انسان فطرتا حقیقت جو، منفعت طلب و زیان گریز است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد نیکبخت، استاد حوزه علمیه عبدالعظیم حسنی(ع) امروز در کلاس اصول عقاید که در سالن اندیشه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: دین به معنای اعتقاد به آفریننده جهان و انسان است.
وی افزود:
حجت الاسلام نیکبخت بیان داشت: جهان بینی به عنوان یک سلسله اعتقادات و بینشهای کلی هماهنگ درباره جهان و انسان و به طور کلی درباره هستی است و اما ایدئولوژی یک سلسله آراء کلی هماهنگ درباره رفتارهای انسان که شامل روشها، خوبها، بدها و هدفها و.. سخن میگوید.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: انسان در جهان بینی الهی اعتقاد به ماوراءطبیعت دارد اما در جهان بینی مادی آن را انکار میکند.
وی با اشاره به ادیان آسمانی و اصول آنها، اظهار داشت: تاریخ پیدایش دین، همزمان با پیدایش انسان است و اولین انسان حضرت آدم(ع) بوده است که به عنوان پیامبر و منادی توحید از جانب خداوند برای هدایت انسانها مبعوث شد.
حجت الاسلام نیکبخت با اشاره به مبنای ادیان آسمانی، عنوان کرد: ادیان آسمانی بر مبنای اعتقاد به خدای یگانه، اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فرد و اعتقاد به بعثت پیامبران از سوی خدا بنا شده است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از علتهای دینخواهی انسان، حس کنجکاوی او است، گفت: حس کنجکاوی از ویژگیهای روانی انسان به شمار میرود و میل فطری و غریزی به شناختن حقایق و اطلاع از واقعیتها کمک میکند.
وی ادامه داد: دیگر علت جلب منفعت و دفع مضرت است، در امور مادی انسان کوشش میکند که منفعت را کسب و مضرت را دفع کند به همین دلیل در امور مادی انسان به دنبال راهای آسان میگردد و در مساله آخرت انسان میگوید دشوار است و سهل الوصول نیست.
حجت الاسلام نیکبخت حسهای درونی انسان را علت دیگر دین خواهی انسان معرفی کرد، گفت: حس درونی همانند حس کنجکاوی، حس نیکی، حس زیبایی و حس دین خواهی است که بعضی از روانشناسان و روانکاوان معتقدند که اساسا خداپرستی یک خواست فطری مستقل است و منشا آن را «حس دینی» مینامند.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: انسان فطرتا حقیقت جو و منفعت طلب و زیان گریز است اگر کسی این فطریات درونش شکوفا نباشد انسان حقیقی نیست پس نتیجه میگیریم انسان حقیقی موجودی کمال خواه است و حقیقت جو بودن، منفعت طلب بودن و زیان گریز بودن این سه باعث کمال آدمی میشود و کمال انسان در گرو پیروی از عقل است و عقل برای تعالی خود نیاز به جهان بینی و ایدوئولوژی دارد./813/202/ب2