۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۳۰۷۷۹۷
به مناسبت هفته پژوهش صورت گرفت؛

دومین گردهمایی و دوره دانش افزایی معاونان پژوهش حوزه علمیه خوزستان در سال جاری

خبرگزاری رسا ـ دومین گردهمایی و دوره دانش افزایی معاونین پژوهش حوزه علمیه خوزستان در سال جاری با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اهواز برگزار شد.
دومين گردهمايي و دوره دانش افزايي معاونان پژوهش حوزه علميه استان خوزستان دومين گردهمايي و دوره دانش افزايي معاونان پژوهش حوزه علميه استان خوزستان دومين گردهمايي و دوره دانش افزايي معاونان پژوهش حوزه علميه استان خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دومین گردهمایی و دوره دانش افزایی معاونین پژوهش حوزه علمیه خوزستان در سال جاری با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعداز ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان برگزار شد.

 

براساس این گزارش، این گردهمایی نخست با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان برگزار شد و در ادامه حجت الاسلام افضلی، معاون پژوهش حوزه های علمیه استان از حضور عزیزان در دوره دانش افزایی تقدیر و تشکر کردند.

 

بنابراین گزارش، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که تحقیق در اعتقادات، اخلاقیات، آموزه های فقهی و شریعت با روش اجتهادی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: اجتهاد بدون تحقیق دست نیافتنی، و تحقیق فاقد اجتهاد، به شمار نمی آید.

 

وی با اشاره به این که اجتهاد روش محققانه حوزه های علمیه برای شناخت اسلام، معارف دینی و عرضه سالم آن از آغاز تأسیس تا کنون است، گفت: در صورت عدم وجود تحقیق و روش اجتهادی در حوزه های علمیه، اکنون خبری از اسلام حق مطرح نبود؛ جدایی حوزه های علمیه از تحقیق، در حقیقت جدا شدن از فلسفه وجود راه اندازی آن است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که حوزه های سنتی بر پایه تحقیق شکل گرفته به تبیین روش آموزش پژوهش محور پداخت و بیان داشت: مراحل پژوهش محوری نخست پیش مطالعه، حضور در کلاس، مطالعه پیرامون درس شامل خواندن کتاب های متفاوت، مباحثه طلاب با یکدیگر و در آخر نوشتن متن و شرح محققانه درس است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تبیین تفاوت تحقیق در علوم انسانی و تجربی ابراز داشت: در علوم تجربی مقصود از تحقیق تولید علم برای آبادانی و توسعه صنعت است، اما در علوم اسلامی و انسانی هدف کشف علوم و نه تولید آن است.

 

در ادامه گزارش، حجت الاسلام محمد افضلی، معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران خوزستان، با اشاره به هفته پژوهش و فعالیت های این معاونت و همچنین به برگزاری زنگ پژوهش در مدارس علمیه استان خوزستان ابراز داشت: در این طرح مدیران حوزه علمیه زمانی را در قالب گردهمایی با حضور طلاب، اساتید، معاونان و مسؤولان تعیین می کنند.

 

این مقام مسؤول با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی «من و کتاب» میان طلاب حوزه های علمیه استان خوزستان ابراز داشت: این کتاب در حقیقت اندیشه های رهبرمعظم انقلاب نسبت به کتاب و کتابخوانی را تبیین می کند.

 

حجت الاسلام افضلی ادامه داد: پس از نام نویسی طلاب، کتاب ها به متقاضیان داده شده و پس از برگزاری مسابقه، به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران خوزستان تقدیر از سه نفر پژوهشگر برتر با حضور آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد و خاطرنشان کرد: به حوزه های علمیه سراسر استان خوزستان مجموعه نرم افزارهای تحقیقاتی نور اهدا می شود./9453/202/ب3

ارسال نظرات