قرآن کریم سرشار از حقایق و معارف علمی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه امشب در پنجمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به یکی از شبهاتی که درباره آیه هفت سوره طارق بیان شده است، اظهار داشت: در آیات پنج تا هفت سوره طارق خداوند می فرماید «فَلْیَنْظُرِ الإنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ ﴿5﴾ خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ ﴿6﴾ یَخْرُجُ مِنْ بَیْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ(7)» حال شبهه می شود چطور خداوند می فرماید مایعی که در داخل رحم زن قرار گرفته و تبدیل به انسان می شود از میان سینه و پشت زن ساخته می شود در حالی که در علم ثابت شده است که این مایع از بیضتین انسان ساخته می شود؟.
وی ادامه داد: در پاسخ به این شبهه و اعتراض باید گفت در واقع سائل در برگرداندن مرجع ضمیر دچار اشتباه شده است چرا که فاعل «یَخرُجُ» به «ماء دافق» برنمی گردد تا این شبهه درست باشد بلکه مرجع ضمیر در این کلمه، «الانسان» است که در آیه پنج به آن اشاره شده است؛ بنابراین معنای آیه این می شود؛ باید انسان توجه کند از کجا آفریده شده است، این انسان از آبی جهنده آفریده شده است که پس از نه ماه کامل شدن در رحم مادر انسان شده و از بین سینه و پشت زن که رحم در آن قرار دارد خارج می شود.
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که بر این مطلب مؤیدی هم وجود دارد ابراز داشت: تأیید بر این مطلب آیه بعد همین سوره است که خداوند می فرماید «إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ» که ضیر رَجْعِهِ همانند یخرج به انسان برمی گردد یعنی خداوند بعد از مرگ می تواند این انسان را به حالت اول برگرداند نه این که خداوند آب جهنده را به حالت اول برگرداند که مسلما این حرف درست نیست.
وی افزود: این اشتباهاتی که از آیات به ذهن افراد می رسد نتیجه نفهمیدن آیات و رجوع به تفاسیر غیر معتبر است، بنابراین برای فهم بهتر آیات و نیفتادن در این شبهات بهتر است به افرادی که حقیقت آیات قرآن را درک کرده اند رجوع کرده و از آن ها معنای اصلی آیات و تفاسیر آن ها را دریافت کرد.
استاد برجسته درس خارج با اشاره به معارف والای علمی در قرآن کریم یادآور شد: قرآن دریایی از علم و دانش است که کرانه ندارد و بشر کم کم حقایق و دقایق آن را درک می کند، چرا که همین یک آیه نشان داد که یک توجه نادرست به مرجع ضمیر در کلمه ای می تواند معنای آیه را به طور کلی عوض کرده و باعث شبهه و اعتراض به قرآن شود.
وی تصریح کرد: قرآن خاتم الکتب الهی است که آورنده اش هم خاتم الآنبیاء است و حقایق فراوانی در آن وجود دارد که یکی از این حقایق مسائل علمی است و هر روز روشن تر می شود؛ همچنانکه مرحوم آیت الله بروجردی درباره علل تحریم الکل در آن زمان به آیات قرآن به زیبایی استدلال می کردند./1330/پ202/ج