۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۳۲۵۹۹۵
مدیرکل فرهنگی جامعة المصطفی خبرداد؛

رشد 80 درصدی اعتکاف در خارج کشور در سال 95

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مرادی دولت‌آبادی با بیان این که صدور فرهنگ اعتکاف در دستور کار جامعة المصطفی قرار دارد، گفت: در حال حاضر علاوه بر کشورهایی که در سال گذشته اعتکاف را برگزار کرده‌اند کشورهای انگلستان، اوگاندا، آذربایجان، آفریقای جنوبی، بنگلادش، بورکینافاسو، بوسنی، تانزانیا، ترکیه، روسیه، غنا و کامرون برای برگزاری اعتکاف اعلام آمادگی کرده‌اند.
حجت الاسلام مرادي دولت آبادي

حجت‌الاسلام حسین مرادی دولت‌آبادی، مدیرکل فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: اعتکاف از سنت‌های عبادی اسلامی است که تمام گروه‌ها و مذاهب اسلامی در اصل آن اتفاق‌نظر دارند و قرآن کریم هم به این عبادت اشاره دارد.


وی با بیان این که در نوع برگزاری اعتکاف میان مذاهب اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد، گفت: شیعه به عنوان مذهب مترقی و پویای اسلامی اعتکاف را در ایام البیض ماه رجب و همچنین ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام مرادی دولت‌آبادی با بیان این که اعتکاف در تربیت اخلاقی و فرهنگی معتکفین تأثیر زیادی دارد، خاطرنشان کرد: اعتکاف بازگشت انسان و عبد به معبود خود است و بهترین برنامه توحیدی است که فرد می‌تواند در برابر معبود خود عکوف کند و به رشد و بالندگی وجودی خود نزدیک شود.


وی با اشاره به شبهاتی که اهل سنت نسبت به برخی اعمال شیعیان و زیارت قبور اهل‌بیت(ع) مطرح می‌کنند، ابراز داشت: اعتکاف می‌تواند به عنوان تجمع توحیدی شیعه در برابر شبهه افکنی‌های بیرونی مطرح شود و کارکرد دیگر اعتکاف این است که می‌تواند در برابر عرفان‌های نوظهور و کاذب مؤثر باشد و عرفان اصیل و واقعی شیعی را جهت رسیدن به معنویت به تمام دنیا نشان دهد.


مدیرکل فرهنگی جامة المصطفی با بیان این که اصل اعتکاف مورد قبول تمام مذاهی اسلامی است و در زمینه تقریب مذاهب هم می‌تواند کارایی داشته باشد، افزود: در اعتکاف فرد با آمادگی روحی وارد مسجد می‌شود و در این سه روز، روزها را روزه می‌گیرد و شب‌ها را به تهجد می‌پردازد که موجب زیاد شدن معرفت فرد به خداوند می‌شود.

 

وی با بیان این که می‌توان در اعتکاف دوستان بسیار خوب مذهبی پیدا کرد، ابراز داشت: انسان می‌تواند با خلوتی که در اعتکاف دارد از زندگی ماشینی و فضای مجازی جدا شود و بین خود و خدا یک ریسمان محکم و مطمئن را ایجاد کند و به مقام انسان کامل نزدیک شود.

 

حجت‌الاسلام مرادی دولت‌آبادی با بیان این که اعتکاف زمینه‌ساز حضور اجتماعی اخلاقی افراد در جامعه است، گفت: از این جهت که شرکت در اعتکاف فرد را از نظر اخلاقی و تربیت اجتماعی به تعالی و کمال می‌رساند، آن فرد مانند یک سفیر از طرف مسجد برای جامعه خواهد بود و می‌تواند در این سه روز صفات اخلاقی را در خود پرورش دهد و سپس به روح جامعه منتقل کند و همچنین می‌تواند به وسیله عهدی که با خدای خود می‌بندد از رفتار سوء خود فاصله بگیرد و به رشد و امنیت اخلاقی جامعه کمک کند.

 

وی با بیان این که اعتکاف یکی از پتانسیل‌های قوی نظام مقدس جمهوری اسلامی است که روند رو به رشدی دارد، افزود: و از آن جا که این عمل در جمهوری اسلامی احیا شد، هر چقدر که ما بتوانیم عمق بیشتر به آن بدهیم از جامعه بهتر و اخلاقی‌تری برخوردار خواهیم بود و ضریب امنیتی و اخلاقی جامعه را ارتقا خواهد داد.

 

مدیرکل فرهنگی جامعة المصطفی با اشاره به این که جامعة المصطفی از اعضای اصلی شورای سیاست‌گذاری اعتکاف کشور است، گفت: جامعه المصطفی توسعه اعتکاف را در خارج از مرزهای ایران در دستور کار خود قرار داده است و با تلاشی که انجام شده در سال گذشته در کشورهای تایلند، ساحل‌عاج، سیرالئون، لبنان، کومور، آلمان، نروژ، هند، نیجریه، افغانستان، پاکستان و بسیاری از کشورهای دیگر بیش از سه هزار معتکف داشته‌.

 

وی با بیان این که هدف جامعة المصطفی برای سال 95 رشد 80 درصدی اعتکاف در کشورهای دیگر است، اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای انگلستان، اوگاندا، آذربایجان، آفریقای جنوبی، بنگلادش، بورکینافاسو، بوسنی، تانزانیا، ترکیه، روسیه، غنا و کامرون برای برگزاری اعتکاف اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام مرادی دولت‌آبادی با بیان این که اعتکاف در عرصه بین‌الملل در 80 نمایندگی جامعة المصطفی در 80 کشور دنیا پیگیری می‌شود، یادآور شد: ملیت‌های مختلف به دنبال این هستند که با هدایت و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی اعتکاف را برگزار کنند و اعتکاف به وسیله طلاب جامعة المصطفی که در حال حاضر 35 هزار طلبه و 45 هزار فارق التحصیل هستند به دنیا مخابره و فرهنگ‌سازی می‌شود.

 

وی با بیان این که سنت اعتکاف از ایران به دنیا صادر شده است، گفت: اعتکاف رمضانیه که مورد اتفاق شیعه و سنی است در دنیا از رونق خوبی برخوردار است و در ایران هم در مشهد، قم و گرگان به وسیله جامعة المصطفی برگزار می‌شود، و در اعتکاف رجبیه هم نزدیک به 500 نفر از طلاب خارجی در قم معتکف خواهند شد که آمار قابل ملاحظه و خوبی است./843/

ارسال نظرات