۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۲۳۸۰۹
معاون آموزش حوزه­های علمیه تهران تشریح کرد؛

مهارت­ های مورد نیاز طلبه تراز تمدن اسلامی/ الگوی عملی­ بودن طلاب بهترین راه برای گرایش جوانان به حوزه

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه­ های علمیه تهران با اشاره به اینکه حوزه باید طلبه تراز جمهوری اسلامی را با همه قابلیت­ها تربیت کند، گفت: بنابراین باید افرادی را که از استعداد برتر، اصالت خانوادگی، تهذیب و اخلاق آراسته برخوردارند، در اولویت پذیرش قرار دهد.
حجت الاسلام محمد حسين کبيريان معاون آموزش حوزه علميه استان تهران

حجت­الاسلام محمدحسین کبیریان، معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه­های علمیه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره گزینش طلاب جدیدالورود به حوزه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوزه باید طلبه تراز جمهوری اسلامی را با همه قابلیت­ها تربیت کند، بنابراین طلابی که باید از استعداد برتر، اصالت خانوادگی، تهذیب و اخلاق آراسته برخوردارند را در اولویت پذیرش قرار دهد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است در آینده طلابی داشته باشیم که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، انقلابی باشند، باید طلابی که جنبه­های بصیرتی در آن ها احراز شده، در اولویت­های پذیرش قرار گیرند.

 

تفاوت­های نسل جدید حوزه نسبت به گذشته

معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه­های علمیه تهران با بیان تفاوت­های نسل جدید حوزه نسبت به گذشته، تصریح کرد: نسل جدید حوزه از نظر استعداد، آگاهی­های اجتماعی و داشتن مهارت­های خاص نسبت به نسل گذشته اولویت دارند، اما نسل گذشته طلاب از جهاتی امتیازاتی نسبت به نسل جدید دارند که از جمله آنها پشتکار و همت، اخلاص، اهداف متعالی، حوصله و وقت گذاشتن بیشتر و ممحز بودن در تحصیل و تهذیب از ویژگی‌های نسل گذشته حوزه به شمار می­آید.

 

وی افزود: نسل جدید حوزه کمی کم‌حوصله­تر بوده و به دنبال سرعت­ در رسیدن به اهداف نسبت به عمق بخشیدن در تحصیل، آموزش و کسب مهارت‌های لازم هستند.

 

الگوی عملی­بودن طلاب بهترین راه در گرایش جوانان به حوزه

حجت­الاسلام کبیریان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خروجی­های حوزه علمیه چگونه می­توانند در تکاپوبخشی و گرایش جوانان به حوزه نقش آفرین باشند؟ گفت: طبق فرمایش امام صادق(ع) که فرمودند «کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ ألسِنَتِکُم»، بهترین راه در این امر، الگوی عملی­بودن برای جوانان است.

 

معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه­های علمیه تهران با اشاره به تأثیرگذاری طلابی که دارای مجموع فضائل باشند، خاطرنشان کرد: اگر طلبه خروجی حوزه به تراز علمی مناسبی رسیده باشد و از نظر تهذیبی و اخلاقی، مهذبی شده باشد و از نظر بصیرت و ویژگی­های انقلابی، طلبه بصیری باشد، خود به خود جوانان هنگامی که چنین انسانی را با چنین مجموعه فضائلی ببیند، قطعا عاشق حوزه و نظام حوزوی خواهند شد و گرایش پیدا خواهند کرد و این بهترین روش تأثیرگذاری خروجی های حوزه است.

 

وی افزود: تبیین نظام حوزه که متأسفانه در این زمینه بسیار کم کار شده و جوانان با مسائل علمی و نظام حوزه و کاربرد­های یک طلبه در جامعه کمتر آشنایی دارند، می­تواند در جذب جوانان مؤثر واقع شود؛ خروجی حوزه می­تواند با تبیین صحیح نظام حوزوی، ساده زیستی و پرهیز از گرایش­های جناحی و انحراف از مسیر صحیح ولایت و آلوده­شدن به دنیا می­تواند انگیزه خوبی را در جوانان ایجاد کند.

 

حجت­الاسلام کبیریان با اشاره به مهارت‌های مورد نیاز طلبه تراز تمدن اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی، گفت: با توجه به اینکه طلبه باید خود را مبلغ سطح بین­المللی ببیند، علاوه بر تحصیل کامل علوم اسلامی، نیاز به آشنایی با علوم روز و مهارت­هایی مثل استفاده از رایانه، نرم­افزارهای مختلف اینترنت و وسایل ارتباط جمعی را بایستی دارا باشد.

 

معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه­های علمیه تهران افزود: یکی دیگر از مهارت­هایی که امروز طلبه تراز تمدن اسلامی برای تبلیغ جهانی نیاز دارد، آشنایی با حداقل یکی دو زبان زنده دنیا به ویژه عربی و انگلیسی است؛ شیوایی بیان و داشتن فن بیان از مهارت­هایی است که کمک می­کند طلاب آموخته­های خود را منتقل کنند.

 

وی بصیرت داشتن را از ویژگی­های طلاب برشمرد و گفت: آشنایی با مسائل روز و به تعبیر رهبر معظم انقلاب بصیرت داشتن و تشخیص مسائل سیاسی، انقلابی و حق از باطل در صحنه­های سیاسی و اجتماعی از مهارت‌هایی است که باید روحانیان داشته باشند تا بتوانند در آینده رهبری جامعه را عهده­دار شوند و مردم را به مسیر حق، اسلام، نظام و انقلاب اسلامی گرایش دهند./822/302/ب2

ارسال نظرات