۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۳۲۲۳۹
شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان؛

بیان اهمت و ارزش یاد خدا و شرح آثار ذکر الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان اهمیت و ارزش ذکر خدا را عنوان کرد و در ادامه به بیان آثار یاد خدا و عدم آن را در کنار موانع توفیق ذکر الهی پرداخت.
استاد زمانی شرح دعای روز هفتم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللَّهُمَّ اَعِنّي فيهِ عَلى صِيامِهِ وَ قِيامِهِ ، وَ جَنِّبني فيهِ مِن هَفَواتِهِ وَاثامِهِ ، وَ ارْزُقني فيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ ، بِتَوْفيقِكَ يا هادِيَ المُضِّلينَ» بیان داشت: خداوندا! در این روز مرا بر روزه گرفتن و اقامه نماز یاری کن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذکر دائم (که تمام روز به یاد تو باشم) نصیبم فرما، به حق توفیق و بخششت ای رهنمای گمراهان عالم!

 

ویژگی های روزه دار و نماز واقعی

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: در این دعا سه خواسته بیان شده است اول آنکه می گوئیم خداوندا دراین روز مرا درانجام روزه ونماز یاری کن!دربارهَ این دعا درشرح دعای روز اوّل مطالبی بیان شد. که ویژگی های روزه دار واقعی را بیان کردیم نظیر اینکه 1- اخلاص در عمل دارند 2- کنترل اعضاء از گناه را دارند. 3- پرهیز از آزار دیگران دارند. 4- کمک به نیازمندان می کنند. 5- صله رحم به جا می آورند.

 

وی افزود: در ادامه هم  ویژگی های نماز واقعی بیان شد که عبارت است از 1- حضور قلب  2- خشوع 3- طمآنینه.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در بیان خواسته دوم این دعا گفت: می‌گوئیم بارالها در این روز مرا از لغزش ها وگناهان دورساز! در این باره نیز در شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان سخن گفته شد که با بیان آثار گناه در روایات اشاره کردیم و در ادامه نیز موجبات غضب الهی بیان شد.

 

وی افزود: اما سومین خواسته ما در این روز این است که می گوئیم پروردگارا! دراین روز به من توفیق دوام ذکرخویش را روزی فرما! دراین بخش به توضیح ذکر خداوند متعال می پردازیم.

 

اهمیت و ارزش ذکر خدا

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در بیان شرح ذکر خداوند ابتدا به اهمیّت ذکر اشاره کرد و گفت: درقرآن مجید و روایات در این باره مطالب فراوانی بیان شده از جمله اینکه ذکر خدا از هر چیزی ارزشمندتر است. «ولذکرالله اکبر»(العنکبوت/45) رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند برترین عمل شما ذکرخداوند متعال است.(بحار الانوار/ج93/ص157)

 

وی در بیان ارزش ذکر خدا گفت: ارزش ذکر کثیر در قرآن توصیه شده که فرمود« یاایهاالذین آمنوا اذکروا الله ذکراٌ کثیرا ٌ(الاحزاب/41) ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را زیاد یاد کنید. ازامام صادق(ع) پرسیدند که چه کسی نزد خداوند متعال ازهمه گرامی تراست؟ فرمودند هرکس بیشترذکراوگوید ومطیعترباشد.

 

آثار ذکر خدا

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه بحث ذکر به بیان آثار آن پرداخت و گفت: از آثار ذکر الهی مجالست با پروردگارمتعال است و یاد متقابل پروردگارمتعال نسبت به انسان که فرمود«فاذکرونی اذکرکم»(البقره/152) مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. از دیگر آثار آن سبب و کلید رستگاری واقع شدن است که فرمود «واذکروا الله کثیرا لعلّکم تفلحون»(الجمعه/10) خدا را زیاد یاد کنید به امید آنکه رستگارشوید.

 

وی افزود: اثر دیگر ذکر خدا حیات دلها بیان شده است که رسول خدا(ص) فرمودند با ذکرخدا دلها زنده می گردد.(میزان الحکمه/ج3/ص1305) و اما نورانی شدن دلها هم از آثار ذکر خداست که امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند ذکرنوردلها است.(تنبیه الخواطر/ج2/ص120) و دیگر اثر آن دوری شیطان است که حضرت فرمودند ذکرخدا باعث دوری شیطان است.(غررالحکم/حدیث5162)

 

وی ادامه داد: امان از نفاق هم از آثار ذکر خدا بیان شده که پیامبر (ص) فرمودند هرکس زیاد ذکر بگوید از نفاق دور شود.(الفردوس/ج3/ص564) و اما محبّت الهی هم در بیان ییامبراکرم(ص) که فرمودند هرکس زیاد ذکر گوید خدا او را دوست بدارد.(البحار/ج93/ص160)در کنار آرامش دل از آثار ذکر شمرده شده است شاهد بر اثر آرامش یاد خدا آیه «الابذکرالله تطمئّن القلوب»(الرعد/28) است که فرمود آگاه باشید به یاد خدا دلها آرام گیرد.

 

موانع توفیق ذکر و آثار فراموشی یاد خدا

استاد درس خارج حوزه علمیه پیروی ازشهوات، دنیا زدگی و پرخوری را از موانع توفیق ذکر و یاد خدا دانست و در ادامه به بیان آثار فراموش کردن خدا پرداخت و گفت: از آثار فراموش کردن پروردگار متعال زندگی سخت است « ومن اعرض عن ذکری فانّ له معیشة ضنکاً» (طه/124) هر کس از یاد من روی گرداند دچار زندگی سختی خواهد شد.

 

وی افزود: کوری روز قیامت نیز درهمین آیه این مطلب آمده است. و افزون برآن مجالست با شیطان است که درآیهَ36 ازسورهَ زخرف بیان شده است. بنابراین در این روز درخواست می کنیم بارالها توفیق دوام ذکرت را به ما ارزانی دار./933/302/ب3

ارسال نظرات