۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۳۱۴۶۲۴
در جلسه شرح نهج البلاغه عنوان شد:

انسان باید در دنیا از فرصت هایی که خداوند برای او به وجود می آورد نهایت استفاده را ببرد

خبرگزاری رسا ـ عضو حقوقی شورای نگهبان گفت: تمام نعمت ها از قبیل مال، جاه، دین، نماز، جهاد، کمک به دیگران همگی یک فرصت هستند که باید از آن ها بهره درست و کافی را ببریم تا بعداً افسوس آن ها را نخوریم.
دکتر محسن اسماعيلي، رييس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو حقوقی شورای نگهبان، عصر امروز در جلسه شرح نهج البلاغه که در مجوعه فرهنگی شهدا هفت تیر برگزار شد، با اشاره به نامه 69 نهج البلاغه و با اشاره به عبارتی از این نامه که عبارت است از "وَاسْتَصْلِحْ کُلَّ نِعْمَة أَنْعَمَهَا اللهُ عَلَیْکَ، وَلاَ تُضَیِّعَنَّ نِعْمَةً مِنْ نِعَمِ اللهِ عِنْدَکَ، وَلْیُرَ عَلَیْکَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اللهُ بِهِ عَلَیْکَ"و با اشاره به اینکه باید قدر فرصت ها و امکانات را بدانیم اظهار کرد: فرصت مقدمه انجام تمام کارهای خوب و مفید است. به بیان دیگر، فرصت امکان انجام عمل است.

 

وی ادامه داد، تمام موجودات و آفریده های عالم هستی جزء نعمت های الهی هستند که امکان انجام کارهای خیر را برای انسان فراهم می کنند. به همین دلیل است که انسان ها باید بابت تمام فرصت ها و امکانات شکرگزار خداوند باشند. فرصت همیشگی نیست و در روایات ما در طول زندگی گاهی فرصت هایی برای فرد از سمت خداوند فراهم می شود که باید قدر آن ها را دانست.

 

رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: خداوند در طول زندگی فرصت هایی از قبیل زیارت، کمک به نیازمندان و امثال این ها را برای فرد بوجود می آورد که باید از آن ها سریع بهره ببریم. حضرت علی (ع) می فرمایند: فرصت ها زود از دست می رود و آهسته به دست می آید.

 

وی یادآور شد: انسان باید مراقب باشد که از فرصت هایی که خداوند برای او بوجود می آورد استفاده کند. در حکمت 21 نهج البلاغه، امام علی (ع) می فرمایند: «فرصت ها همانند ابر در حال گذر هستند و ماندنی نیستند» فرصت ها منتظر ما نمی مانند و ما باید از آن ها استفاده کنیم. از دست دادن فرصت غصه آور است. پیامبر (ص) می فرمایند: شدیدترین غصه ها، غصه از دست دادن فرصت ها است.

 

عضو حقوقی شورای نگهبان تصریح کرد: قبل از اینکه فرصت ها برای انسان فراهم شود، فرد باید آمادگی دریافت آن را داشته باشد. در استفاده از فرصت ها نباید تأخیر و سستی داشت. فرصت هایی مانند جوانی و سلامت تا نگذرد انسان قدر آن ها را نمی داند. فرصت تعلیم و تعلم، فرصت رشد روح و بالا بردن آن را نباید به آسانی از دست بدهیم. تمام فرصت ها که تاکنون نام برده ایم در عمر انسان ها جای می گیرد.

 

اسماعیلی افزود: فرصت عمر برای هیچ کسی ماندگار نیست و باید از ثانیه ثانیه آن استفاده کرد. عمری که سود نداشته باشد، تضییع نعمت خداوند است. انسان ها بی هدف خلق نشده اند پس باید از فرصت عمر نهایت بهره را ببرند.

 

وی در ادامه با اشاره به حکمت 230 نهج البلاغه ادامه داد: حضرت در این حکمت می فرمایند تا عمر به شما پشت نکرده است باید قدر آن را دانست. مرگ فرصت ها را از انسان می گیرد ما باید برای منزل آخرت خود از دنیا توشه ببریم.

 

رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه با اشاره به حکمت 64 نهج البلاغه تأکید کرد: حضرت در حکمت 64 نیز دوباره به این موضوع که باید از فرصت عمر نهایت بهره را ببریم تأکید می کنند؛ انسان در این دنیا باید مثل یک مسافری باشد که هرگاه به او گفتند راه بیافت، باید آماده حرکت باشد؛ خوش به حال آنهایی که فهمیدند دنیا خانه ماندن نیست و آن را فروختند و خانه ای ماندگار خریدند.

 

وی در پایان یادآور شد: تمام نعمت ها از قبیل مال، جاه، دین، نماز، جهاد، کمک به دیگران و موارد دیگر همگی یک فرصت هستند که باید از آن ها بهره درست و کافی را ببریم تا بعداً افسوس آن ها را نخوریم./9591/202/ب3

ارسال نظرات