۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۲۴۷۶۷
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

انواع غضب و راه های مقابله با آن

حجت الاسلام قریشی خشم را به دو نوع ممدوح و مذموم تقسیم بندی کرد و گفت: خشم ممدوح مانند خشم موسی(ع) بر هارون بعد از دیدن گوساله پرستی مردم که ریشه در رضای خدا و اجرای احکام الهی دارد.
کظم غیظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد کاظم قریشی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام کاظم(ع) که در مسجد امام هادی(ع) شاهین شهر برگزار شد، گفت: امام هفتم شیعیان(ع) ملقب به کاظم بودند به معنای کسی که بسیار کظم غیظ می کردند و خشم خود را فرو می بردند.

 

وی ادامه داد: در حدیثی از امام کاظم(ع) نقل شده است "کسی که غضب خود را از مردم ابراز نکند خداوند در روز قیامت غضبش را از او بر می دارد"، خداوند وعده کرده است تا گناهان کسانی را در که در این دنیا بر خشم خود بر خلق خدا غلبه می کنند ببخشد و غضبش را اعمال نکند.

 

کارشناس مذهبی افزود: اما سوال اینجاست که آیا خشم و غضب یک صفت خوب است یا بد و ناپسند، اگر غضب کردن همواره ناپسند است پس چرا خداوند هم غضب می کند و اگر همواره پسندیده است، پس چرا کظم غیظ و فروبردن خشم در اسلام توصیه شده است، جواب این است که هم خشم مذموم داریم و هم خشم ممدوح و هر دو در اسلام بیان شده است.

 

حجت الاسلام قریشی در ادامه بیان داشت: وقتی حضرت موسی(ع) 40 روز به کوه طور رفت و برادرش هارون را به جانشینی برگزید و پس از بازگشت مشاهده کرد که مردم گوساله پرست شده اند، موسی(ع) با دیدن این صحنه عصبانی شد و بر هارون خشم گرفت و مو و ریش او را کشید و غضبش را ابراز کرد.

 

وی افزود: غضب موسی(ع) برای دغدغه او برای هدایت مردم و ناراحتی اش از انحراف مردم از راه خداپرستی بود، فلذا این خشم برای خدا و در راه خداوند بود و خشم ممدوح به حساب می آید، پس اگر ریشه غضب و خشم در راه خدا و تبلیغ احکام الهی و هدایت انسان ها با انگزه الهی باشد، پسندیده و ممدوح است.

 

کارشناس مذهبی ابراز داشت: خشم مذموم وقتی است که ریشه غضب انسان به عوامل غیر الهی برگردد، ریشه غضب ناپسند می تواند در حرص، کبر، حسد و حب مال باشد، همچنین کم حوصلگی، عدم اعتماد به نفس و سوء ظن هم می تواند ریشه های غضب های مذموم باشند.

 

حجت الاسلام قریشی در ادامه گفت: حضرت یونس(ع) هم وقتی خود را تنها یافت و خیال کرد خداوند او را در مشکلات به حال خودش رها کرده است، دچار خشم نا بجا شد، هر چند غضب یونس(ع) برای خدا و در راه خدا بود، اما چون نا بجا بود و زود قضاوت کرد، غضب نا پسند به حساب می آید که آیات مربوط به آن در قرآن را در نماز غفیله می خوانیم.

 

 وی ابراز داشت: تغییر حالت فیزیکی راه حل درمان و غلبه بر خشم بی جا از دیدگاه روانشناسی است، یعنی اگر ایستاده ایم بنشینیم یا  اگر نشسته ایم راه برویم یا آب سرد بر صورت خود بزنیم، همچنین خواندن سوره "والعصر" و گفتن ذکر" لا حول و لا قوه الا باالله" هم از دیدگاه اسلام برای غلبه بر خشم سفارش شده است.

 

کارشناس مذهبی در پایان اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند" خداوند به یکی از پیامبرانش فرمود که" ای فرزند آدم وقتی خشمگین می شوی مرا یاد کن تا من هم تو را یاد کنم و تو را هلاک نسازم"، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و ذکر" انا لله و انا اله راجعون" نیز از سوی علمای اسلام برای غلبه بر خشم سفارش شده است./202/869/ب1

ارسال نظرات