۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۳۱۶۲۷۰
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

زندگی گوارا در سایه توجه به سبک زندگی اهل بیت حاصل می‌شود/ اسلام در امر ازدواج، دستور بسیج ملی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظافت با بیان این که رفاه و آسایش در اسلام هدف نیست بلکه راهی جهت فراغت دل برای عبودیت خدا است، گفت: تعالیم اسلام و سبک زندگی اهل بیت(ع) به ما آموزد چگونه با وجود همه دردها و رنج ها زندگی گوارا داشته باشیم.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) امشب در جلسه شرح معارف نهج البلاغه با عنوان «سلوک علوی» در مسجد العلی درباره نعمت رفاه و امنیت، گفت: این نعمت بدون بلا و مصیبت، حاصل نمی شود.


وی تصریح کرد: اصولا انسان در رنج آفریده شده و غم و غصه از او جدا نیست اما تعالیم اسلام و سبک زندگی اهل بیت(ع) به ما یاد می دهد چگونه با وجود همه این دردها و رنج ها زندگی گوارا داشته باشیم.


حجت الاسلام نظافت با یادآوری این نکته که غم و رنج خودساخته مطلوب نیست، افزود: تنها دردهایی که در راه خدا نصیب انسان می شود یا خدا برای انسان مقدر می کند ارزشمند است.


زندگی گوارا در گرو التزام به تقوا است
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ...»، گفت: زندگی گوارا در گرو التزام به تقوا است؛ خداوند می فرماید اگر مردم ایمان می آوردند و به اقتضای ایمان، تقوایشان را حفظ می کردند از آسمان و زمین بر ایشان برکت نازل می شد. بنابراین رفاه مطلوب است اما بنا به شرط تقوا و این که هدف قرار نگیرد.


وی، نتیجه ایمان و عمل صالح را حیات طیبه عنوان و اظهار کرد: از ویژگی های حیات طیبه، عیش تمام، زندگی سرشار از کرامت و شادی مدام است که از آرزوهای هر انسانی به شمار می رود.


در اسلام هدف از رفاه و آسایش، فراغت دل برای عبودیت خدا است
حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: باید به گونه ای زندگی کنیم که دلمان از دغدغه های مادی و معیشت فارغ شود و بتوانیم آزادانه خدا را بندگی کنیم.


مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند اگر انسان سلامتی، امنیت(جانی و روانی)، قناعت، انیس موافق(آرامش) و آسایش را در زندگی نداشته باشد، به عیش ناقص، عقل ناقص و دل مشغول دچار می شود.


در زندگی اسلامی بیماری ها هم کاهش می یابد
وی در تبیین هر یک از نعمت های فوق با اشاره به دستورات فراوان دینی برای حفظ سلامتی و قدر دانستن آن، گفت: رعایت تقوا، حتی مایه شفای امراض جسمی نیز هست؛ در زندگی اسلامی بیماری ها هم به دلیل رعایت دستورات دین در خصوص تغذیه و هم یاد خدا کاهش می یابد.


حجت الاسلام نظافت اضافه کرد: امنیت جانی و روانی نیز به قدری اهمیت دارد که مزد اولیای خدا معرفی شده است.


همه در برابر حفظ امنیت جامعه مسؤول هستند/نباید دشمن را امیدوار کرد
وی خون شهدا، پیروی از ولایت، اتحاد، ارعاب دشمن و اخلاق نیک را از عوامل ایجاد امنیت در جامعه برشمرد و تأکید کرد: همه در برابر حفظ امنیت جامعه مسؤول هستند.


معاون سابق آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان یادآور شد: در جنگ روانی علیه دشمن باید دوست را امیدوار و دشمن را ناامید کرد بنابراین نقاط ضعف خود را بشناسیم و به جای نمایش دادن به دشمن، آن ها را رفع کنیم.


وی در خصوص قناعت نیز تصریح کرد: قناعت به این معنا است که وقتی انسان در زمینه ای تلاش کرد به هر چه نصیبش شده قانع و شاکر باشد و خود را با دیگران مقایسه نکند.


اسلام در امر ازدواج، دستور بسیج ملی دارد
حجت الاسلام نظافت با بیان این که انیس موافق شامل مصادیقی چون همسر، فرزند صالح و دوست خوب است، افزود: اسلام در امر ازدواج، دستور بسیج ملی دارد یعنی انسان هم باید به فکر ازدواج خود باشد و هم ازدواج دیگران.

وی خاطرنشان کرد: البته ازدواجی مد نظر و مورد تأکید است که در آن اصل بر مودت و سازگاری باشد و همسران نه تنها برای هم دغدغه درست نکنند بلکه کاری کنند که طرف مقابل برای عبادت خدا حضور قلب بیشتری داشته باشد./930/202/ب1

ارسال نظرات