۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۳۲۴۳۳۶
عضو جامعه مدرسین:

رسیدن به قله‌های اقتصادی در توان جوانان و مسؤولان است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیدن به قله‌های اقتصادی را در توان جوانان و مسؤولان کشور دانست و گفت: تا به حال هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره مسائل اقتصادی جدی گرفته نشده است.
حسيني خراساني
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری‌های اقتصادی سال‌های پیاپی توسط رهبر معظم انقلاب گفت: بحث اقتصاد و حل معضلات و مشکلات اقتصادی در کانون توجه جدی رهبر معظم انقلاب قرار دارد؛ امسال هم مسأله اقتصاد مقاومتی مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت که این مسأله نشانگر دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه علیرغم اهمیت مسائل اقتصادی آنچنان که شاید و باید مسؤولان امر این پیام یا هشدار و اعلام خطر را عملاً جدی تلقی نکرده‌اند؛ هر چند مسؤولان در مقام شعار و گفتار بحث‌هایی را مطرح کردند اما در مرحله عمل ثمره ملموسی مشاهده نشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: رهبری امسال خواسته‌اند که از مرحله شعار، کنفرانس و سخنرانی گذر کرده و پا به مرحله اقدام و عمل بگذاریم.
وی در اشاره خود به مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی گفت: مقصود از اقتصاد مقاومتی به عنوان یک طرح عظیم ملی، انقلابی همان مقاوم سازی بنیه اقتصادی کشور است و مقاوم سازی بنیه اقتصادی کشور معنایش این است که اگر کشور و ملت ما در شرایطی قرار گرفتند که زیاده‌خواهان و زورگویان جهانی به سرکردگی آمریکا، اسرائیل و انگلیس خواستند ملت، کشور و نظام را در حصر قرار دهند، تحریم و بایکوت کنند، حصر و تحریم‌های اقتصادی کشور، نظام اقتصادی ما را نلرزاند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: برای این که اقتصاد کشور در برابر تصمیم‌گیری‌های نا بحق و تکان‌های ناجوانمردانه جهان‌خواران دچار لرزش، لغزش و آسیب نشود؛ بایستی از اتکای اقتصاد کشور به نفت رها شده و به جای تک محصولی و تک درآمدی بودن تولیدات داخلی و صنایع ملی را از جهت کمی و کیفی مورد تقویت، توسعه و حمایت قرار دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی افزود: یکی از راهکارهای رسیدن به تحقق اقتصاد مقاومتی در حقیقت هماهنگ عمل کردن دستگاه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در بین دولتمردان و مردم است؛ در این رویکرد بایستی بخش خصوصی به طور جدی مورد حمایت و تقویت قرار گیرد و در مسائل اقتصادی دولت نباید با ملت رقابت کند بلکه دولت باید حامی بخش خصوصی باشد.
وی نقش دولت در اقتصاد کشور را ناظر، مدیر، هادی و حامی توصیف کرد و گفت: دولت نباید خود اقتصاد را تصاحب و تملک کند و به نحوی به رقابت با ملت بپردازد؛ یکی از راهکارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به آموزه‌های بهت انگیز دینی است که دولت و ملت و دیگر دستگاه‌ها باید در عمل، پایبندی به این اصول اسلامی مانند قناعت را رعایت کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره مبانی دینی و اسلامی اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: یکی از اصول دوری از اسراف و تبذیر و ریخت و پاش بیمورد و بی رویه امکانات دولت و ملت است؛ یکی از اصول مهم صرفه‌جویی در مصرف امکانات کشور و سرمایه‌های ملی مانند آب، برق، گاز، بنزین و امثال این‌هاست؛ صرفه جویی در مصرف امکانات نه به معنای ریاضت و در تنگنای زندگی و معیشت گرفتار آمدن بلکه به معنای بهره‌مندی بهینه از امکانات و سرمایه‌های ملی و کشور است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی عناصر طرح ملی اقتصاد مقاومتی را اولویت‌بندی در سرمایه‌گذاری دانست و گفت: ممکن است در شرایط عادی ساخت و سازها و فراهم نمودن امکانات و فضاهایی جهت تفریح و تفرج و مانند این‌ها برای یک ملت و یک کشور مانند ایران که در مسیر پیشرفت است لازم باشد اما در شرایطی که قرار است با تحریم‌های ناجوانمردانه مواجهه کنیم و در این جنگ تمام عیار دشمن فاتح و پیروز شویم بایستی از سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های ملی و صرف بودجه مملکت اولویت بندی کنیم.
وی در مثالی با اشاره به ساختمان‌های شیک، مجلل، وسیع، گسترده و مجهز به امکانات پیشرفته و مدرن که نشانه پیشرفت یک کشور، توسعه و ترقی اقتصادی است، گفت: در شرایطی که در حال جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن بی رحم هستیم چنین هزینه هایی ضرورتی ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مقصود خود را از مثال‌های گذشته اینطور توضیح داد: تمام دستگاه‌ها باید به صورت مؤثر به صورت هماهنگ عمل کنند یعنی نهادهای فرهنگی و دینی در مقاوم‌سازی اقتصاد اسلامی با استفاده از آموزه‌های دینی به جا و به موقع و مناسب اطلاع رسانی کنند و نهادها و سازمان‌های اقتصادی برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسی شده و مستند به مطالعات کارشناسانه را ارائه و اجرا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ابراز داشت: دولت و دستگاه‌های ذیربط در هزینه کردن بودجه، امکانات و سرمایه کشور و ملت اولویت بندی کنند و چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند بایستی برای این امر خطیر و حساس قرارگاه، فرمانده و نیروهای زبده‌ای معین شوند و مسأله اقتصاد مقاومتی را به مثابه یک دفاع ملی در برابر هجمه گسترده و بیرحمانه اقتصادی دشمن تلقی کنند.
وی در پایان گفت: به دور از هر گونه مبالغه‌ای کشور، ملت، جوان، مسؤولان و مدیران نظام اسلامی اگر همت و اراده کنند و بخواهند قدرت آن را دارند که به قله عزت اقتصادی برسند؛ امیدواریم در این سال هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم شاهد حل معضلات و مشکلات و شکوفایی و توسعه و پیشرفت اقتصادی در کشور باشیم./836/ت302/ج

 

ارسال نظرات