۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۳۲۱۸۱۱
سخنران حرم رضوی:

انس با قرآن به معنای تحول درونی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به علاقه حضرت زهرا به تلاوت قرآن کریم، گفت: انس با قرآن کریم محدود به تلاوت آن نیست بلکه منظور تأثیرگذاری در روح و جان است.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) در حرم مطهر رضوی با اشاره به اثر آیات قرآن در روح و روان، گفت: انس با قرآن کریم محدود به تلاوت آن نیست بلکه انسان باید چنان باشد که پس از شنیدن آیات قرآن اشک شوق یا خوف بر گونه هایش جاری شود.

وی با اشاره به نزول آیات 43 و 44 سوره حجر بر حضرت محمد(ص) بیان کرد: نبی مکرم اسلام هنگام نزول این آیات که در مسجد بودند چنان گریه می کردند که کسی به خود اجازه پرسیدن مطلبی از ایشان را نمی داد، از این رو به سراغ حضرت زهرا(س) رفتند زیرا پیامبر اکرم(ص) با دیدن چهره دخترشان شاد و خندان می شدند.

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) که برای تسلای پدر آمده بودند وقتی جویای احوال پدر شدند با شنیدن این دو آیه حضرت فاطمه زهرا(س) نیز از حال رفته و نقش بر زمین شدند.

وی افزود: طبق این دو آیه که پیامبر(ص) برای نخستین مرتبه خبر از نزول آن ها دادند؛ جهنم وعده گاه اهل آتش است، که هفت در دارد و هر گروهی از دری از درهای آن وارد می شوند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: کسی که با قرآن سخن می گوید، اگر قرآن در جان و روح او اثر گذارد و از تلاوت قرآن لذت برد پس از مرگ هم با قرآن مأنوس می شود.

وی با شاره به این که نزد حضرت فاطمه زهرا(س) تلاوت قرآن، نگاه به جمال نورانی پیامبر و انفاق در راه خدا از هرچیز دیگری محبوب تر است، گفت: روایت های بسیاری در خصوص انفاق حضرت زهرا(س) مطرح است همچنین 18 آیه از آیات سوره انسان (دهر) دارای 31 است؛ یعنی از آیه 5 تا 22 در مدح حضرت زهرا(س) نازل شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به گفته قرآن کریم وقتی به برّ و نیکی می رسید که از آنچه دوست دارید بگذرید و انفاق کنید.

حجت الاسلام حسینی قمی عنوان کرد: یکی از وصایای حضرت زهرا(س) به امیرمؤمنان علی(ع) این بود که پس از دفن پیکر طاهرشان، برسر قبر ایشان قرآن تلاوت کنند.

وی در حالی که در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم سخن می گفت، یکی از آداب زیارت را خواندن قرآن و هدیه به ساحت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مطرح کرد.

حجت الاسلام حسینی قمی ابراز کرد: اگر با قرآن زندگی کردیم، یعنی اگر قرآن در زندگی ما ساری و جاری شود؛ تلاوت، درک و فهم، عمل به توصیه های آن در وجود ما نهادینه شود، با قرآن می میریم و با قرآن محشور می شویم.

یادآور می شود؛ مداحی و مرثیه سرایی از سوی ذاکران اهل بیت، سینه زنی و عزاداری سیل کثیری از مردم در حرم مطهر رضوی از دیگر بخش های مراسم سوگواری سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره(س) همزمان با سوم جمادی الثانی بود که در رواق دارالحجه برگزار شد./1308/202/ب1

ارسال نظرات