۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۳۰۷۳۰۳
مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

مؤمن باید ایثار اقتصادی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: انسان مؤمن باید آمادگی داشته باشد که مقداری از مال خود را برای کارهای خیر بدهد و به داد مظلومان و مستمندان جامعه برسد یعنی باید ایثار اقتصادی داشته باشد.
حجت الاسلام علي عباسي مدير حوزه هاي علميه قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه استان قزوین امشب در مسجد امام خمینی قزوین اشاره به آیات سوره بینه، گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید آن کسانی که کتاب آسمانی برای آنها آمد، متفرق نشدند مگر بعد از اینکه برای آنان بینه آمد، چون این بینه را بعضی نپذیرفتند و به همان سنت‌های آباء و اجدادشان عمل کردند عده‌ای هم بینه را قبول کردند و گفتند که کلام حق است و ما آن را می‌پذیریم.

 

وی در ادامه افزود: خداوند می‌فرماید و امر نشده بودند کسانی که کتاب آسمانی برای آنها آمد مگر اینکه خدا را خالصانه بپرستند و دین را فقط برای خدا قرار بدهند و متمایل به دین باشند و امر نشده بودند مگر اینکه اقامه نماز کنند و زکات بدهند این همان دین پابرجا و ارزشمند است.

 

این کار شناس تفسیر با اشاره به کلمه بینه تصریح کرد: منظور از بینه در این آیه شامل همه کتاب‌های آسمانی است که یکی بعد از دیگری آمده، یا ممکن است مراد از بینه خود پیامبران هر قومی باشند که یکی بعد از دیگری می آمدند و یا احتمال دارد که مراد از بینه پیامبر(ص) باشد.

 

همه کتاب‌های آسمانی انسان را به اطاعت خداوند امر می‌کنند

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه همه کتاب‌های آسمانی انسان را به اطاعت خداوند امر می‌کنند ابراز کرد: از این رو رأس همه این کتاب‌ها خداپرستی است ما وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم این نکته برای ما به طور کامل حس می‌شود.

 

وی با اشاره به کلمه حنفا در آیه پنجم اظهار کرد: کلمه حنفا جمع حنیف است به معنای متمایل، از این رو همه امت‌ها باید متمایل به حق باشند و از افراط و تفریط به دور باشند چنان که دین حضرت ابراهیم و دین پیامبر متمایل به حق است.

 

مومن باید ایثار اقتصادی داشته باشد

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه ارکان مهم دین حنیف، اقامه نماز و دادن زکات است بیان کرد: اقامه نماز اشاره به امر عبادی است و دادن زکات اشاره به امر اقتصادی است یعنی انسان مومن باید آمادگی داشته باشد که مقداری از مال خود را برای کارهای خیر بدهد و به داد مظلومان و مستمندان جامعه برسد یعنی باید ایثار اقتصادی داشته باشد.

 

این استاد اخلاق ابراز کرد: خداوند در آیات پایانی می‌فرماید کسانی که کافر شدند از اهل کتاب و هم چنین کسانی که مشرک شدند به طور قطع در آتش جهنم قرار می‌گیرند در حالیکه همیشه در جهنم خواهند ماند این چنین انسان‌های جهنمی بدترین مردم هستند.

 

وی با بیان اینکه کفر به ضرر خود انسان است و ایمان هم به نفع خود انسان است تصریح کرد: امیدی به نجات کفار نیست، بنابراین بینه برای همه هست اما بعضی نسبت به بینه کافر می‌شوند و بعضی مومن می‌شوند از اینجا مشخص می‌شود که کفر و ایمان برای بشر امری اختیاری است.

 

این استاد حوزه اضافه کرد: خداوند متعال می‌فرماید کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند اینها بهترین مردم هستند جزای اینها در نزد پروردگارشان بهشت جاوید است که در زیر درختان آن نهرها جاری است و در بهشت همیشه جاویدان خواهند ماند خداوند از آنها راضی و آنها نیز از خداوند راضی و خشنود هستند. این بهشت و رضوان الهی را کسانی به دست می آورند که از پروردگارشان خوف داشته باشند.

 

ایمان نتیجه خداترسی مومنان است

وی در پایان با اشاره به اینکه خداوند سپاس‌گزار مومنان است گفت: شاکر یکی از صفات خدای متعال است، ازاین رو رضایت خداوند از مومنان به جهت ایمان و اعمال صالح است و رضایت مومنان از خداوند به خاطر عطای ثواب و پاداش اعمالشان است./873/202/ب1

ارسال نظرات