موجودی خلیفة الله است که با توانایی بر انجام گناه، مسیر بندگی را در پیش بگیرد/ انسان باید نگاه ابزاری به لذات دنیوی داشته باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به قدرت اختیار انسان گفت: علاقه فرشتگان به تسبیح است و به گونه ای نیست که بتواند آن را انجام دهد اما این کار را نکند.
وی افزود: وقتی که موجودی هر لحظه می تواند کار خوب یا بد انجام دهد مسأله فرق می کند، امتحان الهی یعنی برای انسان شرایطی پیش بیاید که بر سر دو راهی باشد، خداوند می خواهد بییند که انسان چه کاره است از این رو او را امتحان می کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که به اندازه ای باید حوادث پیش بیاید که برای هر انسانی شرایط انتخاب فراهم شود، اظهار داشت: با این کار فهمیده می شود انسان چه کاره است، حسن و قبحی که در افعال اختیاری به کار می رود برای چیزهایی است که نتایجی بر آن ها مترتب می شود.
وی ادامه داد: احسان به والدین، احسان به فقرا و مستمندان کار خوبی است چون پاداش و نتیجه خوبی برای انسان دارد،اگر انسان قدرت انتخاب نداشته باشد اصلا انسان نخواهد بود و اهداف الهی اجرایی نمی شود، پاداش و عذاب نیز در سایه همین اختیار انسان است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در هر آن چند انتخاب و چند امتحان برای انسان وجود دارد، ابراز داشت: موجودی خلیفة الله می شود که بتواند گناه انجام دهد اما این کار را نکرده و مسیر بندگی را در پیش بگیرد، انسان دائما در حال امتحان است.
وی عنوان کرد: برای این که انسان به مقامات بالا برسد باید زمینه های فساد وجود داشته باشد، خداوند عیب ها را برای این آفرید که کسانی باشند تا با چشم پوشی از بدی ها راه بندگی را در پیش بگیرند، اگر جاذبه جنسی نبود خلقت در آدم و حوا می ماند و فرزندی خلق نمی شد؛ برای تحقق اهداف حکیمانه الهی باید مسائلی وجود داشته باشد.
یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ممکن است گفته شود اگر جاذبه جنسی محدود بود هم بشر باقی می ماند و هم مشکلات به وجود نمی آمد اما حکمت الهی این است که انسان باید دائما در حال انتخاب قرار گیرد تا فهمیده شود که آیا از طریق حلال یا حرام خود را ارضا می کند.
وی اضافه کرد: امتحان به معنای فراهم شدن زمینه انتخاب برای انسان است، هنر زمانی است که وسایل گناه فراهم باشد اما انسان به سمت گناه نرود، اگر جاذبه های دنیا نبود رشد کمی انسان ها پیدا نمی شد؛ زمینه باید برای انتخاب فراهم باشدکه هویت و جوهره انسانی مشخص شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی پرسیده می شود آیا جمع بین دنیا و آخرت ممکن است یا خیر، گفت:برخی می گویند اگر این جمع ممکن است چرا در تعبیرات گفته می شود که دنیا وآخرت همانند دو هوو هستند که در یک جا جمع نمی شوند، باید گفت که بین دنیا وآخرت می توان جمع کرد که همه لذایذ دنیوی و اخروی نصیب انسان شود البته یک شرط نیز دارد.
وی افزود: شرط جمع این است که انسان نگاه ابزاری به دنیا داشته باشد یعنی نباید دنیا را برای دنیا خواست، مسائل دنیوی نیز می تواند وسیله ای برای رسیدن به خداوند متعال باشد اما باید به آن ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به بندگی و مسیر الهی نگاه کرد./1323/پ202/ج1