۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۳۲۲۸۸۵
کارشناس دینی:

خوش خلقی لازمه اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خوش خلقی لازمه اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: اگر بخواهیم این واجب فراموش شده الیه را به درستی را انجام دهیم باید اخلاق نیکو و سعه صدر داشته باشیم.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ربانی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در نمایشگاه فاطمی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است، گفت: اولین شرط احیا و انجام این واجب فراموش شده الهی خوش خلقی است.


وی افزود: ممکن است فرد گناهکار نزد خداوند متعال از ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به فرد امر و نهی کننده برخوردار
باشد؛ بنابراین نباید خود را نسبت به دیگران برتر بدانیم و این از لطافت های فقه شیعه است.


استاد حوزه علمیه قم سلام کردن و تلاش برای امر و معاش را از دیگر مصادیق خوش اخلاقی با مردم دانست و تصریح کرد: هیچ کس در سلام کردن بر پیامبر اسلام (ص) سبقت نمی گیرد و این سنت باید در جامعه امروز ما نیز توسعه پیدا کند و گاهی سلام کردن برای بعضی سنگین بوده و این نوعی بخل است.

 

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: حتی اگر کسی در نماز هم به ما سلام کرد پاسخ آن واجب است و اگر پاسخ ندهیم نماز درست است ولی ما گناه کردیم پون یک واجب الهی را ترک کرده ایم.

وی افزود: از دیگر مصادیق خوش اخلاقی در فقه این است که فروشندگان با همه با خوشرویی برخورد کنند و اگر مدیون مدت دین او فرا رسیده و طلبکار می تواند طلب خود را مطالبه کند ولی وقتی مدیون می گوید ندارم طلبکار باید به او مهلت دهند نه اینکه او را به زندان بیندازد و برای او مشکل ایجاد کند.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از دیگر مدل های خوش اخلاقی در فقه این است که خطاب به مردم می گوید، اگر برای شما میهمان آمده و قصد روزه گرفتن داشتید باید از فرد میهمان اجازه بگیریدو فردی که به میهمانی هم می آید اگر بخواهد روزه بگیرد باید از میزبان اجازه بگیرد و این موارد مربوط به روزه مستحبی است و نشان می دهد تا چه اندازه احکام اسلامی بر اخلاق نیکو در همه شرایط تأکید دارد.

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: همانطور که قرآن کریم می فرماید اخلاق نیکو انسان ها را بر گرد انسان جمع کرده در حالی که نفرت و کینه هم را از گرد انسان پراکنده کرده و موجب تنهایی و گوشه نشینی او می شود./968/پ203/س

ارسال نظرات