، افزود: اجتماع عظیم عزاداران رضوی با حضور عموم زائران و مجاوران در روز شهادت امام رضا(ع) ساعت هشت صبح در محل میدان بسیج به سمت حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

 

این گزارش حاکیست در ابتدای این نشست که در منزل علیرضا دلبریان، جانباز و راوی برجسته دفاع مقدس به عنوان یکی از واقفان عرصه ایثار و شهادت برگزار شد، وی با بیان این که شهدا حبل الله و ریسمان های اتصال ما به خدا وائمه اطهار(ع) هستند، گفت: باید بیش از پیش به آموزه های دین و فرهنگ جهاد و شهادت عمل کنیم.

 

برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس سنگر زده ام

دلبریان در توضیح این که چرا بخشی از منزل خود را به شکل سنگر و فضای جبهه درآورده است، افزود: همانطور که در جبهه هر جا در هر زمینه ای نیاز بود حضور پیدا می کردم، پس از جنگ نیز وقتی مشاهده کردم کسی کاری جدی برای دفاع مقدس نمی کند، در حد توان خود، میکروفون به دست گرفته و به روایت آن حماسه ها پرداختم و بخشی از منزل خود را نیز به سنگر تبدیل کردم تا از فرهنگ جبهه و شهادت غافل نشوم.

 

مشکلات امروز ما ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ دفاع مقدس و آموزه های آن است

این راوی دفاع مقدس با بیان این که اکثر مشکلات امروز ما در زمینه های مختلف، ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ دفاع مقدس و آموزه های آن است، تصریح کرد:  تاریخ دفاع مقدس آنگونه که باید و به اندازه یک مسابقه فوتبال در رسانه ملی تحلیل و بررسی نشده است.

 

وی اظهار کرد: آن روزها فرماندهان ومسؤولان خود پیش از دیگران اهل عمل بودند و پابه پای نیروها حضور داشتند.  

 

دلبریان وقف را خدمتی بسیار زیبا در راه خدا دانست که هرگز مانند سایر امور خیر دچار آفت نمی شود و افزود: خانواده شهدا می توانند برای شرکت در این ثواب عظیم، سهم الارث شهید خود را وقف کنند. خود بنده نیز مغازه ای را که سهم الارث پدری ام بود، برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس وقف کردم.

 

بازماندگان دفاع مقدس برای حراست از این فرهنگ به پا خیزند

این جانباز و راوی دفاع مقدس خطاب به بازماندگان دفاع مقدس، تأکید کرد: چنان که در جبهه خودمان همه کارها را انجام می دادیم و هر جا خلأای دیده می شد بلافاصله آن را جبران می کردیم امروز هم خودمان باید برای حراست از فرهنگ دفاع مقدس تمام قامت به پا خیزیم./930/202/ب1

ارسال نظرات