۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۳۱۷۱۴۴
حجت الاسلام و المسلمین بی آزار شیرازی مطرح کرد؛

جایگاه والای امام موسی صدر در میان علمای الازهر/ شیعیان و اهل تسنن وابسته به لندن مخالف همیشگی تقریب هستند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جایگاه والای امام موسی صدر میان علمای الازهر و تأثیر اندیشه وی در جوامع سنی تأکید کرد که شیعیان و اهل تسنن وابسته به لندن مخالف همیشگی تقریب هستند.
حجت الاسلام و المسلمين بي آزار شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در همایش گفت وگو برای زندگی با موضوع «بررسی تجربه امام موسی صدر» که امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: اختلاف میان امت ها و ملت ها به دو گونه است؛ یا در برابر هم به جدل و تخاصم بپردازند یا اینکه به تعبیر امام موسی صدر با هم رقابت سازنده داشته باشند و این اختلاف وسیله ای برای ترقی و تعارف و تعالی باشد.

 

وی افزود: برخی می خواهند تا ابد در جهل مرکب باقی بمانند و راه خودشان را کاملا نور و راه دیگران را تاریکی قلمداد کنند که متعصبان تکفیری و شیعه از این جمله هستند، اما مردان تقریب چنین نگرشی ندارند.

 

حجت الاسلام و المسلمین بی آزار شیرازی بر لزوم شناسایی وحدت طلبان جوامع اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: قرآن می گوید که اهل کتاب نیز یکسان نیستند به گونه ای که برخی از آنان معتدل بوده و قرآن را نیمه شب تلاوت می کنند و حاضر نیستند در قبال پول هنگفت نیز از مواضع خود عدول کنند در حالی که برخی با یک دینار نیز در اختیار دشمن قرار می گیرند.

 

عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گردهم آوردن خوبان را شیوه امام موسی صدر دانست و تصریح کرد: در سال 1352 به لبنان سفر کردم و امام موسی صدر دستور داد کتاب های قرآن و طبیعت به زبان عربی ترجمه شود و در اختیار مدارس این کشور قرار گیرد.

 

وی به سفر خود به مصر اشاره کرد و ادامه داد: هنگامی که امام موسی صدر متوجه شد عازم مصر هستم با مجمع بحوث الاسلامی  این کشور تماس گرفت و در مدتی که در مصر حضور داشتم استقبال بسیار خوبی از من کردند و در آنجا فهمیدم که امام موسی صدر چه احترام و عظمتی در الازهر دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین بی آزار فرهنگ تقریب را در خانواده صدر نهادینه شده توصیف کرد و گفت: امام موسی صدر تأکید می کند که اندیشه تقریب را از پدر بزرگوارشان حضرت آیت الله سید صدرالدین صدر گرفته است. کتاب لواء الحمد نیز که شامل روایات مشترک شیعه و سنی است را در این راستا به رشته تحریر درآورد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: روایات مشترک فراوانی میان شیعه و سنی وجود دارد و بسیاری از منابع حنفی نیز از امام علی (ع) نقل شده است، امام موسی صدر به این مساله توجه ویژه ای داشت . پدر بزرگوارشان نیز پس از تأسیس دارالتقریب مصر نامه ای به این سازمان ارسال کرد و در آن نوشت که نمی داند چگونه شف و شور خود را نسبت به تأسیس دارالتقریب ابراز کند.

 

وی با اشاره به جایگاه والای امام موسی صدر در لبنان خاطر نشان ساخت: کمالات امام موسی صدر سبب شد تا سید عبدالحسین شرف الدین که مرجع تقلید شیعیان لبنان بود و از حامیان تقریب مذاهب اسلامی به شمار می رفت، اعلام کرد که امام موسی صدر جانشین وی خواهد بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین بی آزار حامیان وحدت اسلامی را به استفاده از گفتمان امام موسی صدر، سید شرف الدین و حضرت آیت الله بروجردی دعوت کرد و افزود: استفاده از گفتمان سازنده در تبلیغ می تواند کاملا مثمرثمر باشد و سبب آشنایی دیگران با مذهب اهل بیت(ع) شود. امام موسی صدر در نجف اشرف دیدارهای فراوانی با حضرت آیت الله شهید محمدباقر صدر داشت و تأکید می کرد که وظیفه داریم راه جمال الدین اسدآبادی را ادامه دهیم.

 

وی از شهید صدر به عنوان یکی از الگوهای اسوه تقریب یاد کرد و گفت: آثار تقریب اسلامی را می توان به روشنی در تألیفات شهید صدر مشاهده کرد به گونه ای که کتاب های ایشان در کشور عربستان که انتشار کتاب های شیعه ممنوع است، فروخته شده و حتی در دانشگاه ها تدریس می شوند.

 

عضو شورای عالی تقریب مذاهب اسلامی، شبکه های ماهواره ای شیعه و سنی وابسته به لندن را مخالف همیشگی وحدت مسلمانان توصیف کرد و ادامه داد: این در حالی است که امام موسی صدر نامه مودبانه و سراسر محترمانه ای را به شیخ حسن خالد مفتی اهل سنت لبنان ارسال کرد و از وی خواست تا با هم به برقراری وحدت بپردازند که این نامه با پاسخ بسیار زیبای مفتی اهل سنت همراه شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین بی آزار از دیدار امام موسی صدر با علمای الازهر به عنوان گامی مهم در تقریب یاد کرد و بیان داشت: حضور شیخ الازهر و برخی علما و قاریان قرآن مصر در ایران و دیدار با علمای قم و مشهد و تهران که برای اولین بار رخ می داد از برکات سفر امام موسی صدر به مصر بود. پس از آن نیز از شیخ الازهر خواستند فتوای شیخ شلتوت مفتی فقید الازهر درباره شیعیان را باطل کند اما وی به دلیل ارتباط با امام موسی صدر و آشنایی با شیعیان از این مساله خودداری کرده و اظهار داشت که نمی تواند فتوای استاد خود را رد کند.

 

وی تصریح کرد: عضویت در مجمع بحوث قاهره و تغییر برخی از قوانین اسلامی به فقه شیعه و پیشنهاد برای حل مشکل اختلاف روز عید فطر بر اساس وحدت آفاق و همچنین تأسیس تجمع علمای مسلمان لبنان از دیگر اقدامات سازنده امام موسی صدر به شمار می آید./980/پ202/ج

ارسال نظرات