۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۲۰۱۳۰
یامین‌پور در نشست گفتمان انقلاب اسلامی:

احتمال ریاست عارف در مجلس کم است/ هاشمی و روحانی با لاریجانی هستند/ پارلمان پر سر و صدایی خواهیم داشت

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با بیان این که مجلس پر سر و صدایی خواهیم داشت، تأکید کرد: بر خلاف تصور عامه اصلاح طلبان رقیب دولت هستند؛ عارف مدعی است من به نفع روحانی کنار رفتم و دلخوری از دولت دارند و قائل اند که سهم خود را از دولت نگرفته اند و از طرفی تکنوکرات ها و طرفداران هاشمی میانه گری می کنند.
وحيد يامين پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید یامین‌پور، رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی شامگاه امروز در نشست گفتمان انقلاب که در مرکز فقهی امام علی(ع) برگزار شد، با بیان این که در بحث انتخابات تهران برخی تحلیل ها شتاب زده است، به چند نکته مهم اشاره کرد و اظهار داشت: نخست این که قاعده در انتخابات اولین مجلس پس از روی کارآمدن دولت جدید آن است که به نفع دولت باشد؛ همانند مجلس ششم که به نفع جریان اصلاحات و مجلس هشتم که به نفع جریان اصول گرا بود و تصور همین بود که مجلس فعلی اکثریت آن حامی دولت باشند.

 

نسبت اصلاح طلب و اصول گراهای مجلس تهران پنجاه به پنچاه است

وی ادامه داد: نکته دوم این است که یک نوع هم آوردی بین جریان اصلاح طلب و اصول گرا به وجود آمده است؛ برخی خوشبین هستند و نتیجه را شصت به چهل به نفع اصول گرایان می دانند؛ اما بنده می گویم در خوشبینانه ترین حالت نسبت اصلاح طلب و اصول گرا پنجاه به پنچاه است؛ چرا که دولت با قدرت خود و با پول و بودجه دنبال کشاندن مجلس به خود بود.

 

یامین‌پور با بیان این که مجلس پر سر و صدایی خواهیم داشت، تأکید کرد: بر خلاف تصور عامه اصلاح طلبان رقیب دولت هستند؛ عارف مدعی است من به نفع روحانی کنار رفتم و دلخوری از دولت دارند و قائل اند که سهم خود را از دولت نگرفته اند و از طرفی تکنوکرات ها و طرفداران هاشمی میانه گری می کنند.

 

وی احتمال رییس مجلس شدن عارف را کم ارزیابی کرد و ابراز داشت: عارف در خوشبینانه ترین حالت کمتر از 120 نفر رأی می آورد چرا که یقین بدانید، آقای روحانی و هاشمی با لاریجانی هستند و اصول گرایانی هم که به مجلس رفتند که از قوی ترین مدیران سابق احمدی نژاد هستند؛ وزیر علوم و آموزش پرورش و رییس بانک مرکزی که این ها نیز سابقه اجرایی و توان تشکیلاتی دارند.

 

خبرگان در وضعیت معمولی قبل و حتی بهتر است

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به نتیجه خبرگان در تهران نیز افزود: در خبرگان نسبت به سابق وضع تغییری نکرده است؛ فقط مهترین نکته رأی نیاوردن رییس مجلس خبرگان است؛ حتی هاشمی هم رونق چندانی نداشته است او در دوره قبل 22 درصد رأی داشته است و الان در بهترین حالت 28 درصد شده است.

 

وی ادامه داد: در خبرگان امسال شخصیت های انقلابی خوبی به مجلس خبرگان رفته اند که این هم در نوع خود جالب است؛ این که فردی می گفت 15 مصباح وارد مجلس شده اند حرف گزافی نیست و با این اتفاقات محتمل است آقای هاشمی شاهرودی ریاست را به عهده بگیرد.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با بیان این که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران سه درصد میزان شرکت افزایش یافته و به 49 درصد رسیده است، گفت: نکته عجیب این است که  در جنوب تهران مشارکت بیست درصد کمتر و در شمال تهران رشد داشته است در حالی که همیشه عکس این قضیه اتفاق می افتاد؛ در اسلامشهر که از جمله شهرهای انقلابی تهران است 22 درصد کاهش مشارکت وجود داشته است؛ اما در برخی مناطق شمالی تا صد در صد مشارکت بوده است؛ در کل شهر تهران ظاهرا آمار نسبت به دوره گذشته تغییر نکرده است ولی جغرافیای آن عوض شده است.

 

وی اظهار داشت: قبل از انتخابات حتی تا روز قبل انتخابات نظرسنجی ها تا این حد به نفع اصلاح طلب ها نبود؛ اما سه عامل بی بی سی، شبکه های اجتماعی و مصاحبه خاتمی که گفت به 30+16 رأی بدهید باعث شد که طرفداران اصلاح طلب ها به عارف و لیستش رأی دادند؛ در تهران حدود 35 درصد لیستی رأی دادند و عارف 50 درصد از 48 درصد رأی تهران را آورده است و فقط 25 درصد آراء تهران را دارد؛ نکته مهم این است که 52 درصد تهران شرکت نکردند که بالاشهری نیستند و پایین شهری هستند.

 

یامین‌پور گفت: در قم اتفاق جالب افتاد که شگفت کننده بود و یک انگیزه برای تحولات سیاسی آینده به وجود آورد؛ اما در تهران هیچ کس تردیدی ندارد که اوضاع متفاوت است.

 

وی با بیان این که اگر در شرایط انتخابات، اصلاح طلب ها انگیزه نداشته باشند همیشه اصولگراها پیروز هستند تأکید کرد: در دوره قبل که اصول گراها بسیج شدند، جهانگیری، معاون اول رییس جمهور شصتم شد؛ اما دراین دوره اصلاح طلب ها انگیزه داشتند و از طرفی بسیجی در حمایت از آن ها ایجاد شد و هاشمی و بی بی سی و شبکه های اجتماعی هم کمک کردند.

 

طبقه متوسط تهران قشر تعیین کننده نتیجه انتخابات

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره طبقه متوسط تهران به عنوان قشر تعیین کننده نتیجه انتخابات یادآور شد: طبقه متوسط بیشتر مهاجرند و غرب تهران ساکن هستند.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ابراز کرد: اصول گرایان در این دوره یک تصویر کم رنگ از خود نشان دادند و لیستی دادند که سر و ته آن به هم نمی خواند و برای حزب اللهی ها جذابیتی نداشت و از طرفی رای اصلاح طلب ها لیستی مبهم داشتند که شاید یکی از دلایل رأی آوردنشان همین بود؛ شاید اگر شناخته شده بودند خیلی از آن ها رأی نمی آوردند؛ همچنان که چهره های اصلی آن ها رد صلاحیت شدند./1330/پ201/ج

ارسال نظرات