۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۳۲۵۶۲۱
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد مطرح کرد؛

پاسخ امام جواد به 30 هزار سؤال در مدت امامت/ جوادالائمه مولود پربرکت اهل‌بیت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به سیره علمی و اخلاقی زندگی امام جواد(ع)، گفت: در میان امامان مولودی پربرکت‌تر از امام محمد تقی(ع) نبوده است، ایشان در زمان حیات خویش 30 هزار سؤال از علم‌های مختلف را بدون کمترین تأمل جواب داده‌اند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، ظهر امروز در برنامه سمت خدا شبکه سوم سیما، به تبیین راهکارهای صبر در برابر مشکلات پرداخت و گفت: بیش از 100 آیه در قرآن کریم درباره صبر بر مشکلات وارد شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که یکی از راهکارهای افزایش صبر در مشکلات تصبر و وانمود کردن به صبر است، گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فردی که خودش را به صبر وادار کند خداوند به او صبر عطا می‌کند.

 

وی با اشاره به آیه «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق و لنجزین الذین صبروا اَجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»، گفت: هر چیزی نزد انسان‌ها است از بین می‌رود و آنچه که نزد خداوند است ماندنی است، بنابراین افرادی که در برابر مشکلات صبر پیشه کنند، خداوند بهترین پاداش را به آنها اعطا می‌کند.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: برخی از تقدیرات و گرفتاری‌های انسان به فعالیت‌ها و گناهان انسان مربوط نمی‌شود و این سختی‌ها بخشی از تقدیرات فرد است، بنابراین باید افراد در این مشکلات صبر داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد بیان کرد: اصل بندگی تنها به عبادت و نماز نیست، بلکه اصل تسلیم و رضایتمندی از خداوند است و در روایتی از امام علی(ع) آمده است که حقیقت دین اسلام این است که در برابر خدواند تسلیم شویم.

 

وی با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان(ع) مبنی بر «مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ ابْتَلاَهُ اللهُ بِکبَارِهَا»، گفت: اگر فردی بلای کوچک زندگی را بزرگ جلوه دهد، خداوند بلای بزرگ‌تری به او می‌دهد که این حادثه را فراموش کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه عنوان داشت: برخی افراد در برابر سختی‌ها بلاهای کوچک زندگی گله و شکایت بسیاری می‌کنند و این امر سبب می‌شود که به بلاهای بزرگ‌تری مبتلا شوند، بنابراین بهترین رفتار این است که سختی‌های کوچک را تحمل کنیم تا به بلاهای بزرگ‌تر گرفتار نشویم.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد ابراز کرد: توجه به مصائب اهل بیت(ع)، حضرت زینب(س) و مصائب امام حسین(ع) سبب می‌شود که انسان گرفتارهای خویش را کوچک بشمارد و فراموش کند.

 

وی به پاداش صبر بر مصیبت فرزند اشاره کرد و عنوان داشت: امام صادق(ع) در روایتی آورده است که اجر و ثواب صبر برای فرزند که پیش از پدر در گذرد، بیشتر از هفتاد پسری است که پس از او بمانند و به یاوری امام زمان(عج) برسند.

 

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است، پاداش صبر شیعیان در بلاها از صبر امامان بیشتر است، زیرا که ما حکمت بلاهای زندگی را می‌دانیم، اما شیعیان حکمت سختی‌های زندگی را نمی‌دانند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد ابراز کرد: ما نباید از خدواند بخواهیم که امتحان و بلا نداشته باشیم، بلکه باید این خواسته را از خداوند داشته باشیم که توانایی صبر و تحمل در برابر این امتحانات و مشکلات زندگی را به ما بدهد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به سیره علمی و اخلاقی زندگی امام جواد(ع) پرداخت و گفت: در میان امامان مولودی پربرکت‌تر از امام محمد تقی(ع) نبوده است.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حضرت امام رضا(ع) تا سن 50 سالگی فرزنددار نشده بود، اما ایشان تسلیم محض خداوند بودند، اما دشمنان اهل بیت(ع) ایشان را تحت فشار قرار داده‌اند و شیعیان از جهت جانشینی امام هشتم نگران بودند، بنابراین با دنیا آمدن امام جواد(ع) این شایعات برطرف است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد ابراز کرد: امام جواد(ع) در سن 8 سالگی به امامت رسیده‌ و جانشین امام رضا(ع) شدند و در زمان حیات خویش 30 هزار سؤال از علم‌های مختلف را بدون کمترین تأمل جواب داده‌اند و همچنین در جلسه‌ای که 80 نفر از عالمان ادیان مختلف از ایشان پرسشگر بودند، اما ایشان جواب آنها دادند./998/202/ب2

ارسال نظرات