۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۳۱۳۶۴۴
معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی خبر داد؛

برگزاری جشنواره «المصطفی» در 30 کشور/ تجلیل از خدمات قرآنی آیت‌الله صافی گلپایگانی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی قرآنی در 30 کشور جهان، از تکریم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به دلیل خدمات این مرجع تقلید در زمینه قرآن خبر داد.
ايه الله صافي گلپايگاني جامعه المصطفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی ظهر امروز در سالن جلسات جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام رضا شاکری معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی در این نشست با اشاره به همزمانی برگزاری این جشنواره با دهه مبارک فجر گفت: در حالی که قرآن به سوی فراموشی در زندگی مردم می رفت، امام خمینی(ره) آن را احیا کرد و این مساله را نشان داد که اسرار الهی در قرآن کریم محقق می شود و ما مدیون امام راحل هستیم.

 

وی افزود: در نامه مقام رهبری به جوانان غربی نیز به مراجعه به قرآن تأکید شده است و این نشان می دهد که قرآن منبع اصلی زندگی انسان به شمار می آید.

 

حجت الاسلام شاکری با اشاره به نامگذاری این جشنواره به «عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن» تصریح کرد: داعشی ها هم اهل قرآن هستند و ممکن است به زیبایی قرآن را تلاوت می کنند اما آنچه به دنبال آن هستیم این است که عقل به عنوان آنچه خداوند الهام کرده است باید کاشف حقایق قرآنی باشد.

 

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی به بیان اهداف جشنواره پرداخت و اظهار داشت: ارتقا و تعمیق فضای انس با قرآن و حدیث و ادعیه در میان مخاطبان المصطفی در سراسر جهان، معرفی دستاوردهای و ظرفیت های المصطفی در زمینه قرآن و حدیث، شناساندن نخبگان ممتاز قرآنی به جهانیان و مشارکت طلاب سطح مقدمات از اهداف برگزاری جشنواره به شمار می آید.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این جشنواره می توانند تا پایان دوران تحصیل در جامعه المصطفی یک دوره کامل حفظ و تفسیر قرآن را بگذارنند، ادامه داد: تنوع زبانی نیز در این جشنواره در نظر گرفته شده است چرا که ما بالغ بر 60 نمایندگی در جهان داریم و به زبان های مختلف این جشنواره را برگزار خواهند کرد.

 

حجت الاسلام شاکری به نمایش گذاشتن الگوهای قرآن و حدیث را از اهداف دیگر جشنواره دانست و تأکید کرد: در سال های گذشته از الگوهای قرآنی نظیر حضرت آیت الله جوادی آملی و حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بهره برده و امسال نیز در نظر داریم از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تکریم کنیم تا طلبه ها با این الگوها بیشتر آشنا شوند.

 

حسین اسدی مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه و رییس ستاد جشنواره بین المللی قرآنی این جامعه نیز به تشریح برنامه های جشنواره پرداخت و گفت: برنامه های جشنواره از امروز با افتتاح دوره تخصصی و کارگاهی مهارت افزایی حفظ و تلاوت با حضور استادان قرآن در موسسه آموزش های کوتاه مدت آغاز شده است.

 

وی تحلیل لحن متاسبقین از سوی شرکت کنندگان را یکی دیگر از برنامه های این جشنواره توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: مرحله نهایی بخش شفاهی روزهای دوشنبه و سه شنبه 12 و 13 بهمن در مجتمع امام خمینی برگزار و اختتامیه نیز در روز 14 بهمن پس از نماز مغرب و عشا در سالن قدس مجتمع امام خمینی قم با حضور شخصیت های مختلف کشور و حوزه های علمیه برگزار خواهد شد. در این مراسم آیین نکوداشت خدمات ماندگار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ساحت قرآن و عترت و با سخنرانی ایشان و سخنرانی ریاست محترم جامعه المصطفی و اهدای جوایز به برگزیدگان بیست و یکمین دوره برگزار خواهد شد. مسابقات نهایی شفاهی خواهران نیز ساعت 20 سه شنبه در موسسه بنت الهدی برگزار می شود.

 

اسدی از برگزاری این جشنواره در نمایندگی های جامعه المصطفی در 30 کشور جهان خبر داد و تصریح کرد: بیش از 10 هزار طلبه جامعه المصطفی در سراسر جهان در بازده زمانی 6 ماهه و در سه بخش کتبی، شفاهی و آثار و پژوهش قرآنی به رقابت می پردازند.

 

وی آثار قرآنی علامه طباطبایی، علامه مغنیه، علامه طبرسی و حضرت آیت الله جوادی آملی را منابع این مسابقات عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ده هزار کتاب در داخل و خارج کشور چاپ و در اختیار متسابقین قرار گرفته است.

 

مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی تأکید کرد: رشته ویژه ای به نام عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن اختصاص به این جشنواره اضافه شده است و شرکت کنندگان که بیشترین ثبت نام را در این بخش داریم با استفاده از کتابی که مجموعه مقالات اولین کنگره خطر جریان های تکفیری است به رقابت خواهند پرداخت.

 

وی به برنامه جامع جامعه المصطفی برای آشنایی طلاب و دانش پژوهان این جامعه با قرآن کریم اشاره کرد و گفت: رشته کارشناسی و حفظ قرآن کریم در جامعه المصطفی تصویب شده تا پس از تصویب از سوی وزارت علوم آغاز به کار کند./980/پ202/س

ارسال نظرات