۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۳۲۳۰۰۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

هزار و 300 مداح در خراسان شمالی ساماندهی و شناسنامه‌دار شدند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به سخنان رهبری در دیدار اخیر با مداحان، گفت: اکنون در این استان افزون بر هزار و 360 مداح شناسایی، ساماندهی و شناسنامه‌دار شده‌اند.
حجت الاسلام خادمي

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع)، از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ساماندهی هیئات مذهبی و مداحان در استان خبر داد و گفت: تاکنون در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی هزار و 362 مداح شناسایی، ساماندهی و شناسنامه‌دار شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد 938 مداح برادر و 424 مداح خواهر هستند، ادامه داد: با ساماندهی مداحان استان، نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در مقاطع مختلف سال به ویژه پیش از آغاز ایام و مناسبت‌های مذهبی برای آن‌ها دوره‌های تخصصی مرتبط برگزار می‌کند.

 

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: در این راستا دوره‌های آموزشی مداحان در قالب کلاس‌های مقتل‌شناسی، مقتل‌خوانی، مفاهیم قرآنی، ادعیه، ادبیات فارسی و عربی برگزار شده و تلاش می‌شود تا از این طریق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان مبنی بر لزوم خرافه‌زدایی و آسیب‌زدایی از مداحی‌ها در عرصه عمل اجرایی شوند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی با یادآوری جایگاه و فرهنگ والای مداحی در مذهب تشیع، اظهار کرد: مداحی هنری مذهبی بوده که در فرهنگ تشیع جایگاه والا و مخاطبان بسیاری دارد از این رو اگر اشعار و مفاهیم استفاده شده در مداحی‌ها دارای محتوای عالی و شیوایی ادبی باشند بدون شک تأثیرگذاری، فرهنگ‌سازی و ماندگاری پیام آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند می‌بایست مداحان و ذاکران هیئات مذهبی را به سوی احیای کارکردهای دین هدایت کرده و مخاطبان خود را از نظر معنوی تقویت کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه مداحان می‌بایست نیروهای انقلابی و اسلامی پرورش داده و این نیاز ضروری جامعه اسلامی را پاسخ دهند، ادامه داد: جامعه مداحان می‌تواند از طریق بهره‌گیری از قدرت صوت و لحن، دین اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) را به درستی به مردم معرفی کند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: اگر مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت، اصول مداحی از جنبه‌های مختلف را به درستی رعایت کنند بدون شک اثرگذاری و ماندگاری پیام مداحی‌ها افزایش یافته و تبلیغات دینی در جامعه بهبود می‌یابد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ساماندهی هیئات مذهبی در استان نیز در همین راستا صورت گرفته است، افزود: اکنون هزار و 100 هیأت مذهبی در استان خراسان شمالی با تشکیل پرونده، ساماندهی شده و در حال فعالیت هستند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه از این تعداد 951 هیأت مذهبی ویژه برادران و 149 هیأت ویژه خواهران هستند، خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی هیئات مذهبی استان خراسان شمالی به منظور تشریح اصول و کارکردهای هیئات مذهبی، کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای رؤسای هیئات مذهبی و مداحان برگزیده سطح استان برگزار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی بر فعالیت هیئات مذهبی به صورت ویژه نظارت می‌کند، ادامه داد: این نظارت در حوزه‌هایی نظیر اصول و کارکردهای هیأت مذهبی، آسیب‌های عزاداری‌ و اخلاق در هیئات مذهبی اعمال می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از الزامات فعالیت هیئات مذهبی در استان، حضور روحانی در مراسم است، اظهار کرد: در این راستا نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اقداماتی از قبیل فراهم کردن امکانات اسکان و ایاب و ذهاب روحانیان، دعوت از اساتید برجسته حوزه در مناسبت‌های مختلف برای سخنرانی در هیئات، شناسنامه‌دار کردن میزبانان روحانیان، شناسایی رابطان فرهنگی در روستاها و استفاده از ظرفیت خیران برای ارتقای کارکرد هیئات مذهبی انجام داده است./9314/302/ب1

ارسال نظرات