۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۲۸۲۸۷
امام جمعه فارسان مطرح کرد؛

همه فرازهای صلوات شعبانیه به نوعی با امام زمان ارتباط پیدا می کند

امام جمعه فارسان با تشریح برخی فرازهای صلوات شعبانیه گفت: هر فراز از این صلوات خاص ماه شعبان، به نوعی با اهل بیت علیهم السلام و به شکل خاص با امام زمان(عج) ارتباط پیدا می کند.
امام جمعه فارسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام حسین جمالی زاده، امام جمعه فارسان، عصر امروز در جشن نیمه شعبان که به همت طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) این شهر برگزار شد، در تشریح برخی فرازهای صلوات شعبانیه تصریح کرد: صلوات مخصوص ماه شعبان را اگر با این نگاه، بررسی کنیم که تمام فرازهای آن همراه با صلوات بر پیامبر(ص) است و همه این توصیفات به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان داده می شود، پس می توان چنین نتیجه گرفت که هر فراز از این صلوات خاص ماه شعبان، به نوعی با اهل بیت علیهم السلام و به شکل خاص با امام زمان(عج) ارتباط پیدا می کند.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر اهل بیت علیهم السلام اگرچه حیات ظاهری ندارند اما رسول خدا(ص) فرمودند: «مرده ما نیز مانند زنده ماست»، افزود: هرچند که ما این حیات را درک نمی کنیم اما بخش ها و فرازهایی از صلوات شعبانیه به نحو خاص به امام زمان(عج) مربوط است؛ به عنوان مثال فرازی که در آن می فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَ ...خدايا! بر محمّد و مخاندان محمد درود فرست، درخت نبوت، و جايگاه رسالت، و محل آمد و شد فرشتگان ...».

 

امام جمعه فارسان در بیان این ارتباط گفت: «مُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ » که به عنوان محل رفت و آمد فرشتگان معنا شده است، غیر از امام زمان(عج) درباره چه کسی می تواند مصداق داشته باشد؟ وقتی این فراز را در کنار روایاتی قرار دهیم که از عرضه اعمال شیعیان به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه حکایت می کنند، قطع و یقین به این نتیجه می رسیم که مصداق اتم این مسأله در حال حاضر حضرت صاحب الزمان(ع) هستند.

 

این مقام مسؤول در شرح فراز دیگری از صلوات خاص ماه شعبان تصریح کرد: این صلوات بر اساس متن و نص صلوات، برای اهل بیت وحی است اما بحثی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا پس از رسول خدا(ص) «وحی» قطع شد یا نشد؟ شیعه معتقد است که وحی پس از پیامبر اسلام قطع نشده است. بزرگان ما دوگونه وحی را ترسیم می کنند؛ «وحی تشریعی» و «وحی غیر تشریعی».

 

حجت الاسلام جمالی زاده با بیان این که بزرگان ما دوگونه وحی را ترسیم می کنند؛ «وحی تشریعی» و «وحی غیر تشریعی» ادامه داد: «وحی تشریعی» یعنی نوعی از وحی که بخواهد برای ما شریعتی را تشریع کند و دینی برای انسان ها بیاورد؛ این نوع وحی با رحلت پیامبر(ص) قطع شد و پس از اسلام، شریعتی برای بشر آورده نمی شود اما «وحی غیرتشریعی» همچنان ادامه دارد و بنابراین رسول خدا(ص) از اهل بیت(ع) خود به عنوان «اهل بیت وحی» یاد می کنند، در زمان ما نیز برای امام این عصر (عج)، «وحی» نازل می شود اما «وحی تشریعی» نیست و شریعتی جدید ارائه نمی شود.

 

وی در توضیح فراز دیگری از صلوات شعبانیه تصریح کرد: این فراز به صراحت به امام زمان(عج) اشاره دارد؛ «الَّذِينَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وِلايَتَهُمْ...؛ آن پاكان و نيكان و خوبان، كه حقوقشان را بر همه واجب كردى، پيروى و  ولايت شان را بر همگان فرض نمودى...» این مسأله یکی از مسایل مهم و اساسی است که بحث حقوق واجب امام(ع) را بیان کرده و تأکید می کند که متابعت و پیروی از امامان و اهل بیت(ع)‌ واجب است، همچنین، به موضوع ولایت آنها بر مؤمنین نیز تاکید دارد؛ بنابراین، طبق این فراز برخی حقوق از جانب ائمه معصومین علیهم السلام و اهل بیت رسول خدا(ص) بر ما واجب است که باید تحت هر شرایطی رعایت شود.  

 

حجت الاسلام جمالی زاده با تأکید بر وجوب متابعت از اهل بیت(ع)‌ ابراز داشت: در این صلوات مبارکه ماه شعبان نیز متابعت از اهل بیت(ع) به عنوان یک فریضه و واجب یاد شده است و علاوه بر مسأله متابعت به بحث ولایت نیز می پردازد اما وقتی این سه محور را  مطرح می کنیم یعنی موضوع «حقوق امام»، «اطاعت از امام» و «ولایت امام» یک سؤال مطرح می شود که امروز و در زمان کنونی اگر بخواهیم در رابطه با پذیرش ولایت امام سخن بگوییم، چگونه باید این ولایت را مطرح کرد؟ به عبارت دیگر پذیرش یا عدم پذیرش ولایت چگونه مصداق پیدا می کند؟

 

رییس حوزه علمیه فارسان در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: وقتی در این صلوات شریف از «ولایت» صحبت می شود حاکی از آن است که مسأله «ولایت» قطع نشده است و پس از پیامبر(ص) کسانی بوده و هستند که واجب الاطاعه اند و اطاعت از آنها واجب است؛ بنابراین امروز نیز با وجود این که امام و رهبر جامعه در غیبت است، اما باز ولایت ایشان قطع نشده و واجب الاطاعه هستند، هر چند که در دسترس ما نباشند.

 

این مقام مسؤول در ادامه با طرح این سؤال که چگونه می شود امامی در دسترس نباشد و در میان مردم حضور نداشته باشد، اما «ولایت» او بر مردم و وجوب «رعایت حقوق» ایشان از طرف مرم مصداق پیدا کند؟ گفت: این موضوع از دو حال خارج نیست؛ به عبارت دیگر حضرت حجت(ع) یا برای دوران عدم حضور خود در جامعه برنامه ای داشته اند و دارند برای این که ولایت ایشان مصداق پیدا کند و یا این که هیچ برنامه ای در کار نیست.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فارسان خاطرنشان کرد: وجه دوم که کاملا مردود است اما اگر وجه نخست را بپذیریم بنابراین ما باید مصداق این ولایت در زمان غیبت را بیابیم و این یک بحث جدی است؛ بنابراین این فراز از صلوات شعبانیه را می توان تفسیری از آیه مبارکه «اطیعواالله واطیعوا الرسول و اولوالامر منکم؛ اطاعت کنید از خدا و پیامبر (ص) و اولوالامر دانست.»

 

وی در پایان یادآور شد: صلوات شعبانیه با قید «اوجبت حقوقهم و فرضت طاعتهم..» اثبات می کند که اولوالامری که در قرآن ذکر شده است همان اهل بیت پیامبر(ص) هستند که امروز مصداق تام آن بر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه مطابقت می کند./202/9457/ب1

ارسال نظرات