۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۳۱۱۸۴۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

حفاظت از کیان دین در برابر انحراف‌ها، مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: دین‌شناسی، حفاظت از کیان دین در برابر انحراف‌ها و شبهات و شناساندن دین به دیگران مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه است.
حجت الاسلام يعقوبي- نشست بصيرتي طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست بصیرتی طلاب حوزه علمیه بجنورد که با محوریت معارف دعای هشتم صحیفه سجادیه برگزار شد، اظهار کرد: در مسیر طلبگی و فراگیری درس دین همواره آسیب ها و معضلاتی دامن گیر طلاب شده و برای آنها ایجاد مانع می کند.

 

وی با بیان اینکه برخی مواقع آفت های دوران طلبگی، به طور کلی فرد را از طی کردن این مسیر مقدس باز می دارد، افزود: از منظر دعای هشتم صحیفه سجادیه، نخستین اقدام در برابر این آسیب ها و آفت ها، شناخت آنها است چرا که آفت‌شناسی در مسیر بندگی سبب می شود تا انسان به دنبال مصون‌سازی برود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: این که فرد طلبه بداند رذایل اخلاقی و مشکلات رفتاری چه بلایی بر سر روح و قلب انسان می آورد و از طرف دیگر مقدمات و راه های ورود این بیماری های اخلاقی و روش های جلوگیری از نفوذ آنها را بداند، خود مهم‌ترین گام در برابر مقابله با این رذایل و مشکلات اخلاقی و رفتاری است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بر اساس آموزه های دعای هشتم صحیفه سجادیه، آسیب های روحی و بیماری های اخلاقی و رفتاری به گونه ای است که اگر انسان در همان ابتدای نوجوانی و جوانی مانع آن شد و از ابتلا به آنها پیشگیری کرد، برای مابقی عمر خود دارای روحی شاداب و بانشاط بوده و به فضیلت اخلاقی و رفتاری می رسد.

 

وی اضافه کرد: اما اگر انسان در جوانی و نوجوانی از رذیلت‌های اخلاقی و رفتاری پیشگیری نکرد و آن صفت در روح فرد نهادینه شود دیگر این صفت در آینده نیز همراه فرد بوده و ریشه‌کن کردن آن دشوار خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با قرائت بخشی از دعای هشتم صحیفه سجادیه، افزود: این امام همام می فرمایند: «أَوْ نَرُومَ مَا لَیْسَ لَنَا بِحَقّ أَوْ نَقُولَ فِی الْعِلْمِ بِغَیْرِ عِلْمٍ» و یکی از آفت‌های زندگی فرد را این می دانند که انسان به دنبال چیزی باشد که شایسته آن نیست و یا ادعای یک علم و توانایی را داشته باشد درحالی که آن توانمندی را ندارد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه بر این اساس ادعای باطل داشتن یکی از آفت‌های رفتاری انسان است، اضافه کرد: وقتی امام سجاد(ع) ادعای علم داشتن در عین نداشتن آن علم را نهی می کنند مراد این است که طلاب و روحانیان نباید در موضوع دین موردی را ادعا کنند که در زمینه آن علم و شناخت کافی ندارند.

 

وی تصریح کرد: همچنین می بایست قدرت نه گفتن در برابر نادانسته‌ها در ما ایجاد شود چرا که خداوند نیز در قرآن کریم فرموده: «وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا».

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: بر اساس آموزه های امام سجاد(ع)، علاوه بر این باید با تسلط علمی، تعمیق آموخته ها و توانمند شدن به علم روز و نیازهای کنونی مخاطبان، رسالت طلبگی خود را به درستی انجام دهیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی تصریح کرد: در این راستا مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه نیز دین‌شناسی، حفاظت از کیان دین در برابر انحراف‌ها و شبهات و شناساندن دین به دیگران بوده و اگر طلاب و حوزه‌های علمیه به این وظیفه خود به درستی عمل کنند خداوند نیز همه شئونات زندگی آنها را تضمین می کند./9314/202/ب1

ارسال نظرات