۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۳۱۵۵۴۶
مدیر حوزه علمیه قزوین:

برنامه ریزی برای اخلاق طلاب رسالت اصلی معاونت تهذیب است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه همه مدارس علمیه استان از وجود معاونت تهذیب برخوردار هستند، گفت: یکی از رسالت‌های مهم معاونت تهذیب مدارس برنامه ریزی برای اخلاق طلاب و چگونگی رفتار آنها است و اینکه چگونه با دیگران خوب تعامل داشته باشند تا بتوانند یک مبلغ خوب در سطح جامعه باشند.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به جایگاه و اهمیت اخلاق مداری از منظر آیات و روایات گفت: قرآن کریم موضوع خلق عظیم را به روشنی مطرح می‌کند یعنی اخلاق کریمانه، و تا به حال هم دین اگر به اینجا رسیده بخاطر اخلاق کریمانه و رفتارهای با محبت و درستی بوده است که ائمه اطهار(ع) بر امت خودشان ارزانی داشته‌اند.

 

وی در ادامه صبر را یکی از آموزه‌های دینی دانست و افزود: صبر یکی از فرامین الهی است و همچنین تحمل کردن، خوش بینی، احسان ، ایثار، همین اخلاق حسنه موجب شده که تمام آموزه‌های دینی تا اینجا به دست ما برسد.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه اخلاق و تهذیب یکی از پایه‌های اصلی حوزه‌های علمیه است تصریح کرد: در میان حوزه های علمیه یکی از موضوعات بسیار مهم بحث اخلاق و تهذیب است اگر کسی تمام علوم عالم را هم فرا بگیرد ولی رفتارهای درست نداشته باشد در تبلیغ خودش موفق نخواهد بود.

 

اخلاق رابطه مستقیم با حق‌الناس دارد

این مقام مسؤول با بیان اینکه اخلاق رابطه مستقیم با حق‌الناس دارد ابراز کرد: رابطه اخلاق حسنه از جهاتی مربوط به حق‌الناس می‌شود چون انسان رفتارش را با دیگران خوب تنظیم می‌کند از این رو اخلاق به همین معنا است.

 

حجت الاسلام عباسی اظهار کرد: کسانی که از اخلاق حسنه برخوردارند هم می‌توانند در جامعه موفق باشند و هم می‌توانند دیگران را به راه خیر و صلاح هدایت کنند و حق الناس را بیشتر رعایت کنند.

 

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های مستمر اخلاق در حوزه‌های علمیه استان گفت: در حوزه‌های علمیه کلاس های مستمر اخلاقی تشکیل می‌شود و به عنوان استاد اخلاق گاهی از اساتید داخل استان استفاده می‌شود و گاهی هم از اساتید خارج استان از جمله قم یا از شهرهای دیگر دعوت به عمل می‌آید از این رو به واسطه درس‌های اخلاق یک نظارت کلی هم نسبت به طلاب علوم دینی صورت می‌گیرد.

 

برنامه ریزی برای اخلاق طلاب رسالت اصلی معاونت تهذیب است

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه همه مدارس علمیه استان از وجود معاونت تهذیب برخوردار هستند افزود: یکی از رسالت‌های مهم معاونت تهذیب مدارس برنامه ریزی برای اخلاق طلاب و چگونگی رفتار آنها است و اینکه چگونه با دیگران خوب تعامل داشته باشند تا بتوانند یک مبلغ خوب در سطح جامعه باشند.

 

وی برگزاری کلاس‌های اخلاق در حوزه های علمیه را بسیار تاثیرگزار دانست و تاکید کرد: همین مقدار از اخلاق حسنه که در جامعه کنونی وجود دارد از میان حوزه‌های علمیه برخواسته است که روحانیون و علما از طریق منبر و محراب به جامعه منتقل کرده‌اند.

 

این مقام مسؤول لازمه تربیت اخلاقی جامعه اسلامی را خود سازی دانست و تصریح کرد: اینها نتیجه همین برنامه‌های اخلاق است که در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود از این رو طلاب علوم دینی را  تشویق می‌کنیم در ابتدا نفس خودشان را تربیت کنند و پس از آن به تربیت جامعه بپردازند.

 

وی با اشاره به سطح بندی آموزش اخلاق به طلاب افزود: به طلاب جدید الورود سطحی از اخلاق و رفتار آموزش داده می‌شود که بیشتر برای آنها مهم و مطرح است به عنوان نمونه درباره رفتار با هم هجره‌ای، در مورد رفتار با استاد، رفتار با معاون و مدیران مدرسه و بیشتر در رابطه با اخلاق با پدر و مادر بحث می‌شود، وقتی سطح ها بالاتر می‌آید به پیروی از آن درصد بالاتری از اخلاق هم مطرح می‌شود.

 

لازمه تربیت دیگران تربیت خویشتن است

حجت الاسلام عباسی دو هدف مهم برای برنامه‌های اخلاقی را چنین عنوان کرد: یکی تهذیب نفس خود شخص و دیگری انتقال اخلاق و تربیت به دیگران، از این‌رو فرد باید با اخلاص باشد تا بتواند دیگران را خالص کند و به اخلاص و بندگی تشویق کند.

 

وی در پایان با بیان اینکه مسؤول اصلی انتقال اخلاق حسنه به جامعه خود طلاب هستند گفت: کسانی که تهذیب و تربیت می‌شوند نباید آرام بنشیند باید همواره در میان اجتماع و مردم باشد، تبلیغ، دلسوزی و ارشاد کنند تا اخلاق حسنه در جامعه نهادینه شود./873/302/ب3

 

ارسال نظرات