۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۲۷۵۹۱
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه‌های علمیه حافظان دیانت مردم‌اند

آیت الله فاضل لنکرانی نقش حوزه‌های علمیه را حافظان دیانت مردم دانست و گفت: حوزه‌های علمیه نگهدار دین و دیانت مردم هستند و در اوج فتنه‌ها روشنگری و بیدارگری دارند هم چنین آنها از افکار انحرافی مراقبت می‌کنند تا این تفکرات نتواند بر روح و جان مردم نفوذ کند و آنها را از خط ولایت جدا کند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار ظهر امروز در مراسم آیین عمامه گذاری طلاب که با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه قزوین و امام جمعه استان قزوین در شبستان امیرالممنین مسجدالنبی قزوین برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت علی اکبر با اشاره به جایگاه رفیع حوزه‌های علمیه گفت: پس از جهاد و ایثار و فداکاری انبیا و اولیای الهی حوزه های‌علمیه متکفل بقای دین بوده‌اند.

 

وی در ادامه افزود: آنچه که دین را به خصوص در عصر غیبت کبری در میان جامعه باقی گذاشته است و جامعه را متزین به احکام واقعی شریعت کرده است حوزه‌های علمیه بوده است که به حق نقش بسیار عمیقی در تداوم و بقای دین داشته اند.

 

حوزه‌های علمیه حافظان دیانت مردم‌اند

عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش حوزه‌های علمیه را حافظان دیانت مردم دانست و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه نگهدار دین و دیانت مردم هستند و در اوج فتنه‌ها روشنگری و بیدارگری دارند هم چنین آنها از افکار انحرافی مراقبت می‌کنند تا این تفکرات نتواند بر روح و جان مردم نفوذ کند و آنها را از خط ولایت جدا کند.

 

آیت‌ الله لنکرانی در ادامه حفاظت از دیانت را از فلسفه‌های وجودی حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: مردم به خوبی به ارزش روحانیت و حوزه‌های علمیه واقف هستند و همان طوری که در نظام ما از بدو حدوث تاکنون روحانیت به همراهی مردم حافظ این نظام و موجب استمرار آن بوده‌اند در آینده هم همین طور خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه در روایات برای طالبان علم در پیشگاه خداوند و ملائکه الهی و تمام موجودات عالم ارزش بسیار بالایی بیان شده است ابراز کرد: حوزه های علمیه طالبین علم دارد و عنوان اصلی طلبه به معنای طالب علم چیزی است که از روایات گرفته شده است طلب علم به عنوان یک شغل و حرفه برای امرار معاش نیست بلکه یک سرمایه عظیم معنوی است که در پرتو آن انسان به سعادت می رسد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به روایات زیادی که برای طالب علم بیان شده است خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند یک ساعت مذاکره علمی برای طالب علم از تشییع هزار جنازه شهید بالاتر است و در روایت دیگری فرموده‌اند یک ساعت مذاکره علمی از هزارشب نماز خواندن و دوازده هزار قرائت قرآن کردن بهتر و بالاتر است.

 

مذاکره علمی دستیابی به حقیقت دانش است

آیت الله لنکرانی در ادامه مذاکره علمی را دستیابی به حقیقت دانش دانست و تصریح کرد: مقصود از مذاکره علمی جدل‌های فلسفی و اصطلاحات عرفانی نیست هم چنین منظور اصطلاحات فقهی و اصولی هم نیست بلکه مراد این است که انسان به دنبال علم و حقیقت برود و خداوند این مساله را برای انسان روشن می‌کند.

 

وی در پایان گفت: طالبان علم در حوزه‌های علمیه باید بدانند که در چه راهی قرار گرفته‌اند و ارزش کاری خود را بدانند و آگاه باشند که اگر به دنبال علم بروند آثار معنوی هم برای آنها خواهد بود هم چنین حوزه‌های علمیه باید رو به گسترش و عمق باشد و تلاش کنند که در شهرها چندین برابر گذشته مجتهدین و حکمای بزرگ به عرصه ظهور برسند./873/

ارسال نظرات