۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۲۴۲۸۱
آیت الله کعبی:

رسالت حوزه های علمیه دفاع از دین با روحیه جهادی و عزم انقلابی است

آیت الله کعبی با بیان این که رسالت حوزه های علمیه دفاع از دین با روحیه جهادی و عزم انقلابی است، گفت: این گونه نیست که حوزه علمیه تنها به دنبال تعلیم و تعلم است بلکه حوزه علمیه بستر ساز جهاد است و هنگامی که جهاد تعطیل شود و روحیه جهادی از بین رود پیشرفت اسلام تمام می شود.
آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم گرامی داشت شهدای روحانی که در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان برگزارشد با گرامی داشت روز معلم به بیان فضیلت علم و جهاد پرداخت و گفت: آیات پایانی سوره حج در زمینه جهاد سخن می گویند؛ جهاد اعم از جهاد با مشرکین و جهاد با نفس به معنای تلاش و کوشش با تمام ظرفیت و توان جهت تحقق حاکمیت الله است.

 

وی ادامه داد: در جهاد سه عنصر تلاش و کوشش بی پایان، تلاش در راه خدا یعنی دفاع از کیان جامعه و عزت اسلامی و مقابله با دشمنان خواه شیاطین داخلی خواه دشمنان اسلام نهفته است؛ جهاد همانند نماز و روزه و سایر احکام اسلامی تعطیل بردار نیست؛ تنها در جهاد ابتدایی اختلاف نظر وجود دارد که برخی فقها بیان می کنند مشروط به اذن و رهبری امام معصوم(ع) است و برخی از فقهای معاصر نیز عقیده دارند اگر فقیه جامع الشرایط جهاد را مصلحت بداند واجب می شود و متوقف بر اذن امام معصوم(ع) نیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرایط کنونی را مناسب جهاد ابتدایی ندانست و گفت: جهاد ابتدایی به معنی این است که جامعه اسلامی به قدری قدرتمند باشد که برای گسترش اسلام، جهان کفر را به اسلام دعوت کند و اگر آنها نپذیرفتند به جهاد با آنها بپردازد اما متأسفانه امروزه وضعیت جامعه اسلامی به گونه ای است که اگر درهر منطقه ای از جهان جهاد شود دفاعی است زیرا امت اسلامی دارای ضعف است و سرزمین اسلامی غصب شده و اقتصاد اسلامی نیز تحت تأثیر اقتصاد کفر است.

 

وی با بیان این که جهاد در فرهنگ قرآن و فقه اسلامی به جهاد نظامی خلاصه نمی شود، گفت: جهاد شامل جهاد اخلاقی، علمی ، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و تمامی عرصه ها می شود و متعلق آن نیز حاکمیت الله است و حتی و جود حوزه های علمیه نیز به جهت تحقق جهاد فی سیبل الله است؛ آیه نفر بدین معنی است که با روحیه بسیجی و عزم  جهادی حرکت علمی داشته باشیم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این گونه نیست که حوزه علمیه تنها به دنبال تعلیم و تعلم است بلکه حوزه علمیه بستر ساز جهاد است و به عبارت دیگر رسالت حوزه های علمیه مرزبانی و دفاع از دین با روحیه جهادی و عزم انقلابی است؛ اسلام با جهاد پیش رفته است و هنگامی که جهاد تعطیل شود و روحیه جهادی از بین رود پیشرفت اسلام تمام می شود.

 

وی به اصول پیشرفت و تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: اجرای فقه، عدالت، مصلحت عمومی، رونق اقتصادی، از جمله اصول پیشرفت و تمدن اسلامی هستند اما رکن اصلی پیشرفت، جهاد است؛ امام علی(ع) بیان می کند اگر در جامعه ای جهاد تعطیل شود آن جامعه دگرگون و عقب مانده می شود.

 

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: در صورت نیاز، حمل سلاح از وظایف طلبگی است؛ طلبه علاوه بر وظیفه ذاتی خود که کسب علم است باید زاهد و مجاهد نیز باشد؛ طلبه باید نیت کند در صورت نیاز در راه خدا مبارزه کند و اگر طلبه دارای روحیه جهادی باشد موفق خواهد بود و از این رو روحانیتی که در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت حاضر شده ا ند باید به عنوان الگو در حوزه های علمیه معرفی شوند.

 

وی اضافه کرد: دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرده است به تدریج مسابقه مادی گرایی و تجمل گرایی جایگزین جهاد شود و حتی تلاش می کند حوزه های علمیه را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ دشمنان دین و مکتب اهل بیت از این که در ایران ملتی با روحیه مقاومت در مقابل آنها ایستاده است ناراحت هستند و می خواهند این روحیه را از ملت ایران بگیرند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان جریان های فکری در داخل ایران پرداخت و گفت: اکنون در ایران دو جریان فکری وجود دارد، یک جریان به زعامت رهبر معظم انقلاب در اندیشه حاکمیت دین در ایران و جهان بر پایه فقه آل محمد(ص) است و عقیده دارد بر پایه فقه و جهاد و پیشرفت علمی می توان به سمت تمدن اسلامی حرکت کرد و در مقابل جریان دیگری عقیده دارد تنها راه حل مشکلات، ارتباط با دنیا و جامعه بین الملل است که منظور آنها از جامعه بین الملل آمریکا، انگلیس و چند کشور قلدر دیگر است.

 

وی ادامه داد: این گونه افراد حتی اگر در گذشته افرادی انقلابی بوده اند امروزه انقلابی خسته هستند و نسبت به آرمان های انقلاب از جمله جهاد و شهادت احساس پشیمانی دارند و تلاش می کنند مسابقه مادی گرایی را به فرهنگ تبدیل کنند و کالاهای خارجی و الگوی غربی را توسعه می دهند؛ این دسته بسیج را افراطی معرفی می کنند و در اقلیت قرار می دهند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که دشمنی با آمریکا دارای منطق شرعی، اجتماعی و سیاسی است، گفت: ما از روی احساسات مرگ بر آمریکا نمی گوییم بلکه آمریکا دشمن بشریت و اسلام است، اکنون آمریکا با صراحت بیان می کند به هیچ وجه اجازه نمی دهیم ایران به نظام بانکی دسترسی پیدا کند و این یعنی تحریم ها ادامه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: نمایند گان مجلس سنای آمریکا گفته اند هرکسی که گمان می کند آمریکا در برجام به دنبال ایجاد گشایش رابطه با ایران است در وهم بسر می برد زیرا برجام برای تنگ کردن حلقه محاصره ایران است؛ امام معصوم بیان می کند در عهد خود با دشمن تا جایی پایبند باشید که دشمن پایبند است./1324/پ202/ج

 

ارسال نظرات