۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۲۵۷۰۵
امام جمعه شهرستان قهدریجان:

تقوا و صبر دو گنج پنهان در زندگی انسان هستند

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به آثار و برکات علم در زندگی و اهمیت علم در دین اسلام، گفت: علم زمینه سازی است برای تأثیر پذیرفتن از آیات الهی، و اینکه امام علی(ع) در نهج البلاغه توصیه می‌کنند به عدم حیا داشتن از علم آموزی و کسب علم به علت جایگاه و اهمیت علم است.
حجت الاسلام هاشمی امام جمعه قهدریجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام قاسم هاشمی، امام جمعه شهرستان قهدریجان، ظهر امروز، در مصلای این شهرستان، با بیان اینکه علم آموزی را نباید تعبیر به مدرک گرایی کرد، گفت: علم و دانش یادگرفتن و جهل زدایی با مدرک گرایی تفاوت بسیاری دارد، علم می‌تواند انیس تنهایی انسان باشد و انسان باید همواره در جستجوی علم باشد.

 

وی در ادامه افزود: اولین معلم خداوند است، علم زمینه سازی است برای تأثیر پذیرفتن از آیات الهی، و اینکه امام علی(ع) در نهج البلاغه توصیه می‌کنند به عدم حیا داشتن از علم آموزی و کسب علم به علت جایگاه و اهمیت علم است، خداوند به علم قسم یاد کرده است، خداوند قسم خورده است در قرآن به قلم و آنچه که قلم می‌نویسد، قلم وسیله و نماد علم اندوزی است که خدا به آن قسم یاد می‌کند.

 

امام جمعه قهدریجان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون اهمیت علم و مذمت جهل، خاطرنشان کرد: توصیه‌های اهل بیت (ع) و خداوند همواره بر علم اندوزی بوده است و همه این آیات و روایات بیان کننده جایگاه والا و مهم علم است.

 

ایمانی که صبر نداشته باشد به درد نمی‌خورد

حجت الاسلام هاشمی در ادامه اظهار کرد: امام علی(ع) بر صبر و مقاومت داشتن تأکید می‌کنند، ایشان جایگاه صبر نسبت به ایمان را مانند سر نسبت به بدن می‌دانند، ایمانی که صبر در آن نباشد به درد نمی‌خورد، تقوا و صبر دو گنج پنهان هستند که اگر استقرار دائمی در انسان پیدا کنند نتایج بسیار خوبی را در آینده انسان نشان خواهد داد و سر بزنگاه‌هایی صبر کار خود را می‌کند و اثر بخشی خود را در زندگی انسان نشان خواهد داد.

 

استاد حوزه و دانشگاه صبر را مرهم انسان در مصیبت‌ها و سختی‌ها ذکر کرد و گفت: نهادینه کردن صبر در وجود انسان نیازمند تکرار و تمرین است، اگر بردبار نشویم در برابر حوادث ناگهانی کم می‌آوریم و تحمل و مقاومت در برابر مشکلات را از دست خواهیم داد، خداوند مژده داده است به انسان‌ها صبور و شکیبا و در قرآن ذکر شده است که خدا اهل صبر و بردباری را دوست دارد و پاداش صابرین را بی حساب خواهد داد.

 

صبر در برابر شهوت به علت عفت است

وی یکی از مهم ترین اقسام صبر را صبر در برابر نفس و شهوات و امیال نفسانی دانست و تصریح کرد: کسی که در برابر شهوات صبر می‌کند درواقع دارای ویژگی عفت است، نوعی دیگر از صبر در برابر ثروت است، کسی اگر صبر داشته باشد پولدار شود مست نخواهد شد و با بی‌پولی و فقر پست نخواهد شد.

 

حجت الاسلام هاشمی با بیان این‌که صبر همواره با پیروزی همراه است، اظهار کرد: انسان دارای قوه عقل در کنار شهوت است، حیوانات نمی‌توانند در برابر شهوت صبر کنند چون از عقل برخوردار نیستند ولی انسان زمانی که با عقل در برابر شهوت ایستادگی کند در حقیقت از صبر خود استفاده کرده است و این از نشانه‌های انسانی است که با استفاده از عقل و صبر تسلیم شهوت نشود./1304/202/ب3

ارسال نظرات