۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۳۲۴۰۷
شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان؛

یتیم نوازی، مهربانی و مهرورزی سفارش اسلام است

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان با بیان سفارشات قرآن و روایات پیرامون یتیم نوازی، بلند سلام کردن و همنشینی با خوبان، اصل مهربانی و مهرورزی را در دین اسلام مهم و با ارزش دانست.
استاد زمانی شرح دعای هشتم مرمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین» بیان داشت: خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت ای پناه آرزومندان.

یتیم نوازی

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: دعای این روز چهار موضوع را در بر می گیرد اول آنکه می گوئیم :خدایا در این روز مهربانی به یتیمان را نصیبم گردان! اسلام دین عاطفه و دوستی است و هرجا که کمبود عاطفی وجود دارد دستور به جبران آن می دهد.

وی افزود: در قرآن مجید آیاتی در زمینهَ اکرام یتیمان وجود دارد از جمله در توبیخ مشرکان می فرماید «کلّابل لاتکرمون الیتیم»(الفجر/17) هرگز! شما یتیمان را گرامی نمی دارید! در جای دیگر به پیامبر(ص) دستور می دهد که یتیم را نرنجاند «فامّا الیتیم فلاتقهر»(الضحی/9)

وی ادامه داد: و امّا یتیم را مرنجان در روایات نیز در این موضوع بیانات فراوانی آمده است ازجمله بیانی ازمولی امیرالمؤمنان علی(ع) که فرمودند « اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ‏ فَلَا تُغَيِّرُوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا تُضَيِّعُوا مَنْ بِحَضْرَتِكُمْ، فَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ عَالَ يَتِيماً حَتَّى يَسْتَغْنِيَ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ الْجَنَّةَ كَمَا أَوْجَبَ لآِكِلِ مَالِ الْيَتِيمِ النَّارَ» یعنی خدا را، خدا را درنظر بگیرید دربارهَّ یتیمان پس مبادا دهانهاشان گرسنه بماند ودرحضورتان پامال گردند! هرآینه از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمودند هرکس یتیمی را سرپرستی کند تا به بی نیازی رسد خداوند متعال بهشت را براو واجب گرداند همانگونه که دوزخ را برای کسی که مال یتیم را بخورد واجب کرده است!

ضیافت و مهمانی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در دومین درخواست می گوئیم پروردگارا در این روز مهمان کردن دیگران را روزیم گردان! ضیافت و مهمانی از جمله اموری است که ممدوح شارع مقدّس است. این عمل موجب تحکیم روابط دوستی بین انسان ها گردیده وکدورت ها را از بین می برد.

وی افزود: بنابراین در منابع دینی برآن تأکید فراوان شده است «ویطعمون الطعام علی حبّه مسکیناٌویتیماٌواسیرا»(الانسان/8) به مسکین و یتیم و اسیر با آنکه خود دوست دارند غذا می دهند. در روایت داریم که « سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ إِطْعَامَ‏ الطَّعَامِ وَ هِرَاقَةَ الدِّمَاءِ» یعنی ازامام باقر(ع) شنیدم که فرمودند خداوند متعال مهمانی دادن و قربانی کردن را دوست دارد. البتّه بسیار مناسب است که مهمانی دادن به کسانی باشد که نیازمندند.

بلند سلام کردن

استاد سطح عالی حوزه علمیه در بیان درخواست بعدی این دعا گفت: بارالها! در این روز آشکار سلام کردن را بهرهً من قرارده! سلام درود مسلمانان به یکدیگر است. معنای سلام معنایی بسیار بلند است یعنی من برای تو آرزوی همه گونه سلامتی و عافیت دارم.

وی افزود: درروز قیامت هنگام ملاقات پروردگارمتعال با مؤمنین خداوند به آنها سلام می کند «سلام قولاً من ربّ رحیم»(یس/58) سلام سخنی است ازسوی پروردگار مهربان، وهم مؤمنین به یکدیگر در بهشت سلام می کنند « تحیّتهم یوم یلقونه سلام» (الاحزاب/44) درود آنها روزی که او را ملاقات می کنند سلام است.

وی ادامه داد: بلند سلام کردن رفتاری است که مطلوب الهی است در روایت وارد است که «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ أَخْلَاقِ أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ إِفْشَاءُ السَّلَامِ فِي الْعَالَمِ» رسول خدا(ص) فرمودند: آیا نیکوترین اخلاق اهل دنیا وآخرت را به شما خبر دهم؟ گفتند آری فرمودند بلند سلام کردن.

وی گفت: آری فرهنگ سلام فرهنگ مهربانی و دوستی است که فطرت هرانسانی آن را دوست دارد.

همنشینی با خوبان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: چهارمین درخواست این است که معبودا! در این روز توفیق  همنشینی با بزرگان را به من عطا فرما! مجالست با هر کس سبب تأثیر پذیری از اوست اگرخوب باشد تأثیر مثبت و اگر بد باشد منفی، به همین جهت شاعر گفته است:

همنشین توازتو به باید        تا تراعقل ودین بیفزاید

وی افزود: درشریعت اسلام نسبت به این موضوع تأکید زیادی شده است در روایتی آمده است که «كَانَ يَقُولُ علی بن الحسین علیه السلام لِبَنِيهِ: جَالِسُوا أَهْلَ الدِّينِ وَ الْمَعْرِفَةِ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَالْوَحْدَةُ آنَسُ وَ أَسْلَمُ فَإِنْ أَبَيْتُمْ إِلَّا مُجَالَسَةَ النَّاسِ فَجَالِسُوا أَهْلَ الْمُرُوَّاتِ فَإِنَّهُمْ لَا يَرْفُثُونَ فِي مَجَالِسِهِمْ‏» امام سجّاد(ع) به فرزندان خویش می فرمودند با اهل دین ومعرفت همنشینی کنید، اگر نیافتید تنهایی بهتراست، اگر نمی توانید پس باجوانمردان بنشینید چرا که آنها درمحافلشان کارهای ناشایسته انجام ندهند.

وی ادامه داد: بنابراین در پایان می گوئیم ای خالق یکتا ازتو می خواهیم که تمامی این دعا را در حقّ ما مستجاب گردانی!آمین./933/202/ب3

ارسال نظرات