۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۰۸۶۹۷
با محوریت موضوع تحول در علوم انسانی؛

نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی با موضوع بررسی نقش حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مفتح در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه با محوریت موضوع تحول در علوم انسانی، ظهر یک‌شنبه 29 آذر در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس پژوهشگاه فلسفه و حکمت ایران، حجت الاسلام رضا غلامی رییس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی و خسرو باقری استاد دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی حجت الاسلام علیرضا رجالی، قائم مقام دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان خیر مقدم به حضار با اشاره به اهمیت مناظره، گفت: مناظرات عاملی برای رشد علمی در دین می‌شود، ضمن این‌که باید مناظرات با تعداد بالا و کیفیت بالاتری انجام شود تا بتواند در انتها به نزدیک شدن حوزه و دانشگاه منجر شود.

وی در ادامه به اعلام برنامه‌های نشست و معرفی مهمانان حاضر در برنامه پرداخت.

در بخش دوم این نشست تخصصی حجت‌الاسلام رضا غلامی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مفتح، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از کلیدی ترین اهداف نظام اسلامی و انقلاب کشور ما است.

وی افزود: این نگرش برآمده از هوشمندی امام راحل(ره) بود، البته این آرمان از زمان طاغوت نیز وجود داشت اما با طرح موضوع توسط امام خمینی یک زمینه جدید فراهم شد.

در قسمت پایانی از این نشست مناظره حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، و دکتر خسرو باقری در خصوص اهمیت علوم انسانی و چالش‌های پیش‌رو آن در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برگزار شد.

باقری در ابتدای این مناظره در خصوص بحث وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت آمیز نبوده است و منتج به تحول در علوم انسانی نشده است، یکی از عوامل عدم موفقیت نیز تصور ناصحیح در حوزه و د انشگاه از علوم انسانی و تحول در ان بوده است.

وی افزود: در جامعه ما بحث تحول در زمان انقلاب مطرح شد، در آن زمان یک تعارض وجود داشت که آیا باید علوم انسانی غربی را کنار بگذاریم به یک مدل داخلی بپردازیم، ضمن اینکه دانشگاهیان نسبت به علوم انسانی جاری یک تعهد داشت.

باقری با ارجاع به گذشته و نگاه حوزه‌های علمیه، بیان داشت: در گذشته حوزه نیز به کلی در برابر علوم انسانی غربی می ایستاد، به طور کل هر دو طیف دچار نوعی بد فهمی نسبت به علوم انسانی بودند، ضمن اینکه حوزه به طور کل یک نگاه ایدئولوژیک را داشته است و غرب را یک فضای ناحق در برابر فضای برحق اسلام می دیده است.

وی افزود: بدفهمی همچنان وجود دارد و عده ای حتی آیات قرآنی را با علوم روانشناسی مطابقت می دهند، زیرا این راه به بن بست می رسد، به این دلیل که حقانیت قرآن وقتی محرز است نمی توان آن را در بساط تجربه سنجید.

باقری به نگاه دانشگاهیان هم اشاره ای داشت و تاکید کرد: در داشنگاه نیز نگاهی وجود دارد که حوزه را محدود به دین می کند و خود را به بررسی واقعیات و علوم روز محدود می کند، به این دلیل در دانشگاه رابطه فرهنگ و دین صورت نمی گیرد، در کل دانشگاه ما نیز در یک خود باختگی سیر می کند و باور این را که می تواند نظریه پردازی کند را ندارد.

وی افزود: عقب ماندگی تاریخی ما نیز عاملی شده است تا به سمت ارائه نظریه نرویم و کلا در مقابل منابع غربی یک نگاه حجت تمام داریم و به منابع خود بی اعتنایی می کنیم.

باقری در پایان، گفت: حوزه و دانشگاه در زمینه وحدت به گونه طرح بحث شدند که در نهایت دانشگاه زیر نظر حوزه قرار بگیرد، قطعا در دانشگاهیان همین موضوع ایجاد مقاومت کرد یک مانع برای وحدت اصلی شد.

حجت الاسلام خسرو پناه نیز در بخش مقدماتی این مناظره، گفت: حوزه یک مرکز آموزش است که به تبیین موارد دینی می پردازد و روش حاکم در آن اجتهادی است و نمی شود گفت حوزویان در خصوص موارد مختلف نگاه دیدگاهی صرف دارند، دانشگاه نیز فضایی آموزشی و ترویجی است که با استفاده منابع علمی به گسترش علوم می پردازد.

وی ادامه داد: نمی شود گفت دانشگاهیان نسبت به علوم مختلف نگاه های یکسان دارند، البته در بخش معرفت دینی هر دو پایگاه به یک مفهوم توجه دارند و با هم مشترک هستند.

وی با بررسی علوم انسانی از منظر اجتماعی آن، ابراز داشت: تحول در علوم اجتماعی به معنای تغییرات ساختاری و محتوایی است، یعنی کسی بگوید من معتقد به تحول نیستم اصولا علم را نشناخته است، در علوم اجتماعی متاسفانه تحول خاصی صورت نگرفته است و تحول معرفتی هم به وجود نیامده است.

حجت الاسلام خسروپناه، تاکید کرد: بحث نقش حوزه و دانشگاه یک بحث کلان است و نمی شود خُرد به آن نگاه کرد، باید به این موضوع نگاه کرد که هر دو پایگاه چه کاری برای جامعه خود می توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت و همکاری در هدف ببینیم، تا کنون کسی را ندیدم که بگوید این دو فضا باید ادغام شود در اصل بزرگان گفته اند باید این دو نهاد با یکدیگر همکاری داشته باشند.

حجت الاسلام خسروپناه در پایان تأکید کرد: در غرب در عین اینکه به شدت نگاه‌های ایدئولوژیک را می‌کوبند اما در درون به طور کامل ایدئولوژی زده هستند و تنها یک نوع تقابل را انجام می‌دهند.

گفتنی است، در بخش دوم این مناظره هر دو استاد حوزه و دانشگاه به بررسی مصداقی و تخصصی موضوع حوزه و دانشگاه در نگاه به علوم انسانی پرداختند./856/202/ب2

ارسال نظرات