۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۳۱۵۲۶۳
حجت الاسلام نواب:

عزیمت به حج در طول تاریخ با مشکلات و سختی‌ها همراه بوده است

خبرگزاری رسا - رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: حج تمتع مسئله مهمی است و نباید سطحی با آن برخورد کرد؛ در طول تاریخ نیز مسیر حج و کعبه با سختی ها، مشکلات و ناامنی های فراوانی روبرو بوده است.
حجت الاسلام نواب

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به لزوم به جای آوردن حج واجب گفت: حج تمتع از فروع دین است و در عداد نماز و روزه قرار دارد.

 

وی افزود: حج تمتع مسئله مهمی است و نباید سطحی با آن برخورد کرد؛ در طول تاریخ نیز مسیر حج و کعبه با سختی ها، مشکلات و ناامنی های فراوانی روبرو بوده است.

 

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام گفت: حج رفتن در طول تاریخ با مشکلات و شدائد همراه بوده است و هیچ گاه فقها اجازه ندادند که حج تعطیل شود؛ اگر غاصبی مکه و مدینه را اشغال کرده باشد به این معنا نیست که ما از این فریضه دست بکشیم.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: خاطرم است در زمان صدام قرار شده بود که راه زیارت کربلا باز شود و برای اولین بار اعلام شد که روحانی کاروان ها از خانواده شهدا باشند؛ من نیز که جزء خانواده شهدا بودم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و عرض کردم، صدام کربلا را غصب کرده است، با این وجود ما کربلا برویم یا نرویم؟ رهبر انقلاب قریب به مضمون فرمودند که شما کربلا بروید، کربلا متعلق به ماست، حال یک غاصبی آنجا وجود دارد، او باید در نهایت از آنجا برود.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عنوان کرد: در دوران حکومت بعثی مردم ایران زائر کربلا می شدند، در حالی که کربلا رفتن واجب نیست؛ اما حج تمتع یک امر واجب و فریضه است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

 

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با اشاره به شبهاتی که برخی درباره رفتن به حج مطرح می کنند، گفت: برخی معتقد هستند تا وقتی فقرا در کشور هستند نباید در راه حج پول خرج کرد؛ این افراد متوجه نیستند که حج یک فریضه است و نباید حج تعطیل شود.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: البته در مکه و مدینه حجاج به جای خرید کردن، بهتر است که به تقویت معنویت در خود بپردازند و مطمئنا کسانی که به حج می روند به فکر فقرا نیز هستند.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی افزود: برخی نیز می گویند نباید این پولها را به جیب عربستان بریزیم؛ در پاسخ باید گفت مگر ما سالانه میلیون ها دلار با مسافرت به اروپا، ترکیه و کشورهایی چون امارات و قطر در جیب آنها نمی ریزیم؟ هفته ای چند پرواز از کشور به امارات و دبی داریم؟

 

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در این رابطه گفت: ما نباید پول های اضافه خرج و اسراف کنیم؛ هر مسلمانی باید وقتی مستطیع شد، پولی را برای انجام حج واجب کنار بگذارد و این مبلغ نه یک خرج اضافی بلکه یک هزینه ضروری برای به جای آوردن حج است.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در پایان گفت: این شبهات نمی تواند جایگاه رفیع حج را تنزل دهد و باید حج هر ساله با شکوه و عظمت برگزار شود./1330/د102/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

 

ارسال نظرات