۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۳۱۵۲۶
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

مطالعه و عبرت گیری از تاریخ سبب هدایت و جلوگیری از تکرار خطاها است

حجت‌‌الاسلام روانبخش هوای نفس و بدعت گذاری در دین را دو عامل آغازگر فتنه از نگاه امیرمؤمنان علی(ع) معرفی کرد و با اشاره به نمونه های تاریخی آن، گفت: بنی صدر با وجود توصیه امام نسبت به پرهیز از جاه طلبی، در نهایت ادعای اجتهاد کرد و فتنه های سال 60 را رقم زد؛ امروز هم برخی که درصدد ریاست جمهوری و رسیدن به پستی هستند همین ادبیات را دارند.
حجت الاسلام روانبخش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،  ظهر امروز در سلسله نشست های بررسی جریان های فکری سیاسی صدر اسلام با نگاهی به امروز در مسجد حضرت ابالفضل(ع) گفت: بر خلاف این که برخی معتقدند مطالعه تاریخ سودی ندارد چرا که شرایط زمانی، مکانی و فرهنگی گذشتگان مانند زمان ما نیست، از راه های بهره مندی هر چه بیشتر از فرصت عمر و کاهش اشتباهات و انحرافات، استفاده از تجربیات گذشتگان خصوصا ائمه معصومین(ع) است که هیچ تردیدی در صحت قول و فعل آن ها وجود ندارد.

 

وی افزود:  قرآن کریم نیز که کتاب هدایت است، به عنوان یکی از روش های مهم هدایت از روایت تاریخ استفاده می کند تا برای کسانی که اهل بصیرت هستند پند و عبرت شود و بدانیم اگر ما هم در هر زمینه مانند گذشتگان رفتار کنیم، به همان سرنوشت دچار خواهیم شد.

 

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان این که شبهه ناکارآمدی و عدم تکرار تاریخ، خلاف نص قرآن است، تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) نیز می فرمایند تاریخ را طوری مطالعه کنید که گویا خود شما آن را زیسته و هزار سال عمر کرده اید که اگر مطالعه تاریخ سودی نداشت، این تأکید بیهوده بود.

 

انسان ها در هر زمانی برای حضور در جبهه حق یا باطل، گرایشات و انگیزه های یکسان دارند

حجت الاسلام روانبخش اظهار کرد: انسان ها اشتراکاتی دارند که در همه زمان و مکان ها یکسان است؛ از سوی دیگر سنت های الهی نیز ثابت و تغییر ناپذیر است و اینگونه نیست که سنتی برای گذشتگان اجرا شده و برای ما نشود.

 

وی افزود: انسان ها بازیگر نزاع میان حق و باطل در تاریخ هستند و برای حضور در جبهه حق یا باطل، گرایشات و انگیزه های یکسانی دارند؛ امیرمؤمنان علی(ع)، دو عامل را به عنوان عوامل ثابت و حتمی آغاز فتنه ها معرفی می کنند که نخست، پیروی از هوای نفس است.

 

پیروی از هوای نفس و بدعت گذاری در دین؛ دو عامل آغازگر فتنه/برخی کاندیداهای ریاست جمهوری از ادبیات بنی صدر استفاده می کنند

حجت الاسلام روانبخش با اشاره به نمونه های تاریخی پیروی از هوای نفس از جمله تذکر امام(ره) به بنی صدر هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری، گفت: ایشان در این مراسم تأکید کردند حب دنیا و پست و مقام، انسان را دچار فتنه می کند و همینطور هم شد و  بنی صدر در ادامه ادعای اجتهاد کرد و امام را منکر شد و فتنه های سال 60 را رقم زد.

 

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن ادامه داد: امروز هم برخی که درصدد ریاست جمهوری و رسیدن به پستی هستند همین ادبیات را در سخنانشان دارند.

 

حجت الاسلام روانبخش با بیان این که همه ظلم و ستم هایی که در حق ائمه اطهار(ع) اعمال شده ناشی از هوای نفس مردم بوده است، افزود: مردم صدر اسلام، هم زمانی که امیرمؤمنان(ع) خانه نشین کردند و هم زمانی که امام حسن و امام حسین(ع) و سایر ائمه را به شهادت رساندند می دانستند که ایشان امام و جانشینان پیامبر(ص) هستند اما هوای نفس مانع شد حق را بپذیرند.

 

بدعت گذاری به شوق شهرت به نواندیشی

وی، بدعت گذاری در دین را دومین عامل آغازگر فتنه به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) دانست و گفت: بدعت یعنی آنچه ریشه در دین ندارد به عنوان دین معرفی شود که امروز عده ای تحت عنوان نواندیش و در اثر شهرت طلبی به این کار مشغولند؛ مانند مرجعی که انگلیسی ها پس از منتظری برای ما درست کرده اند که فتاوای عجیب و غیرمستندی دارد و  رأی دشمن را تحت عنوان اسلام، به خورد مردم می دهد تا به مرجع نواندیش شهرت یابد.

 

پیروزی در گرو صبر و استقامت است

حجت الاسلام روانبخش اظهار کرد: یکی از سنت های تغییرناپذیر الهی این است که اگر امتی استقامت خود را از دست داده و در برابر دشمن منفعل شود، دشمن بر او مسلط می شود اما اگر با وجود تعداد و نیروی کم استقامت ورزند و صبر و تقوا پیشه کنند پیروز خواهند شد.

 

می گویند تاریخ را رها کنید اما خود برای توجیه خواسته هایشان از تاریخ بهره می گیرند

وی خاطرنشان کرد: این که عده ای می گویند تاریخ را رها کنید برای این است که ما از تجارب گذشته پند نگیریم و ناآگاهانه عمل کنیم اما با این وجود خودشان برای توجیه رفتارشان به غلط و به صورت گزینشی از تاریخ استفاده می کنند و آنچه را که نبوده به تاریخ نسبت می دهند یا آنچه بوده را به غلط تحلیل می کنند.

 

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: یکی از شبهاتی که مطرح می کنند این است که چرا با وجود این که پیامبر(ص)، ابوسفیان، امیرمؤمنان علی(ع)، ابن ملجم و امام حسین(ع)، حر را بخشیدند و حصر نکردند شما سران فتنه را حصر کرده اید؟.

 

وی گفت: پاسخ این است که آیا ابوسفیان و حر کاری را که سران فتنه کردند، انجام دادند و جرمشان یکسان بود؟ پیامبر(ص) به شرط سکوت و عدم طغیان به ابوسفیان امان داد اما رؤسای فتنه 88 نه تنها خاموش ننشستند بلکه علیه نظام و به ناحق طغیان کردند و باعث ریختن خون ها، رفتن آبروی نظام و خسارات مالی بسیار شدند و حتی زمانی که شخصا نسبت به غلط بودن رفتارشان و اقداماتشان توجیه کنند، علنا اعلام نکردند اشتباه کرده ایم.

 

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اضافه کرد: گذشته از این، پیامبر(ص) در فتح مکه دستور دادند، 5 نفر را که از فتنه گران فرهنگی بودند گردن بزنند حتی اگر به پرده کعبه آویزان باشند.

 

حجت الاسلام روانبخش یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) درباره ابن ملجم فرمودند او مرا با یک ضربت از پای درآورد شما هم یک ضربت بزنید و اگر زنده ماندم می دانم با او چه کنم، آیا این که می دانم چه کنم، به معنای بخشش است؟ حر نیز با این که فرمانده یزید بود و راه را بر امام بست اما پشیمان شد و علنا ندامت و عذرخواهی خود را اعلام کرد اما آیا سران فتنه تاکنون یک بار گفته اند ما اشتباه کردیم؟.

 

وی در پاسخ این شبهه امیرمؤمنان(ع) مخالفان را حصر نمی کردند، تصریح کرد: در جنگ جمل از قتل عایشه با وجود این که عامل اصلی جنگ جمل و باعث ریختن خون های هزاران نفر بود، به دلیل جلوگیری از فتنه ای دیگر، صرف نظر و فقط شترش را پی کردند و با همراهی 40 زن او را به مدینه فرستاده و تا زمان مرگ در حصر نگه داشتند.

 

حصر سران فتنه به جای اعدام، مطابق سیره ائمه و برای جلوگیری از فتنه ای بزرگ تر است

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن ادامه داد:  اکنون هم نظام می داند حکم این ها که درصدد براندازی نظام و مسبب ریختن خون های بسیار بودند، قتل است اما به خاطر جلوگیری از وقوع فتنه ای دیگر تصمیم به حصر آن ها گرفته چنان که امام(ره) نیز منتظری را حصر کردند.

 

حجت الاسلام روانبخش تأکید کرد: بنابراین بر خلاف پاره ای ادعاها، مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از آن بسیاری مشکلات و شبهات را برای ما حل می کند./201/930/ب1

ارسال نظرات