۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۳
کد خبر: ۳۲۲۶۹۳
حجت الاسلام رفیعی:

تمایل اقشار سطح پایین به ثروتمندانه زیستن، سبب اسراف می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی با بیا این که یکی از اصول خانواده قرآنی اصل ساده زیستی به معنای پرهیز از تجمل گرایی و اسراف است، گفت: متأسفانه امروز تمایل برخی اقشار سطح پایین و متوسط جامعه به ثروتمندانه زیستن سبب اسراف در جامعه شده است.
حجت الاسلام رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا جمعه شب، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با بیان این که معنویت، عفاف و ساده زیستی از اصول خانواده قرآنی است، اظهار کرد: یکی از اصول زندگی حضرت زهرای اطهر(س) و امیرمؤمنان علی(ع) ساده زیستی بود و معنای اصل ساده زیستی پرهیز از تجمل گرایی و حرام است.

 

وی با بیان این که اسلام تجمل گرایی و اسراف را ممنوع کرده است، ابراز کرد: متأسفانه امروز برخی افراد سطوح پایین یا متوسط جامعه تمایل دارند مانند ثروتمندان زندگی کنند از این رو ممکن است دچار حرام شوند.

 

مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: اسلام در همه امور دارای مرز و قانون است، با کسب ثروت حرام از راه حقه بازی، خدعه، ربا و کم فروشی مخالف است این نوع ثروت از منظر اسلام مردود است.

 

اسراف کننده برادر شیطان است

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: چیزی که انسان می خورد باید مطمئن باشد در وهله اول حلال است، دوم پاکیزه باشد و برای بدن انسان مضر نیست، سوم اسراف نباشد.

 

وی ابراز کرد: در حالی که قرآن کریم اسراف کننده را برادر شیطان خوانده است متأسفانه آمار اسراف در کشور ما بالاست و برخی مجالس عروسی یا ختم سرشار از اسراف است؛ در مجلس ختم چه گل هایی، چه پارچه هایی برای عرض تسلیت و چه غذاهایی اسراف می شود.

 

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: جهیزیه های سنگین 50 تا 100 میلیون تومانی و کمرشکن مصداق دیگری از اسراف است زیرا برخی لوازم تهیه شده گاهی تا آخر عمر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

انفاق به مال ارزش می بخشد

وی با اشاره به این که نبی مکرم اسلام گاهی به معاش حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) کمک می کردند، گفت: اگر کسی توانایی مالی دارد به فرزندانش کمک کند تا آنان زندگی سختی نداشته باشند، برخی این کمک را منحصر به پسران خود می دانند اما فرقی بین دختر و پسر نیست وقتی پدری قادر به کمک مالی است.

 

مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه متذکر شد: برخی در جامعه با مسأله خمس و زکات مشکل دارند در حالی که همواره تذکر به برپایی نماز با پرداخت زکات همراه بوده است، از این رو مالی ارزشمند است که به وسیله آن انفاق، احسان، کمک به فقرا و محرومان هم صورت گیرد.

 

دعای وسعت روزی

حجت الاسلام رفیعی افزود: روزی حضرت زهرا(س) برای کمک نزد پدر بزرگوارشان رفتند و پیامبر(ص) ضمن این که گفتند قادر به کمک نیستند به ایشان این دعا را برای گشایش رزق یاد دادند: «یا رب الاولین و الاخرین یا ذا القوة المتین، و یا راحم المساکین، و یا ارحم الراحمین».

 

وی در بخش دیگر سخنانش با تأکید بر این که زینت های دنیا را برای خود حرام نکنید، اظهار کرد: زهد و ترک دنیا در دین اسلام به معنای استفاده نکردن از نعمات الهی و خوب زندگی نکردن نیست چرا که خداوند جمیل است و زیبایی ها را هم دوست دارد و از بخل ورزی و فقیرانه زندگی کردن خوشش نمی آید.

 

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: طبق آیه ای از قرآن کریم خداوند به رسولش فرمود: ای پیامبر نعمت های خدا را یادآوری کن و امیرمؤمنان علی(ع) در نامه 69 نهج البلاغه بیان کرده است منظور از یادآوری نعمت به بندگان این است که از نعمتت استفاده کن؛ خدواند دوست دارد وقتی به بنده ای نعمتی عطا می کند آن نعمت را در زندگی او ببیند./1308/202/ب1

ارسال نظرات